Home Innovatie & Strategie Behekst door teletekst

Behekst door teletekst

54

31 mei was de laatste dag waarop je op de kanalen van de VRT berichten van teletekst kon lezen. Drie en een half decennium nadat dit informatiekanaal gelanceerd werd, verdwijnt het van onze tv-schermen. Mag ik even een traan wegpinken?

Zesendertig jaar. Zolang heeft teletekst het als informatiemedium uitgehouden. Dat is toch best wel wat. Het afscheid van teletekst doet me denken aan het adieu dat we enkele jaren geleden ook al aan videotex moesten zeggen. Videotex? Een term en technologie die velen wellicht niets zegt tot ik verwijs naar de Franse Minitel, in de jaren ’80 in Frankrijk gelanceerd als online vervanger van de dikke telefoongidsen.

Teletekst en videotex zijn in feite de voorvaderen van het internet: informatie staat ergens op een centrale plek, en kan door de gebruiker ‘on demand’ opgeroepen worden. Door een simpele druk op de knop, door het indrukken van een paar cijfers gaat een hele wereld aan informatie voor je open. Iets minder pagina’s dan de miljarden pagina’s die tegenwoordig op internet te vinden zijn, maar je moet ergens beginnen.

Teletekst heeft de grote verdienste kort te zijn: in één oogopslag, krijg je op één bladzijde een heel nieuwsverhaal te lezen. Tot de essentie samengevat. Geen overbodige citaten, geen lange uiteenzettingen, gewoon alles feitelijk en ter zake. Indertijd begon ik mijn carrière als journalist bij een nieuwsdienst die berichten maakte voor lokale radio’s. We gebruikten videotex als medium en dat dwong ons om bondig te schrijven. Op een pagina nieuws kon je niet eens 800 tekens (spaties inbegrepen) kwijt. Als journalist heb ik er geleerd naar de essentie te gaan en sterk te synthetiseren. Wanneer ik nu schrijf, voel ik me nog steeds het beste bij teksten van een paar duizend tekens, dus een boek schrijven zit er zeker nooit in.

Het was een mooi ritueel voor mij, om ’s avonds na een drukke dag nog heel even een overzicht te krijgen van wat er in de wereld gebeurd was. Binnenlands nieuws, buitenlands nieuws, sport. That’s it. Geen schreeuwerige kleuren, geen te sterke nadruk op de beeldcultuur met foto’s en godbetert al die filmpjes. Nee, gewoon letters, leestekens en spaties.

Teletekst, ik mis je nu al.

José Delameilleure, Solution Lead van de Communication Solution bij Delaware Consulting.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in