Home Innovatie & Strategie Hoe bouw je een slimme stad?

Hoe bouw je een slimme stad?

70

Beeld je een stad in waar alles wordt gemonitord met sensors, van temperatuur tot verkeerspatronen; waar straatverlichting wordt in- en uitgeschakeld op basis van bewegingssensoren; waar waterleidingen van op afstand lekken kunnen afsluiten en waar de veiligheid kan worden verbeterd door geautomatiseerde bewaking; een stad waarin uw GPS u niet alleen naar uw bestemming leidt, maar ook de dichtstbijzijnde parkeerplaatsen aangeeft.

Dit toekomstbeeld komt steeds dichterbij, dankzij het voortdurend groeiende Internet of Things (IoT), een web van aan het internet gekoppelde voorwerpen en sensoren die naadloos en real-time met elkaar kunnen communiceren. De stad van de toekomst blijft voortdurend op de hoogte, ze detecteert beweging van de inwoners en reageert gepast, en zoekt automatisch naar optimale omstandigheden. Maar voor we zover zijn, moeten we eerst nog enkele obstakels overwinnen.

Een infrastructuur op maat van de slimme stad

De eerste cruciale stap op weg naar een ‘smart city’: het bouwen van een betrouwbaar shared-services platform dat alle diensten van een stad op elkaar afstemt. Dit platform dient als basis van waaruit alle ‘smart’ technologieën van de stad met elkaar worden verbonden, van het elektriciteitsnetwerk tot de watermeters en alle andere nutsvoorzieningen.

Dit werkt het best als het geheel door één enkele grote instantie wordt beheerd. De IoT infrastructuur van Dubai, bijvoorbeeld, heeft zijn succes vooral te danken aan de centrale IT-organisatie die hiervoor werd opgericht, Dubai Smart Government (DSG) genaamd. Deze  brengt alle ‘smart-initiatieven onder één dak en levert IT-services voor de rest van Dubai’s eGovernment.

Zonder centrale beheersinstantie voor de infrastructuur wordt de opdracht om een slimme stad te worden heel wat uitdagender. Kijk maar naar Londen. Deze stad wil heel graag een ‘smart city’ worden, maar door de politieke onenigheid tussen de 32 verschillende stadsdelen kent de stad grote moeite om één gedeelde centrale IT-organisatie op te richten van waaruit alle initiatieven en diensten voor de stad kunnen worden gecoördineerd. Dit is ongetwijfeld één van de grotere uitdagingen voor de nieuwe burgemeester van Londen, Sadiq Khan.  

Diensten verbinden

Zodra het shared service platform is gebouwd, en informatie tussen diensten efficiënt wordt uitgewisseld, wordt er veel mogelijk. Zoals in het volgende scenario: een roekeloze chauffeur veroorzaakt een ongeluk dat een file veroorzaakt. hierbij raakt de chauffeur van een andere wagen zwaar gewond. De beelden van de CCTV-camera’s kunnen worden bezorgd aan de politie en aan de betrokken verzekeringsmaatschappijen, de transportdienst kan alternatieve routes voorstellen, en een nabije ziekenwagen kan worden opgeroepen en meteen worden voorzien van de nodige medische gegevens van de gewonde chauffeur, zodat die meteen de beste medische zorgen krijgt toegediend. Daar zijn we nog niet, maar de bouwstenen om er te geraken worden wel nu al gelegd.

Last but not least…

Hoe meer IoT-toestellen gekoppeld zijn aan elkaar en aan de totale infrastructuur, hoe slimmer de stad. Zo wordt voorspeld dat we dit jaar al 6.4 miljard geconnecteerde voorwerpen gebruiken en dat dit cijfer nog zal groeien tot bijna 21 miljard tegen 2020. Deze explosie van geconnecteerde toestellen en van data die draadloos worden gedeeld zorgt voor enorme opportuniteiten maar houdt ook grote veiligheidsrisico’s in. Niet alleen persoonlijke data zoals medische informatie dreigt te worden blootgesteld maar ook essentiële diensten zoals transportsystemen of het stroomnetwerk.

… beveiliging!

Om een beveiligd netwerk van toestellen doorheen de ‘smart city’ te kunnen bouwen heb je één essentieel ingrediënt nodig: een robuuste enterprise mobility management (EMM)-oplossing. Die verzorgt het end-to-end beheer van alle geconnecteerde toestellen. Denk maar aan hoeveel toestellen, in de financiële of gezondheidssector bijvoorbeeld, toegang kunnen krijgen tot gevoelige bedrijfsfuncties en -informatie.

Het is essentieel dat organisaties veilig kunnen communiceren met hun netwerk van ‘trusted devices’. Ook luchthavens moeten erop kunnen rekenen dat informatie die wordt uitgewisseld om de verschillende diensten veilig en efficiënt te laten draaien, over beveiligde kanalen verloopt. De controletoren moet snel en veilig kunnen communiceren met de grondafdelingen. En die weer met de immigratiedienst, de grenscontrole en de politiediensten.

Smart cities bieden zowel aan de burger als aan de ondernemingen eindeloos veel boeiende mogelijkheden. Met een juiste implementatie, een goed beheerde infrastructuur, een robuuste EMM-oplossing en heel veel verbeeldingskracht kunnen slimme steden hun inwoners enorme economische, culturele en sociale voordelen bieden.

Tom Vallons, business mobility specialist Benelux bij VMware

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in