Home Ondernemen & Business Adidas is de winnaar van het WK

Adidas is de winnaar van het WK

38

Het creëren van een wauw-gevoel voerde begin juli de boventoon tijdens de MicroStrategy World Conference in Barcelona. Wauw over de technische ontwikkelingen, wauw over de tijd en ruimte met klanten, wauw over de kennissynergie, en vooral wauw over de ‘customer delight’-toepassingen van klanten. Niet toevallig vindt dit event al jaren plaats in de stad van Gaudi. Deze Catalaan was in zijn tijd een kleurrijke, inspirerende, als dwaas en genius bestempelde, innoverende architect. Aan zijn Sagrada Familia wordt nog dagelijks voortgebouwd.

Race in de ‘omnichannel’-wereld
Bedrijven bouwen ook jaar na jaar, dag na dag aan hun succes. Zij die oog hebben voor de opportuniteiten van de digitale wereld in het algemeen en de mobiele toepassingen in het bijzonder worden niet langer als dwazen of dromers bestempeld. Integendeel, bedrijven die op eigen of moet ik zeggen geniale wijze inspelen op de versnelling van technologische ontwikkelingen (big data, analytics, mobile, security en cloud) komen als overwinnaar uit de dagelijkse strijd om mee te blijven in de snel veranderende wereld. Deelname aan deze race in de ‘omnichannel’-wereld vraagt om een krachtig maar vooral ook betrouwbaar, snel en flexibel technologieplatform. Ook in de voetsporen van Gaudi dienen bedrijven zaken niet klakkeloos over te nemen maar ze te gebruiken als inspiratiebron voor de creatie van hun eigen diensten. Zij hebben daarvoor vernieuwende, inspirerende en ruimte gevende software nodig.

Software-ontwikkelaars van mijn werkgever MicroStrategy werken tegen de klok om de vele technische trends te integreren in het bestaande platform en om zo onze klanten de middelen te geven om hun eigen competitieve strategie te realiseren. Naaste technische sessies gaven zij in Barcelona met de conferentie-app een inspirerend kijkje in de mogelijkheden. In real time en gebruikmakend van iBeacon technologie, kon ik bijvoorbeeld precies zien waar collega’s en klanten zich in het congresgebouw bevonden, welke sessies het meest bezocht werden en hoe de ‘foot-traffic’ in het gebouw was. Ook de gratis toegang tot het mobiele identiteitsplatform Usher liet mij een totaal nieuwe dimensie van het begrip identificatie en beveiliging ervaren. Identificatie is een gigantische uitdaging in cyberworld.

Innovatieve businessmodellen
Naast vernieuwende software hebben klanten innovatieve businessmodellen nodig. Mijn werkgever werkt daarom aan nieuwe partnerships met bijvoorbeeld Amazon Web Services waardoor het opstarten van projecten inclusief infrastructuur in een paar uur mogelijk is. Ook vereenvoudigde MicroStrategy de productcatalogus van 21 naar 4 producten. Alle vernieuwingen zijn voor klanten interessant maar vragen een vertaalslag. De gidsen in de Sagrada Familia doen dagelijks niets anders om dit inspirerende innovatieve gebouw van Gaudi te kaderen en bij de bezoekers een wauw-gevoel te creëren. De marketing- en salesmensen van MicroStrategy zijn in de bedrijfswereld gidsen om de technische en business ontwikkelingen te integreren in de dagdagelijkse werkelijkheid van klanten in retail, farmacie, telecom en alle andere sectoren. Wat kunnen de vernieuwingen voor hun diensten en business betekenen? Wat zijn de mogelijkheden en voordelen?

Dagelijks maak ik in mijn werk deze vertaalslag voor de klanten en prospecten. Tijdens MicroStrategy World gebeurt dit in een andere dimensie. In de vierdaagse snelkookpan van nieuwe informatie, uit de dagelijkse werkelijkheid van meetings en afspraken, is er meer ruimte en rust waardoor ontwikkelingen een stap vooruit gebracht kunnen worden. Kruisbestuivingen tussen klanten, ontwikkelaars en analisten fungeren als inspirator voor een andere invulling van ‘customer delight’.

Na deze intense week was het goed uitrusten bij de laatste wedstrijden van het WK. Zeker daar de rust (zie mijn eerste blog) was teruggekeerd op het thuisfront na de onverdiende uitschakelingen van België en Nederland. De echte winnaar is voor mij niet Duitsland. Met twee van hun sponsorploegen in de finale is Adidas de overduidelijke sponsorwinnaar van het WK. Maar Adidas heeft veel meer op komst, in het bijzonder in de digitale wereld. Tijdens hun presentatie op de Conferentie hebben ze een tip van de sluier opgelicht. Hun recent aangekondigde Fit Smart polsband is maar één voorbeeld. Met deze band volgen zij de bewegingsactiviteiten van de gebruiker nauwgezet op en adviseren over hun fitnesstoestand. Sensoren in kleding en andere sportproducten zullen in de toekomst een stroom aan data genereren. Die data zal door complexe en ingenieuze analyses omgezet worden in een waardevolle service aan en een wauw-gevoel bij de gebruikers. Een nieuwe dimensie aan big data, maar vooral een intense vorm van ‘customer delight’.

Eddy Conjaerts, Director Mobile Solutions – Northern Europe bij MicroStrategy

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in