Home Ondernemen & Business Openheid voor product, dienst en carrière

Openheid voor product, dienst en carrière

37

De macht van de consument of gebruiker is de afgelopen jaren toegenomen. Hij of zij, jong of oud, heeft dag en nacht, 7/7 een palet aan toestellen met toegang tot het internet. Dit betekent toegang tot informatie en toegang tot overleg. Consumenten zoeken meer en meer via de smartphone online informatie op over een product. Daarnaast worden berichten en ervaringen uitgewisseld via sociale media. Interconnectiviteit is het sleutelwoord.

Om als leverancier van producten en diensten op het hoge verwachtingspatroon van klanten te kunnen inspelen volstaat het niet meer een sterke eigen R&D afdeling te hebben. Open innovatie – of de meer hippe term crowdsourcing – is meer dan ooit een noodzaak om vooruit te komen. Dell was zich in 2007- ver voor het huidige tijdperk van sociale media – al bewust van de noodzaak om (niet noodzakelijkerwijs Dell-)gebruikers te betrekken bij de ontwikkeling van diensten en producten. Met de website www.ideastorm.com maakte zij van de ideeënbus, die er in vele bedrijven toch vaak maar treurig bijhangt, een digitale, wereldwijde bus. Zij verbond hiermee interne en externe communicatie en verzamelde meer dan 23.000 ideeën waarvan er al 500 zijn geïmplementeerd. Topics variëren van technische specificaties tot duurzame verpakkingen.

In april 2007 schrijft een gebruiker: ‘Bij mijn 32″ lcd screen ontving ik een grote hoeveelheid piepschuim. Dell probeert milieuvriendelijk te zijn maar misschien zou het bedrijf beter een ander, biologische afbreekbaar, verpakkingsmateriaal, overwegen.’ Inmiddels heeft Dell een volledig uitgewerkt milieuvriendelijk plan voor verpakkingsmateriaal. Verpakkingsmaterialen van lucht, paddenstoelen en bamboe zijn in productie en in ontwikkeling. Zonder openheid en de ideeën van Ideastorm was dit in een andere versnelling tot stand gekomen.

Open standaard
Openheid, voor bijvoorbeeld ideeën, past vandaag, nog meer dan vroeger, bij Dell. Wij bieden bedrijven end-to-end oplossingen waarin keuzevrijheid centraal staat. Geen silo’s maar een open structuur. Samenwerking met klanten en partners is daarbij van cruciaal belang om snelheid te behouden. Onze go-to-market strategie is dan ook steeds sterker gericht op samenwerking met de klant. De koerswijziging richting channel partners die nog dichter in het ecosysteem van de klant staan hoort daarbij. Openheid, samenwerking, kennisdeling … dat zijn sleutelwoorden in onze bedrijfsvoering.

Daar niet alleen, ook op het individuele persoonsniveau pleit ik daarvoor. Het uitbouwen van een carrière bijvoorbeeld doe je niet alleen. Tijdens het event She goes ICT waar ik het stokje van ICT Woman of the Year overdroeg aan Joke Dehond kwam dat ook duidelijk naar voren. Zowel Joke als Ellen Van den Berghe, winnares in de categorie ‘Young ICT Lady of the Year’, benadrukten dat zij zonder de inzichten en steun van werkgever, collega’s, vrienden en familie niet zover waren gekomen. In de mentoringsessies, een van de speerpunten in mijn SpeedIT programma, zijn kennisdeling, samenwerking en openheid de sleutels tot een succesvolle avond. Ik kijk nu al uit naar de bijeenkomst 3 maart om van gedachten te wisselen met andere vrouwen in de ICT. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar voor deze bijeenkomst in Zellik-Asse.

Ik heb een sterk geloof in openheid en samenwerking. Samen op weg naar iets beters. Aarzelt u niet uw ideeën op Ideastorm, tijdens een mentoringsessie of in mijn persoonlijke mailbox te laten vallen. De technologische (duurzame) uitdagingen anno 2015 en inzichten om meer vrouwen in de ICT te krijgen kunnen ieders visie, inzet en idee gebruiken. Kom dus gerust uit uw comfortzone en laat de ideeën stromen!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in