Home Innovatie & Strategie Kleur maakt het merk

Kleur maakt het merk

21

Kleur is een uitstekende manier om een merk gestalte te geven. Naast het bedrijfslogo is kleur het meest herkenbare aspect van de merkidentiteit. Kleuren tonen de persoonlijkheid van een merk en zijn verrassend belangrijk voor de merkperceptie.

Uit onderzoek blijkt dat we binnen negentig seconden onbewust een oordeel over een product vellen. Dit oordeel is voor 62% tot 90% gebaseerd op kleur (Institute for Color Research). Onderzoekers hebben ook aangetoond dat kleur de merkherkenning tot wel 80% kan verhogen (Universiteit van Loyola). Gezien de bepalende invloed van kleuren op onze beslissingen is het belangrijk dat de kleurstelling van het merk op orde is.
De kleur die je kiest, moet je merk onderscheiden, het juiste imago uitstralen en verband houden met je merkwaarden. De kleuren die het beste werken, variëren per doelgroep en sector. Voor alle bedrijven moet duidelijkheid echter het leidende beginsel zijn.

Bij het opbouwen van een merkimago komt meer kijken dan alleen het kiezen van een specifieke kleurcombinatie. Zo bestaan er bijvoorbeeld veel meer dan vijftig tinten grijs. Adobe, de gigant in oplossingen voor de creatieve sector, definieert maar liefst 256 grijstinten. Zoals het virale fenomeen The Dress vorig jaar aantoonde, zien mensen met een ‘normaal’ gezichtsvermogen kleuren vaak totaal anders. En omdat het menselijke oog ruim tien miljoen kleuren kan zien, is de kans groot dat je voor een verkeerde kleur kiest.

De kleurstelling van een merk is overal zichtbaar, van marketingmateriaal en productontwerpen tot in de kantooromgeving. Sommige organisaties, zoals de Universiteit van Californië in Berkeley, beperken zelfs hun kleurenpallet om rekening te houden met mensen met een visuele beperking. Het is dus van cruciaal belang om consistent gebruik te maken van de kleuren die je hebt gekozen, zowel online als in printmedia.

We zien maar al te vaak dat de kleuren van een bedrijfsbrochure niet overeenkomen met de kleur op de website. Of de flyers van een organisatie passen bijvoorbeeld niet bij het briefpapier. Als je een merkimago opbouwt, wil je natuurlijk dat het blauw, groen of rood op de website er in gedrukte vorm identiek uitziet. Fouten op websites zijn vaak makkelijk te herstellen, maar fouten in drukwerk kunnen gepaard gaan met hoge kosten. Bedrijven hebben daarom printsystemen nodig die telkens opnieuw materiaal met kwalitatief hoogwaardige kleuren afleveren.

Goede kleurenprinters zijn ontwikkeld om consistente kleurkwaliteit te leveren. Ze zorgen ervoor dat je merk opvalt in een sterk concurrerende markt. Veel van onze printers zijn voorzien van de Color Replacement-technologie. Hiermee kun je je bedrijfskleuren in perfecte resolutie weergeven, zelfs als je je materiaal in eigen beheer print.
Dankzij de beschikbaarheid van moderne technologie wordt hoogwaardige interne kleurendruk haalbaar. Dat betekent dat je forse kostenbesparingen kunt realiseren met behoud van professioneel resultaat.

Elk bedrijf, of het nu consumenten of zakelijke klanten bedient, is afhankelijk van uitmuntende kleuren, om meer uit zijn merk te halen. Kies voor de juiste printtechnologie en beken kleur!

Steven Burford, general manager bij Lexmark Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in