Home Innovatie & Strategie 7 stappen om mobiele ervaringen te controleren

7 stappen om mobiele ervaringen te controleren

64

Gisteren nog luxe, morgen al basisvereiste

In april 1973 voerde Martin Cooper, een medewerker van Motorola, het eerste telefoongesprek met een mobiele telefoon. Dit veranderde de geschiedenis voorgoed. Tien jaar later verscheen de DynaTAC op de markt. Het apparaat woog maar liefst 750 gram, had een gesprekstijd van slechts 30 minuten en een oplaadtijd van 8 uur.
Met een prijskaartje van omgerekend ongeveer € 9.000 was deze telefoon een wel heel duur speeltje. Zijn bijnaam was “The Brick” (de baksteen). Gemeten naar de huidige normen was deze telefoon bijzonder onhandelbaar. Maar in die tijd was dit een revolutionaire telefoon.

We maken een grote sprong naar 2016 – een tijd die we ons niet meer kunnen voorstellen zonder gsm of smartphone. Van telebankieren tot shoppen, contact met vrienden of het beantwoorden van e-mails, is onze telefoon uitgegroeid tot een onmisbare metgezel in ons dagelijks leven.
De tijd die consumenten besteden op mobiele apparaten neemt 14 keer sneller toe dan de tijd die gespendeerd wordt op de pc. Mobiele apparaten hebben pc’s ingehaald op het punt van internetgebruik. Onder ideale omstandigheden zouden alle merken mobiele responsieve websites en praktische apps bezitten.

De realiteit is echter compleet anders. Hoewel marketeers beseffen dat “mobile first” een must is, ligt het tempo van de veranderingen en de implementatie nog steeds veel te laag.
Welke stappen zijn zoal nodig om mobiele ervaringen te controleren?

  • Begin met de klantervaring

Wie een website oproept die niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en de gewenste informatie niet snel vindt, blijft waarschijnlijk niet lang hangen.
Goede mobiele ervaringen hangen samen met klanten die snel en eenvoudig vinden wat ze nodig hebben. Dit levert uw merk goede verkoopcijfers op.

  • Ontwikkel een eenduidig beeld van elke klant

Consumenten zijn mobiel. Dit geldt niet alleen voor de manier waarop ze hun apparaten gebruiken, maar ook voor hun interactie met merken. Van internet tot mobiele apps, e-mails en social media, tot print en offline.
Met een eenduidig beeld van de klant – dankzij verzamelde en verbonden data uit een centraal archief – kunt u zien hoe mobiele oplossingen binnen hun traject passen en context toevoegen aan elke interactie die ze met u hebben gehad.

  • Maak niet nog meer zuilen

Mobiele communicatie is één van de vele kanalen die een klant gebruikt. Dus het leveren van een relevante ervaring binnen de context waar ze zich bevinden en wat ze doen, is een must.
Elke klantervaring, mobiel of niet, moet aangedreven worden door hetzelfde systeem, hetzelfde technologieplatform en dezelfde geïntegreerde gegevens.

  • Don’t shrink, rethink

Een bepaald responsive design dat de content gewoon aanpast aan de grootte van het beschikbare scherm beantwoordt maar hoogst zelden aan de verwachtingen van de moderne consument.
In plaats hiervan moet u de hele klantervaring voor mobiele klanten opnieuw overdenken: perfectioneer uw content en uw website op basis van hoe klanten communiceren met uw merk.

  • Houd de toekomst voor ogen

Met telkens weer nieuwe (en verdwijnende) apparaten, platformen en technologieën is het heel moeilijk te voorspellen wat de volgende ontwikkelingen zullen zijn en hoe succesvol ze gaan worden.
Vertrouw op een platform dat klaar is voor de toekomst en waarin nieuw opkomende technologieën moeiteloos kunnen worden opgenomen. Dan kunt u zich compleet richten op het verbeteren van de klantervaringen.

  • Houd alles overzichtelijk

Marktleiders op de mobiele markt zoeken methodes om dingen eenvoudiger te maken, niet moeilijker. Ze willen niet voor elk probleem op mobiel vlak een eigen oplossing ontwikkelen.
Ze richten zich liever op het leveren van overweldigende, gepersonaliseerde klantervaringen, mobiel en via alle andere kanalen. Zulke voorlopers gebruiken platformen die nieuwe ingewikkelde systemen vereenvoudigen en die helpen bij het stroomlijnen van thema’s als de ontwikkeling van apps, vrijgave en updates.

  • Meet alles, altijd en overal!

Wanneer u content centraal ontwikkelt en beheert, kunt u ook alle klantervaringen centraal bewaken.
Zodra u weet waar uw klant zich bevindt – niet alleen in geografisch opzicht, maar ook welke content het best wordt aangenomen – kunt u de ervaringen binnen context aanbieden die uw verkoopcijfers drastisch verbeteren.

Maak uw merk vandaag nog mobiel
Mobiele apparaten bieden steeds meer opties en oplossingen om klanten te helpen bij hun dagelijkse activiteiten. Elk bedrijf moet zich dan ook afvragen of het klanten mobiele oplossingen kan aanbieden die perfect passen bij hun steeds drukkere leefstijl.
Van adaptieve en responsieve mobiele websites, tot apps die gewone routinetaken als het betalen van facturen eenvoudiger en sneller maken. De moderne consument is dol op merken die hun tijd online waardevoller maken.

Wilt u meer informatie over de stappen die nodig zijn om met succes mobiele klantervaringen voor uw merk te creëren?

Download de laatste white paper van Sitecore – “How mobile leaders connect with customers in context”.

Ilse Lauwens, Marketing Manager Benelux bij Sitecore

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in