De paradox van de digitale transformatie

De paradox van de digitale transformatie

transformatie

De meeste bedrijven streven ernaar om te oefenen wat ze verkondingen. Dit inspireert werknemers niet alleen om te handelen volgens de waarden van hun bedrijf. Het creëert ook extra geloofwaardigheid naar klanten en belanghebbenden. Alleen blijkt deze standaardregel niet te gelden voor digitale transformatie, zoals blijkt uit onze recente Digital Transformation Index.

De realiteit is dat, hoewel executives zich goed bewust zijn van de kracht en het belang van het opstellen van een digitale strategie en de stap te maken naar innovatieve technologieën, velen dit niet doen. Volgens ons wereldwijd onderzoek zet slechts een derde van de 75% respondenten die geloven dat digitale transformatie in hun organisaties wijdverspreid zou kunnen zijn, zich in voor de implementatie van kritieke digitale bedrijfstoepassingen in hun bedrijf.

Veel organisaties zitten vast in een paradox. Terwijl medewerkers en executives geloven in de kracht van digitale transformatie en de voordelen die dat biedt, geeft 72% van de leidinggevenden toe dat in hun bedrijf de juiste acties niet worden genomen om nieuwe technologie en digitale strategieën uit te voeren. Terwijl 45% van de bedrijven bezorgd zijn dat ze binnen 3-5 jaar uitgerangeerd zijn en meer dan 75% van de leidinggevenden zich bedreigd voelen door digitale start-ups. Het lijkt er dus op dat bedrijven een push in een andere richting kunnen gebruiken.

Maar waar begin je?
Wij geloven dat een succesvolle digitale transformatie afhankelijk is van de volgende vijf stappen:

1 Klanten sturen de digitale transformatie, dus maak het onderscheid met de beste technologie

De vraag van de consument is redelijk voorspelbaar doordat de meerderheid van de klanten stabiliteit, toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie verkiezen boven alles als ze diensten, data en content nodig hebben. Bedrijven weten dit. Besluitvormers erkennen echter nog steeds dat hun organisaties meer zouden kunnen én moeten innoveren. Ze weten dat zes op tien bedrijven wereldwijd niet voldoen aan de eisen van de consument inzake producten en diensten van hoge kwaliteit. Klanten zijn de eerste driver achter digitale transformatie. Het is pas door hun behoeften te kennen en te overtreffen dat je business het schitterend zal doen.

2 Gebruik uw klantgegevens voor toekomstige strategieën

Transformatie begint en eindigt met data. Analyses en het verwerven van data zijn vandaag in de markt sterk aanwezig. Toch gebruikt maar liefst 72% van de bedrijven dit nog steeds niet om het gedrag en de vraag van consumenten te voorspellen. 64 procent van de bedrijven geven toe dat ze niet inzetten op real-time intelligentie. Ze zijn dus niet in staat om besluitvorming op basis van data in hun organisatie uit te rollen. Totdat dit verandert, zullen bedrijven terrein blijven verliezen tegenover beter geïnformeerde concurrenten.

3 Agility is de sleutel tot succes, dus reageer snel!

Toen bedrijfsleiders 2 jaar geleden de vijf eigenschappen van een digitale onderneming bepaalden, was agile innovation een van de belangrijkste. Uit onze nieuwe gegevens blijkt dat 70% van de organisaties dit doel niet bereiken. Dit is grotendeels te wijten aan lagere investeringen in software en applicatieontwikkeling. Hierdoor wordt de tijd tot de marktintroductie onvermijdelijk verlengd. Winnaars zijn de bedrijven die snel (re)ageren. Zij zullen veel minder weerstand van concurrentie ervaren. Ze hebben een grotere kans om een ​​aanzienlijk groter deel van het laken naar zich toe te trekken.

4 Geen woorden maar daden

De digitale transformatie omarmen is vandaag een absolute must. Iedereen weet het en praat erover. Onze Digital Transformation Index toont echter aan dat, hoewel een overgrote meerderheid vindt dat digitale transformatie in hun organisatie meer verspreid zou kunnen zijn, slechts 39 procent am innovatieve en digitale processen implementeren in hun organisatie. De bedrijfsstrategie op één lijn krijgen met opinies van de besluitvormers en met visie van het C-level zal de sleutel zijn bij het realiseren van een succesvolle digitale transformatie strategie.

5 Investeren in digitale transformatie door middel van slim budgetbeheer

Dat hun transformatie in het slop raakt, wijt een derde van de bedrijven aan een gebrek van budget en middelen. Terwijl er nog genoeg geld binnenkomt. 67% van de respondenten heeft een omzet tussen 500 miljoen en 50 miljard USD! De enquête geeft ook wat meer duidelijkheid over een mogelijk gebrek aan inzet bij de bedrijfsleiders. ​Slechts 41 procent van de ondervraagden erkent dat de bedrijfsleiding de digitale transformatie aansturen. Waar zaakvoerder de juiste beslissingen niet nemen, is het belangrijk dat belangrijke influencers binnen het bedrijf samenkomen. Dit, om de voordelen van een moderne digitale strategie te communiceren.

Transformeren: old school versus start-ups

We hebben vastgesteld dat ‘oude’ bedrijven – van alle groottes – zich ernstig zorgen maken over concurrentie van kleine, flexibele, digitale start-ups. Het onderzoek bewijst echter, dat velen hun eigen kansen op overleving saboteren door de digitale transformatie binnen hun eigen organisaties te vertragen. Deze bezorgdheid vloeit deels voort uit de noodzaak om te zien dat deze disruptieve technologieën zich op de markt bewijzen. Het enige probleem is dat tegen de tijd dat innovatieve nieuwe oplossingen en strategieën mainstream zijn geworden, ze al door een volgende next big thing zijn voorbijgestoken. En – l’histoire se répète – dit betekent dat terug de digitale start-ups sneller profiteren van deze nieuwere technologieën.

Er zijn uiteraard manieren om dit te tackelen. Het is mogelijk om de aanvaarding van nieuwe technologieën in het bedrijf te versnellen door in zee te gaan met third party IT-partners. Vaak geeft de aard van de relatie tussen bedrijfsleiders en dienstverleners of consultants een snellere route naar aanvaarding en implementatie van een moderne digitale strategie. Sleutel tot succes is om de zakelijke voordelen te tonen. Het proces wordt dan veel eenvoudiger en levert u sneller, betere resultaten op.

Arnaud Bacros, BeLux Country Manager EMC

Vorig artikelHet Software Defined LAN tijdperk: hoe leg je de basis?
Volgend artikelHoe de klantervaring persoonlijk kan worden
Arnaud Bacros is EMC BeLux Managing Director en hij is verantwoordelijk voor de verdere groei van EMC in België en Luxemburg. He zorgde al voor een grote groei in de regio door het uitvoeren van de Software Defined Data Center strategie en op dit moment rolt hij de lokale EMC strategie er verder uit. Hij leidt vandaag de volledige organisatie in België en Luxemburg. Arnaud Bacros startte bij EMC in 2000 en bekleedde verschillende sales en management functies, gaande van Account Manager tot Global Services Lead. Hij was verantwoordelijk voor het uitrollen van de global services strategie en leidde bovendien complexe service sales deals. Daarnaast organiseerde hij de pre-sales, implementatie, oplevering en klantenservice in België en Luxemburg. He startte zijn carrière in 1995 en werkte in verschillende sales functies bij de toenmalige BBL (nu ING) bank en Atos, alvorens aan de slag te gaan bij EMC.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER