Home Innovatie & Strategie Geavanceerde TMS-functies creëren nieuwe kansen

Geavanceerde TMS-functies creëren nieuwe kansen

2

Hoe ver bent u met de aanpak van uw inbound transport?

Traditioneel is de return on investment (ROI) op transportmanagementsystemen (TMS) vaak gericht op outbound transport. Dat gebeurt door less than truckload (LTL)/truckload (TL) te optimaliseren en transportkosten te verlagen, en tegelijkertijd te zorgen voor meer inzicht en een betere klantenservice. Door de opkomst van transportmanagementsystemen in de cloud is het mogelijk om uiteenlopende functies – denk aan pakketvracht, weg-, lucht- en zeetransport – en betere verbindingen met leveranciers te ondersteunen. Daarmee is de mogelijkheid groter dan ooit om het TMS te gebruiken om kosten van inbound transport te verlagen.

Transportmanagementsystemen inzetten om nieuwe kansen te creëren

Of een fabrikant, retailer of distributeur transport plant met spreadsheets of outbound transport heeft geautomatiseerd met een legacy-TMS, dit is een goed moment om het complete plaatje te overzien. Door het inbound transport ook mee te nemen in het transportmanagementproces, zijn aanzienlijke voordelen te behalen. Zo bespaarde een distributeur van voedingsmiddelen kosten door op de terugrit vracht van leveranciers mee te nemen. Maar toen het bedrijf bekeek hoeveel het bedrijf de leveranciers betaalde voor prepaid vrachten, ontdekte het hoeveel het kon besparen als het bedrijf het vrachtmanagementproces zelf zou uitvoeren. Met een oplossing die inbound transport en outbound transport over de gehele vracht holistisch plant en uitvoert, wist het bedrijf uiteindelijk zes miljoen dollar aan vrachtkosten per jaar te besparen.

Ook voor kleinere organisaties zijn er significante besparingen te behalen. Een distributeur van industriële apparatuur voor thuisgebruik, waarbij de verdeling van zendingen ongeveer 85 procent pakketten en vijftien procent vracht is, heeft aanzienlijk bespaard op de kosten en de efficiency. Door groei van zowel het aantal klanten als het aantal producten dat hij vervoerde, werd het inbound transport complexer. Ook de introductie van een dropshipping-programma zorgde ervoor dat volledig inzicht lastig werd. Een TMS hielp het bedrijf om het proces van binnenkomende goederen, van pakket en LTL, beter te managen. Daarnaast ontwikkelde de organisatie een portal voor leveranciers voor volledig inzicht, en kon uitvoerend personeel – dat orders handmatig opvolgde – ingezet worden voor taken die meer waarde toevoegen.

In vier stappen naar meer controle en minder kosten voor inbound transport

Om mogelijke kostenbesparingen te realiseren en de controle te behouden over uw inbound transport, zijn de volgende basisstappen van belang.

  1. Breng alle informatie over uw inbound transportvolumes samen. Dit klinkt eenvoudiger dan het is, want wellicht staat deze informatie verdeeld over meerdere systemen of locaties. En voor vracht die beheerd wordt door leveranciers, zijn vrachtkosten vaak niet direct beschikbaar.
  2. Betrek de bredere supply chain en inkooporganisaties. Vaak is er niet één groep die ownership heeft over leveranciers of logistieke kosten: ze zijn verdeeld over inkoop, transport, operations etc.
  3. Creëer uw routingrichtlijn. Kosten en time-to-delivery in balans houden, is de basis. Maar werk ook samen met carriers om tarieven te bepalen op basis van volumes, of met alternatieve carriers op basis van vermogen of speciale behoeften. Specifieke eisen op het gebied van labeling en EDI vallen hier ook onder. Die kunnen uw logistieke processen en operations-workflows stroomlijnen.
  4. Pas de 80/20-regel toe. Converteren naar ‘collect’ is niet zomaar gedaan en honderd procent van uw inbound transport moet dan ook niet uw doel zijn. Kijk naar de producten, volumes, transportlanes en transportmogelijkheden van leveranciers die het meeste kunnen opleveren. Of begin anders met uw top 20-leveranciers (voor wat betreft vrachtvolume).

Inspanning van de hele organisatie vereist        

Voor de allerhoogste kostenbesparingen moet inbound conversie een organisatiebrede inspanning zijn. De volgende drie punten zijn daarbij belangrijk.

  1. Structuur. Is er iemand binnen uw team, die zich elke dag volledig toelegt op inbound conversie? Doordat het om een cross-functioneel programma gaat, zijn communicatie, duidelijk gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden, en rapportages over prestaties essentieel.
  2. Vaardigheden. Afhankelijk van hoe uw inbound transport er precies uitziet, hebt u misschien andere transportvaardigheden nodig dan waar uw organisatie op dit moment over beschikt. De snelste manier om uw mogelijkheden uit te breiden, is door een transportconsultant in te schakelen, die helpt bij het eerste conversieproject en – belangrijker nog – het team traint op de nieuwe methoden.
  3. IT. Hebt u het juiste TMS? Is het systeem in staat het overzicht te behouden over alle inbound conversie en backhauls in alle transportvormen die uw bedrijf gebruikt? In het TMS moeten vormspecifieke uitvoeringseisen opgenomen zijn, zoals het zichtbaar maken van pakketten en de wegtransportroutes. Daarnaast moet er een closed-loop-model zijn om capaciteitsuitzonderingen te managen en het gehele transportproces te automatiseren.

Hoewel het geen eenvoudig project is, kunnen de kostenbesparingen na het converteren van inbound transport aanzienlijk zijn. Als uw organisatie op zoek is naar nieuwe manieren om kosten te besparen, is dit een goed uitgangspunt. Een cloud-TMS is de beste keuze voor het integreren van leveranciers, carriers en uw organisatie om zo inbound vrachtconversies te stroomlijnen en te automatiseren.

Arthur Lasschuyt, Product Manager Transportmanagement Europe bij Descartes

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here