Home Ondernemen & Business Is de volgende marketer van het jaar een CIO?

Is de volgende marketer van het jaar een CIO?

59

Een jaar of twee geleden gaf Gartner de CIO-gemeenschap een forse klets in hun gezicht: tegen 2017 zou de Chief Marketing Officer meer IT-budget besteden dan de CIO. Nu 2017 dichter bij komt, wil ik graag een gelijkaardige stelling poneren: tegen 2020 zal de CIO meer marketing budget besteden dan de CMO.

Toegegeven, het is enigszins pretentieus van mezelf, maar wie weet is de waarschijnlijkheid dat mijn voorspelling in 2020 uitkomt best wel even groot als voor de Gartner-stelling.

Het is een bekend feit dat goede communicatie de gebruikersacceptatie van nieuwe technologieprojecten fors kan verhogen. Vooral dan communicatie die de eindgebruiker echt betrekt bij wat er te gebeuren staat. Wanneer nieuwe software wordt geïntroduceerd of nieuwe procedures worden opgezet, dan moet de communicatie met de gebruikers zorgvuldig worden opgezet. IT moet uitleggen waarom deze verandering er komt, welke rol die speelt in de totale IT-strategie en hoe deze veranderingen het bedrijf ten goede gaan komen. En vooral: wat betekent de verandering concreet voor de eindgebruiker.

Toch merk ik bij mijn contacten met CIO’s al te vaak dat ze aarzelen om te communiceren. Het is effectief niet de gewoonte van IT om goed te communiceren. In het verleden werden nieuwe zaken de eindgebruiker simpelweg door de strot geramd. Gek genoeg accepteerden gebruikers dat ook. Keuze hadden ze toch niet, natuurlijk. Cloud computing verandert dat, en zorgt er voor dat gebruikers heel makkelijk software kunnen aanschaffen of cloud projecten opzetten zonder dat de CIO er zelfs maar iets van merkt. De zakelijke gebruiker heeft dus wel keuze en moet door IT overtuigd worden mee te stappen in hun verhaal. Dat is een mentale switch die IT moet maken. IT moet de schroom overwinnen rond communicatie.

Alles is digitaal geworden, en is dat nu niet toevallig het kennisdomein van IT? Dus moet IT het voortouw nemen in de communicatie over digitale projecten. De eigen projecten van IT, maar net zo goed de IT-projecten die sales of marketing uitvoeren. Daarom moet de CIO een veel meer visibele figuur worden.

Begin als CIO dus alvast maar met het aanvragen van marketing en communicatie budget om over de verwezenlijkingen van IT te communiceren. Intern en extern. En weet je wat mijn droom is? Dat er binnenkort een CIO verkozen wordt tot Marketer van het Jaar!

José Delameilleure, directeur van het IT Marketing & Communications departement van Across Technology

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in