Home Innovatie & Strategie Analytics toegankelijk maken bij Belgische KMO’s is essentieel voor doorbraak van Internet...

Analytics toegankelijk maken bij Belgische KMO’s is essentieel voor doorbraak van Internet of Things

2
CDO

Veel KMO’s doen beroep op technologie om te concurreren met grotere bedrijven in hetzelfde speelveld. Internet of Things (IoT) is de technologie waar KMO’s momenteel naar kijken. Deze technologie zorgt immers voor een behoorlijke verandering van de werkplek, zéker nu het aantal devices blijft toenemen.

De toenemende populariteit van Internet of Things is begrijpelijk. Bedrijven schakelen devices in vrijwel elk zakelijk proces in. Bovendien zijn sensoren veel betaalbaarder geworden, waardoor bedrijven beter in staat zijn om te data verzamelen uit diverse bronnen; van menselijke interactie tot de performance van de machines. De analyses van deze data kunnen vervolgens leiden tot verbeteringen door de gehele organisatie heen.

De IoT-hype is op gang gekomen door de succesverhalen van een aantal early adopters als Tesla, Uber en Ford, die zelfrijdende auto’s bouwen en laten functioneren op basis van IoT. Zelden hoor je dat kleine of middelgrote bedrijven gebruik maken van alle beschikbare databronnen en deze inzetten bij IoT-projecten.

KMO-industrie heeft achterstand op het gebied van data-analyse
Het lukt veel bedrijven niet om IoT goed in te zetten. Sommige bedrijven menen bijvoorbeeld een rapportage- en analysestrategie te hebben, maar hebben in realiteit alleen maar een datavisualisatietool of bestaat hun strategie uit een eenvoudige spreadsheet-rapportage. In deze gevallen zijn IoT-initiatieven gedoemd om te mislukken.

Zelfs als bedrijven goede strategieën inzetten, ontbreekt het soms aan data scientists om de processen goed te beheren. Data scientists spelen een belangrijke rol bij het opzetten van data- en analysestrategieën omdat zij de output kunnen interpreteren én valideren. Nieuwe tools en technologieën helpen bedrijven bij het verwerken van de data, maar de medewerkers zijn de denkers achter de schermen en zij zijn niet zomaar te vervangen.

De uitdaging voor KMO’s wordt alleen maar ingewikkelder doordat ook het ontwikkelen en uitvoeren van een allesomvattende data- en analysestrategie een groot struikelblok is. De data moet op een juiste manier beheerd worden, van het verzamelen en beschikbaar maken tot het ordenen en voorbereiden. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen welk analysemodel tot de beste voorspellingen leidt. Deze beslissing kan een data scientist het beste maken. Zodra bepaald is welk model ingezet gaat worden, is het zaak om uit te zoeken hoe de analyses het beste kunnen worden geoperationaliseerd en ingezet in het productieproces. Tot slot is het belangrijk dat het proces an sich altijd de beweging volgt van de veranderende bedrijfsomstandigheden. Al deze verschillende elementen van succesvolle IoT-implementaties kosten geld en resources. En dat is precies de reden waarom tot nu toe alleen de industriereuzen zich volop hebben gestort op de belofte die IoT heet.

De nieuwe benadering van IoT voor KMO’s is cognitieve, zelflerende automatisering
Elk bedrijf moet rekening houden met zijn eigen, unieke uitdagingen bij het ontwerpen van een data- en analysestrategie die het maximale uit IoT kan halen. Voor kleine en middelgrote bedrijven is het niet realistisch om een riant team van data scientists aan te nemen. Analytics-as-a-Service kan ondersteuning bieden voor afzonderlijke gevallen, zoals text-to-voice, maar het ‘outsourcen’ van het gehele proces van strategische beslissingen is vaak een no-go voor de meeste organisaties. Ook de komst van nieuwe tools waarmee data scientists effectiever kunnen werken, heeft niet veel invloed op de democratisering van analyses bij kleinere bedrijven.

Eigenlijk is er maar een mogelijkheid en dat is automatisering. Veel mensen denken dat dat exact is wat bestaande tools al lang doen, maar om echt stappen vooruit te maken moet het analyseproces zelflerend worden gemaakt. Het werkt niet om alleen de analyse-output van learning te voorzien. Deze nieuwe benadering past meta-learning principes toe op machine-learning. Tegelijkertijd worden learnings automatisch toegepast van een machine of entiteit naar andere machines of entiteiten.

Meta-learning minimaliseert de kosten van lopende machine-learning experimenten door learnings van eerdere machine-learning experimenten vast te leggen in het meta-data formulier. Vervolgens worden de voorafgaande learnings gebruikt in toekomstige experimenten.

De voordelen van meta-learnings zijn veelvoudig:

  1. Het vergroot de accuraatheid van de analysemodellen, wat weer direct invloed heeft op de bedrijfsresultaten.
  2. Het zorgt voort snellere resultaten, waardoor het bedrijf meer agile wordt. Analytics zijn alleen nuttig voor het bedrijf als ze relevant zijn op het moment dat ze opgehaald worden. Verbeterde agility ondersteunt bedrijven bij het juist en sneller anticiperen op informatie.
  3. Er is een betere beheersing van de infrastructuur en dit houdt de kosten die nodig zijn voor machine-learning algoritmes beter onder controle. Dit is van groot belang, omdat het datavolume dat beschikbaar is voor bedrijven exponentieel groeit, net als de toename van IoT devices.

Dankzij een laagdrempelige toegang tot cognitieve analytic tools zijn steeds meer bedrijven in staat om IoT winstgevend in te zetten. Deze nieuwe benadering automatiseert in wezen de levenscyclus van de data-wetenschap, waardoor er minder dure resources nodig zijn en dus opportuniteiten biedt voor KMO’s.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here