Home Internet Content en gepersonaliseerde e-commerce als gouden combinatie

Content en gepersonaliseerde e-commerce als gouden combinatie

52

Hoe denken we over de consumenten van 2017? Mondig, mobiel, geïnformeerd, altijd online en minder trouw dan vroeger. Ze verwachten van bedrijven niet alleen een soepele, naadloos verlopende ervaring. Ze verwachten echter ook een gepersonaliseerde benadering.

Door hun webcontentsystemen te integreren met commerce engines hebben digitaal volwassen retailers de mogelijkheid om hierop in te spelen. Een dusdanig geavanceerde technologie stelt ze namelijk in staat aanbiedingen te personaliseren op basis van de aankoophistorie. En om het aantal afgebroken transacties verkleinen door mensen die hun winkelwagen achterlieten gericht een e-mail te versturen.

Consumenten eisen een persoonlijke winkelervaring

Dat personalisatie een grote rol speelt bij het aantrekken en behouden van de moderne, zelfbewuste klant, blijkt wel uit een onafhankelijk internationaal onderzoek door Infosys. Bijna 80% van de klanten is namelijk bereid een ander product te kopen van merken die wél gerichte, relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen doen. En daar willen de consumenten zelf best aan meewerken. Een ander onderzoek onthult namelijk dat meer dan 60% van de consumenten online informatie en voorkeuren wil delen. Maar wel als daar een beter gepersonaliseerde ervaring tegenover staat.

Uit onderzoek van Gleanster blijkt echter dat meer dan 60% van de organisaties moeite heeft om hiermee om te gaan. Zo hebben ze te maken met veranderende klantvoorkeuren. En nog geen plan hebben om hierop in te spelen. Daarnaast vinden veel organisaties het moeilijk om met hun bestaande oplossing voor contentmanagement goed te reageren op de snelle opkomst van nieuwe kanalen. Bij een gemiddelde retailorganisatie leidt dat er toe dat zij drie tot vijf verschillende technologieën inzetten voor multichannelactiviteiten.

Het antwoord: integreer marketing en gepersonaliseerde e-commerce

De gepersonaliseerde benadering is bij veel bedrijven bovendien nog niet ingericht. In ons eigen onderzoek naar digitale rijpheid ontdekten we dat minder dan 15% van de bedrijven gepersonaliseerde aanbiedingen binnen context doet. Het merendeel van de merken maakt gebruik van contentmarketing, geautomatiseerde marketing en sociale kanalen naast hun websites. Ze genereren echter geen data rond de interacties van de klant.

Ze weten dus niet wat ze gepersonaliseerd moeten verzenden, aan wie, op welk moment en op welke plaats. Door de data van de brandmarketing en e-commerce met elkaar te combineren kunnen bedrijven gerichter adverteren. En betere service verlenen. Het antwoord ligt in gepersonaliseerde commerce. Dit is een verbinding tussen marketingafdelingen met hun eigen websites en merchandiseafdelingen met hun productgegevens. Een koppeling die hecht geïntegreerd is.

Kortom, in een digitaal tijdperk waarin 74% van de online consumenten gefrustreerd raakt door websites met content die helemaal niets met hun interesses te maken heeft, is het voor marketeers hoog tijd anders te gaan denken over het personaliseren van de winkelervaring.

Ilse Lauwens, Marketing Manager Benelux Sitecore

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in