Home Internet Personaliseer uw website om conversies nieuwe impulsen te geven

Personaliseer uw website om conversies nieuwe impulsen te geven

45

Voldoe aan de verwachtingen van klanten

Elk jaar wordt de klant machtiger. Technologie, social media, toegang tot informatie met één muisklik waar ze ook zijn – het heeft de klant werkelijk koning gemaakt. Klanten kunnen alles opzoeken, bestellen, prijzen vergelijken, iedereen om raad vragen, reviews lezen, delen en nog veel meer.

Hierdoor ontstaat de verwachting dat ze alles wat ze nodig hebben kunnen krijgen, precies op het gewenste moment, waar ze ook zijn. Een verwachting waarop digitaal volwassen bedrijven inspelen met overtuigende, gepersonaliseerde ervaringen. Op de rest van het speelveld valt zo een gapend gat.

Klanten zijn gewend geraakt aan dergelijke moeiteloze processen. Natuurlijk betekent dit dat klanten afhaken bij merken die niet aan de verwachting voldoen om ergens anders hun geluk te zoeken.

Maar het feit dat klanten eraan gewend zijn geraakt alles te krijgen wat ze willen, exact op het gewenste moment, hoeven we niet alleen als uitdaging te beschouwen – het is tegelijk ook een geweldige kans.

Personaliseren binnen context

Zo’n relatie vergt dat u in detail weet met wie u te maken hebt, wat de actuele intentie is en op welk punt en moment hun vorige interactie met uw merk plaatsvond. Dat is nog niet alles. U moet ze ook goed genoeg kennen om te kunnen voorspellen wat ze op een gegeven contactpunt willen. Ze zullen het bijvoorbeeld niet waarderen als u op een bepaald punt reclame maakt voor een product dat ze al hebben gekocht.

Daarom bent u gedwongen de aangeboden ervaringen te personaliseren, ongeacht of dit uw website, e-mails of social media campagne betreft. Hiervoor moet u content leveren die rekening houdt met de context van de huidige en vroegere interacties van de klant met uw merk.

Wij noemen dit ‘context marketing’. Dit is een benadering die meetbare, relevante ervaringen levert, voor betere prestaties, hogere loyaliteit en tastbare resultaten via elk beschikbaar communicatiekanaal. Met context marketing kunnen bedrijven al hun klanten kennen en hun ervaringen onmiddellijk en op de juiste schaal vormgeven.

Uw checklist voor personalisering 9 stappen naar succes

Personalisering om het personaliseren zelf zal weinig resultaat opleveren. Er is een weloverwogen aanpak nodig met een stappenplan om te verzekeren dat u waar voor uw geld krijgt. Wij hebben 9 stappen vastgelegd om succes te garanderen – een checklist voor personalisering zogezegd, waarmee u aan de slag kunt.

  1. Formuleer uw doelstellingen – Benoem de redenen voor personalisering van uw klantervaringen en stem ze af op uw bedrijfsdoelen en doelstellingen. Personalisering moet een doel dienen.
  2. Vind segmenten – Elke klant heeft verschillende behoeften. Ontdek welke klanten iets bepaalds zoeken en segmenteer uw doelgroepen.
  3. Verbind segmenten met doelen – Op basis van behoeften en het stadium in de levenscyclus brengen we elk segment in kaart aan de hand van de belangrijkste meetpunten die een cliënt wil bereiken.
  4. Analyseer data – Vooral heldere en betrouwbare data vormen de hoeksteen voor het personaliseren van ervaringen. Hoe meer u weet over uw klanten, des te meer diepgang en inhoud kunt u geven aan de interacties die u ontwikkelt.
  5. Bepaal de belangrijkste inzichten – Voor het geselecteerde segment moet u specifiek kijken naar kennis over de manier waarop bezoekers op uw website terechtkomen. Zijn er specifieke bronnen waaraan u het segment kunt herkennen? Welke content en pagina’s roepen zij op, en waar bevinden ze zich?
  6. Breng het traject van de klant in kaart – Het is essentieel te begrijpen hoe uw klanten zich door uw website bewegen. Als u weet welke route(s) klanten meestal volgen, kunt u veel beter bepalen welke pagina’s bij uitstek geschikt zijn voor personalisering.
  7. Maak componenten doelgericht – Maar het gaat niet alleen om personalisering. Essentieel zijn effectieve en efficiënte personalisering. Wij adviseren het aanwijzen van specifieke blokken content voor personalisering – bijv. de hero carousel op een homepage.
  8. Pas personaliseringsregels toe – Met regels kunt u efficiënt personaliseren, heel effectief op grote en kleine schaal. U kunt ze gemakkelijk opstellen en ze zorgen dat uw klanten de content krijgen die ze nodig hebben bij de acties die ze ondernemen.
  9. Content – in combinatie met data: personalisering is zonder inhoud absoluut ondenkbaar. Het is de bouwsteen voor elke campagne, communicatie, website, social media en noem maar op. Maar relevantie is op dit punt essentieel – marketing en personalisering binnen context.

Tenslotte moet u observeren wat de effecten zijn van personalisering, om uw tactiek dienovereenkomstig aan te passen voor een nog betere ervaring.

Ilse Lauwens, Marketing Manager Benelux & France bij Sitecore

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in