Home Ondernemen & Business Comfortzone: blijf erin en kom eruit

Comfortzone: blijf erin en kom eruit

19

Comfortzone! Een begrip dat een mens anno 2014 toch minstens een keer per week ergens tegenkomt. In de krant, surfend op internet, tijdens een lunch met collega’s of klanten. Wie erop googelt komt op meer dan vier miljoen hits. De een al spiritueler dan de andere. Voor mij is comfortzone niets anders dan de staat waarin een mens zich veilig voelt, de regels en gewoontes kent en waarbinnen hij of zij gemakkelijk beweegt. Bijna verboden terrein als je zo rondluistert … je schijnt er zeker als ondernemer vooral uit te moeten.

Technologie maakt jaar na jaar een steeds groter onderdeel uit van onze comfortzone. Espressomachines, automatische grasmaaiers, smartphones en tablets dragen bij aan ons comfort. Op bedrijfsniveau leidt technologie tot vereenvoudigde processen, hogere dienstverlening en een efficiëntere inzet van middelen. Het verkleint repetitieve werkzaamheden op de werkvloer en daar voelen de meeste mensen zich comfortabeler bij.

Technologie veroorzaakt disruptie
Technologie die vandaag comfort biedt, was een paar jaar geleden nog disruptief of met andere woorden haalde ons uit onze comfortzone. Denk maar aan de privacy-discussies rond de eerste track-and-tracesystemen van vrachtwagenchauffeurs en de inzet van laptops op scholen. De internettechnologie is vandaag de grote ontwrichtende factor. De 24/24 connectiviteit en de algehele digitalisering verandert de wereld in hoog tempo. Zonder toegang tot technologie kun je als burger van een groot aantal diensten geen gebruik meer maken. Dat kan beangstigend zijn en een buitengesloten gevoel geven. Oncomfortabel dus. Het is niet voor niets dat het ministerie van Justitie in het kader van re-integratie met het dienstenplatform PrisonCloud inzet op de terugkeer van gedetineerden naar een snel digitaliserende wereld.

Door technologische ontwikkelingen is de toegang tot informatie niet meer exclusief. Dit vraagt om ander onderwijs en ander human resourcesbeleid en dus om andere kaders. Denk maar aan de scheidingslijnen die verdwijnen tussen werk en privé. Zou dat trouwens iets bijdragen aan het feit dat een op de drie Belgen leidt aan psychische problemen? De retailmarkt breekt zich in ieder geval het hoofd over hoe om te gaan met de 24/24 shoppende, zich informerende en kritische consument. Met een simpele webshop is de naar beleving snakkende en de just in time verwachtende consument niet tevreden.

Buiten de comfortzone ontstaat vernieuwing

De nieuwe technologieën waren niet ontwikkeld als de bedenkers in hun comfortzone waren blijven zitten. Ze vroegen bij de bedenkers om een andere mindset om verder te kijken dan ze gewend waren. Een helder doel, een realistische termijn en passie zorgden samen voor de creatie van nieuwe technologie. De gebruikers zoeken vervolgens naar een nieuw evenwicht en boren hun creativiteit aan om met de nieuwe technologie een comfortzone te creëren. Dit geldt voor individuen maar ook voor bedrijven. Simpel gezegd biedt technologie pas comfort na een ontwrichtende periode.

Voor mij persoonlijk haalde niet technologie maar de uitverkiezing tot ICT Woman van het jaar mij recent nog uit mijn comfortzone. Ik kom met mensen in contact waar ik vroeger nooit mee in aanraking kwam en er komen nieuwe thema’s op mijn pad die mijn kennis en visie verrijken. Mijn inzicht in technologie verbreedt zich bijvoorbeeld richting duurzaamheid en onderwijs. Op mijn beurt probeer ik jonge vrouwen weer te motiveren hun stap vooruit te zetten: te denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Mijn ultieme uit-mijn-comfortzonemoment was natuurlijk mijn beklimming van de Mont Blanc afgelopen zomer. Geen volledige controle hebben, vertrouwen op mijn eigen kompas en het enorme belang van samenwerking vormden samen een persoonlijke uitdaging. En dankzij die eerst nog disruptieve technologie konden mijn thuisfront en ik zich comfortabel voelen met dagelijks contact.

Uit je comfortzone, ja zeker. Een ander perspectief biedt nieuwe kansen, nieuwe gezichtspunten en nieuwe inspiratie. Ik pleit er echter voor het niet zo zwart-zit te zien. Ik kan, en ik niet alleen, die stappen buiten de comfortzone niet zetten zonder te vertrekken vanuit een stevig comfortabel fundament. Een bodem waaruit groeien en bloeien mogelijk is. En laat die technologie ons dan maar brengen wat het brengt: comfort en disruptie!

Pascale Van Damme (@pascalevandamme) is Managing Director van Dell Belux en werd begin dit jaar door Data News verkozen tot ICT Woman of the Year. Ze is al bijna 20 jaar in de ICT actief. Ze is heel sterk begaan met de rol van vrouwen in het bedrijfsleven, en treedt vaak op als spreker over het maatschappelijk belang van de ICT.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in