Home Data & Storage Als big data smart data wordt

Als big data smart data wordt

47

In de ideale wereld heb je in één oogopslag zicht op alle data die je nodig hebt. In een ideale wereld zijn alle businessapplicaties even gebruiksvriendelijk als de apps die we als consument gebruiken. En in de ideale wereld zijn processen zodanig gestroomlijnd dat de inzichten die we uit onze data halen automatisch tot acties leiden. Maar we leven niet in een ideale wereld. Of toch? Misschien is zo’n ideale wereld minder veraf dan we denken. Veel bedrijven beschikken vandaag over een schat aan data die smeken om onderzocht te worden en de inzichten die ze in zich dragen bloot te geven. Eén klein obstakel: ze zitten vaak verspreid in een grote verscheidenheid aan systemen en applicaties. Ermee aan de slag gaan, heeft daardoor veel weg van een speld in een hooiberg zoeken.

1+1=2
Zou een zogenaamde ‘single view on data’ geen bijzonder goede zaak zijn? Inzichten op maat van de gebruiker, op basis van zowel interne data (bv. uit planningtools en BI-applicaties) als externe data, en de vaak verborgen verbanden tussen beide. Een voorbeeld. Neem nu Jan, een field service medewerker die elke dag zes klanten bezoekt. Jan vertrekt maandagochtend thuis en rijdt naar de eerste klant die deze week op zijn planning staat. Wat Jan niet weet, is dat het verkeer op weg naar die klant helemaal vast zit en dat de bestelde onderdelen voor de klant niet geleverd werden. Wat volgt: Jan baalt, de klant krijgt een slechte service, het bedrijf verliest geld en lijdt imagoschade. En het is nog geen 10u.

Ongetwijfeld een herkenbaar scenario in veel bedrijven. Terwijl in feite alle data om zulke scenario’s te vermijden voorhanden zijn. Het probleem is dat die data verspreid zijn en veel mensen zelfs niet eens weten dat ze bestaan. De oplossing ligt in het creëren van één enkel dashboard dat inzichten verzamelt uit verschillende bronnen en op basis daarvan automatische acties in gang zet voor de gebruiker.

Voor Jan zou dat betekenen dat hij op maandagochtend een nieuwe planning ontvangt die rekening houdt met de file op weg naar klant A en hem naar klant B stuurt. Tegelijk verwittigt Jans collega op kantoor klant A van de gewijzigde plannen. Ondertussen heeft ook de warehouse manager beslist om de onderdelen voor klant A in voorraad te nemen. Uit zijn dashboard blijkt immers dat de onderdelen voor klant A snellopers zijn die ook voor veel andere klanten besteld worden. Ik zie Jan zijn gezicht al opklaren.

Op het einde van de maand ontvangt Jan een rapport van zijn manager met zijn gepresteerde uren en afgelegde afstanden. Goed nieuws is dat hij zijn doelstelling om minder kilometers te rijden heeft gehaald. Slecht nieuws is dat hij deze maand niet in de top drie staat van best presterende servicetechniekers. Tegenvaller.

Haal het meeste uit je data
Slimmer gebruikmaken van alle data die in het bedrijf aanwezig is via one single view op de meest relevante data is een win-win op verschillende vlakken. Managers krijgen snel toegang tot high level inzichten in bijvoorbeeld de prestaties van hun team, terwijl andere medewerkers op basis van diezelfde data – waar ze maar deels toegang toe hebben – in één oogopslag informatie kunnen raadplegen over hun werk. Op die manier worden ze zich bewust van hun verbeterpotentieel en krijgen ze een betere ondersteuning in de uitvoering van hun werk. En dat geldt zowel voor techniekers als voor productiemedewerkers of administratieve krachten.

Big data en het Internet of Things creëren ongeziene mogelijkheden om nieuwe diensten en nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Aarzel dus niet en begin met het creëren van een gecentraliseerde kijk op data om zo beter gegronde beslissingen te nemen. De data zijn er, de algoritmes voor predictive analytics en de technologie om gebruiksvriendelijke en webgebaseerde dashboards te ontwikkelen ook. Dus waar wacht je op?

Nick Thienpondt, Solution Owner MobileWeb bij Delaware Consultin

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in