Home Cloud Daarom moeten we cloud bespreken in de boardroom

Daarom moeten we cloud bespreken in de boardroom

data

Van kleine cloudprojecten overstappen naar complete cloudstrategieën: steeds meer organisaties doen het. Voorheen was dit nog vooral een door technologie gedreven beslissing, genomen door de IT-professionals binnen een bedrijf. Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat het hogere management de toegevoegde waarde van het werken in de cloud erkent. De cloudstrategie van bedrijven wordt dan ook meer en meer in de boardroom besproken in plaats van enkel op de IT-afdeling. Heeft u nog moeite het management over te halen om over te stappen naar de cloud? Vier redenen om een cloudbeleid ter sprake te brengen in de boardroom.

Flexibiliteit biedt concurrentievoordeel

De eerste en misschien meest voor de hand liggende reden om voor de cloud te kiezen, is vanwege technische voordelen. Bedrijven in allerlei sectoren hebben te maken met grootse veranderingen in hun bedrijfsvoering. In het huidige digitale tijdperk is het dan ook maar de vraag hoe die bedrijven er over twee, vijf, of tien jaar uitzien – ervan uitgaande dat ze dan nog bestaan. Flexibiliteit wordt daarom voor al deze bedrijven steeds belangrijker. Met de cloud kunnen bedrijven nieuwe diensten of producten snel toevoegen aan hun portfolio, en zo bijblijven bij de concurrentie. Zowel gevestigde namen als start-ups, en alles daar tussenin: wat de omvang van een bedrijf ook is. Zo zijn bedrijven dus altijd voorbereid op zowel groei als krimp.

Social en mobile zijn gemeengoed

Van flexwerker tot eenmansondernemer en vaste medewerker – iedereen gaat er tegenwoordig vanuit dat zakelijke applicaties op dezelfde manier werken als ze gewend zijn van privé-apps. Werknemers zitten niet langer van negen tot vijf op kantoor, maar delen hun tijd steeds meer zelf in. Om applicaties en data voor hen overal beschikbaar te maken, is de cloud nodig. Daarmee kunnen ze optimaal productief zijn. Bovendien zijn dankzij de cloud nieuwe mogelijkheden in klantenservice te implementeren, bijvoorbeeld personalisatie en chatfuncties. Op deze manier komen bedrijven tegemoet aan de wensen en eisen van de moderne consument en werken ze aan een snellere, effectievere en efficiëntere klantenservice – op welk moment in de customer journey dan ook.

Innovatief zijn zonder het wiel opnieuw uit te vinden

De R&D-afdeling van bedrijven staat vaak hoog in aanzien. Natuurlijk moeten bedrijven bijblijven, en het liefst vóór op de concurrentie. Maar een innovatief karakter hoeft niet te betekenen dat organisaties constant zelf nieuwe producten en diensten blijven ontwikkelen. Er zijn immers dankzij de cloud meer innovatieve oplossingen beschikbaar in de markt dan ooit tevoren. Dus waarom zou je als bedrijf het wiel telkens opnieuw gaan uitvinden? Het implementeren van bestaande oplossingen kan minstens zo effectief zijn voor het bereiken van doelen. Helemaal wanneer je bedenkt dat er met regelmaat nieuwe clouddiensten op de markt komen. Zo word én blijf je als bedrijf innovatief op een relatief eenvoudige manier.

Moderne HR voor nieuw talent

Het wordt voor bedrijven steeds moeilijker om talent aan te trekken – en zo mogelijk nog moeilijker om ze te behouden. Net zoals bedrijven hun klantenservice kunnen upgraden door middel van de cloud, kunnen ze dat ook met hun HR-processen. Door de juiste tools in te schakelen, wordt het makkelijker om het juiste talent aan te trekken en verder te ontwikkelen. Doordat bedrijven dankzij deze tools weten waar ze precies in moeten investeren om talent aan te trekken en te investeren, vergroten ze betrokkenheid onder het personeel en wordt de kans groter dat talenten blijven. Zo stelt de cloud bedrijven in staat om zowel hun klanten als sollicitanten en personeel met zorg te behandelen.

De voordelen van de cloud zijn eindeloos, net zoals het aantal mogelijkheden. Maar welke clouddiensten passen er nu het best bij uw organisatie? Goede afstemming met de boardroom is essentieel om tot een gedegen plan te komen. Hoe heeft u het cloudoverleg met uw management aangepakt? Ik lees graag uw reactie.

Jan Ronsse, Country Leader Oracle België

Vorig artikelWie volgt de CDO op?
Volgend artikelBrexit: voorbeeld van onvoorspelbaarheid piekverkeer
Jan Ronsse is managing director en senior sales director Technology bij Oracle België en Luxemburg. Hij werkt reeds sinds 1996 bij Oracle en was account- en sales manager voor verschillende sectoren. In 2005 werd hij benoemd tot sales director. In zijn huidige rol is Jan verantwoordelijk voor de lokale vertaalslag van de internationale Oracle-strategie en zorgt hij voor de synergie tussen de software, systems en services teams. In het bijzonder ligt de focus op de verdere uitbouw van de clouddiensten van Oracle.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here