Home Ondernemen & Business Bruggen bouwen tussen fysieke en digitale wereld

Bruggen bouwen tussen fysieke en digitale wereld

60

Het toepassen van technologische ontwikkelingen in de business is al meer dan dertig jaar mijn werkterrein. Dertig jaar vernieuwing, dertig jaar samen met klanten zoeken naar de inzet van technologie voor hun business, dertig jaar werken aan bruggen tussen technologie en business. In dat werk was er soms een kleine spraakverwarring, weleens een breuklijn en heel af en toe een kloof maar altijd kwam technologie de business ten goede en hielp de business de technologie verder ontwikkelen. In mijn gezin is het al dertig jaar niet anders. Kinderen opvoeden betekent uitdagingen aangaan, zorgen delen, problemen oplossen en overwinningen boeken. Er is echter één cruciaal verschil tussen mijn werk en mijn privé. Privé is één kloof onoverbrugbaar.

Mijn vrouw en ik zijn het al meer dan dertig jaar over één ding fundamenteel oneens. Welk land verdient onze voetbalsteun? Twee van de kinderen kozen voor de Belgische roots van hun moeder. Geruggesteund door hun Nederlandse oma, kozen de andere twee voor mij als aanvoerder van team Oranje. Met Brazilië in aantocht is mijn hechte gezin uit elkaar gevallen in twee rivaliserende kampen. De kloof tussen de kampen is groter dan ooit. Het ontbreken van de Rode Duivels op het voetbaltoneel gaf kamp Rood natuurlijk niet veel munitie de afgelopen jaren. Toch is er meer dan de deelname van beide ploegen dat de kloof tussen de kampen vergroot …

Technologieën volgen elkaar vandaag de dag in steeds hoger tempo op, en ook die zorgen voor breuklijnen. Voorbij zijn de Kondratieffgolven. Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee beschrijven in hun boek “The Second Machine Age” feilloos en ademloos hoe de technologie momenteel voortraast. Een niet te stoppen orkaan die als we niet opletten mensen, organisaties en bedrijven ontwrichten, uit elkaar spelen en soms zelfs verpulveren. De impact van nieuwe technologie en de kloof met de dagelijkse business was nooit zo indringend, breed en strategisch. De technologische ontwikkelingen hebben er namelijk een hele nieuwe wereld bijgemaakt.

Kamp Rood heeft die nieuwe, digitale wereld ontdekt. Ze slaan – net zoals Facebook en Google dat voor alles en iedereen doen – alle gegevens van de Rode Duivels en Oranje en alle bewegingen van team Oranje in het thuisfront op. Alles wat er in de fysieke wereld gebeurt, wordt door kamp Rood direct digitaal verwerkt en andersom. Big data, data analytics, mobile en cloud kennen geen geheimen voor hen. Met Twitter, Facebook, Instragram en ouderwetse middelen zoals sms en e-mail wordt in real time een ferm psychologisch spel gevoerd om kamp Oranje mentaal te raken en bij voorkeur te verpulveren. De twee goals van Lukaku tegen Kroatië (eindelijk) zijn tot nooit geziene wereldgoals uitvergroot. De te verwaarlozen misser van Oranje tegen Frankrijk is opgeblazen alsof Oranje het niveau heeft van FC Lutjebroek. Maar ach, ik begrijp ze wel, na jaren sukkelen op het veld voelt kamp Rood zich geliked onder Facebookvrienden. Een rode kinderhand is snel gevuld.

Tandenknarsend moet ik echter toegeven dat ik in mijn hart trots ben op kamp Rood. Zij weet bruggen te leggen tussen de fysieke wereld en de digitale wereld. Zij heeft begrepen dat het opslaan van gegevens en het omzetten naar kennis en informatie van cruciaal belang is. Zij brengt onder mijn ogen in de praktijk wat ik dagelijks in mijn werk met bedrijven probeer te bereiken. MicroStrategy ondersteunt bedrijven om de kwantiteit aan data in de digitale wereld om te zetten in zowel behapbare en kwalitatieve informatie als grondig en innovatief inzicht. Beide zijn nodig om het succes van de business vandaag en morgen te garanderen. Levensvatbaar in de fysieke wereld, zege in de digitale wereld, bruggen tussen beide werelden en dus succes overal.

De wereld wordt nooit meer alleen fysiek. De technologische ontwikkelingen zijn niet meer te stoppen. En dat is ook goed. Maar soms, op de momenten dat kamp Rood me weer bestookt, troost ik me stiekem met de gedachte dat het daar in Brazilië gaat om de goal in het doel. Dat daar nog wel de fysieke wereld uiteindelijk de zege bepaalt. Oranje, here we come!

Eddy Conjaerts, Director Mobile Solutions – Northern Europe bij MicroStrategy

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in