Home Innovatie & Strategie Plannen in de fast lane: wat bedrijven leren van Formule 1

Plannen in de fast lane: wat bedrijven leren van Formule 1

72

Zondag 10 juli werd Lewis Hamilton op Silverstone de eerste coureur die drie Britse Formule 1 races op een rij won. Hij finishte vóór Max Verstappen (Red Bull), en zijn teamgenoot Nico Rosberg (Mercedes). Hamilton-fans zitten op het puntje van hun stoel nu hij slechts 1 punt achterligt op zijn bittere rivaal én teamgenoot: Nico Rosberg.

Dit seizoen gaat de boeken in als het meest onvoorspelbare seizoen van de afgelopen jaren. Dat is grotendeels te danken aan de recente dominante positie van Hamilton en het Mercedes-team. Zij wonnen de afgelopen twee seizoenen de Driver’s en Constructor’s Championship. Deze overwinningen volgden op een periode waarin Sebastian Vettel en Red Bull van 2010 tot 2013 domineerden.

Er gaan beweringen op dat dit seizoen te vergelijken is met nog zo’n onvoorspelbare periode in de Formule 1 – namelijk vóórdat Michael Schumacher na de eeuwwisseling meer grip op de sport kreeg. Toch toont een blik op de positie van de coureurs juist dat Mercedes en Red Bull nog steeds vier van de zes topcoureurplaatsen innemen. Hoe kan het dan dat deze twee teams zo’n sterke positie hebben kunnen innemen en zo’n lange tijd de boventoon hebben kunnen voeren? Wat kunnen bedrijven leren van deze uitzonderlijk succesvolle organisaties?

Een goede voorbereiding is het halve werk

Werken vanuit de F1-cockpit of van achter een bureau lijken twee compleet verschillende werelden. Toch tonen ze veel overeenkomsten. Het is geen geheim dat de Formule 1 een sport is die sterk afhankelijk is van technologie. F1-teams maken gebruik van de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van data analytics en modelling om strategieën te plannen.

De nieuwe inzichten die ze bij de F1 dankzij het gebruik van nieuwe middelen en platforms hebben weten te vergaren zijn verbazingwekkend. Het belang van analyses en planning werd dankzij Mercedes de laatste twee jaar heel duidelijk. Een vergelijkbare aanpak is nu te zien in de zakenwereld en meer specifiek bij ’s werelds meest succesvolle bedrijven.

Veel experts menen dat het succes van Mercedes te danken is aan het fantastische werk dat het team gedurende het afgelopen “verrassende seizoen” heeft geleverd. Maar er is in feite helemaal niks ‘’verrassend’’ aan het seizoen. Het team van Mercedes was simpelweg het beste voorbereid, het meest beproefd en getest. De plannen lagen klaar en in combinatie met een uitstekend getunede wagen, team en strategie, waren ze perfect voorbereid.

Planning is minstens zo belangrijk voor bedrijven. Organisaties die met een geïmproviseerd en reactief model werken blijven altijd achter de feiten aanlopen. Reactietijd valt niet te onderschatten. Planning moet binnen dagelijkse kernactiviteiten een veel prominentere rol aannemen. Dit houdt in dat je je personeel de middelen geeft die een allesomvattend, real-time overzicht van de organisatie bieden. Deze middelen moeten kunnen aangeven hoe economische en wereldwijde gebeurtenissen je bedrijf kunnen beïnvloeden, terwijl ze je organisatie ook voorzien van de wendbaarheid om snel op nieuwe markten en nieuwe kansen in te kunnen spelen. Als je dit niet doet, zal je toekijken hoe de competitie aan kop gaat, terwijl jij met rokende banden achterblijft.

Formule 1: beslissingen op basis van data

Winnen is een datawetenschap, geen kunst. Een wagen in de Formule 1 heeft vele sensoren die de kleinste afwijkingen meten in alles van bandenspanning en temperatuur, tot brandstofniveaus en remmen. Deze metingen produceren een enorme hoeveelheid aan data. Hierdoor zijn de betrokken modellerings- en planningsoplossingen die deze data moeten verwerken enorm gegroeid in omvang en complexiteit.

Er wordt nu misschien vaak gedacht dat zulke vooruitgang exclusief voorkomt in ‘’futuristische’’ high-profile sporten zoals Formule 1. Niets is echter minder waar. Vooruitgang in technologische oplossingen openen een wereld aan mogelijkheden voor allerlei bedrijven op vlak van planning en modelling, in hun permanente zoektocht naar meer precisie en nauwkeurigheid.

Spreadsheets en legacy-tools voldoen niet meer. Simpelweg berekeningen maken om tot een bedrijfsvoorspelling te komen, kan zoveel tijd in beslag nemen dat de resulterende data vaak al verouderd is tegen de tijd dat de berekeningen compleet zijn. Veel bedrijven moeten kiezen tussen traag handelen of blind de markt betreden. Inzicht is essentieel. Je kan een markt niet volledig inschatten zonder op de hoogte te zijn van je eigen positie.

Reageren en aanpassen

Plannen voor de lange termijn is belangrijk, maar je moet je ook voorbereiden op het onverwachte – je weet maar nooit wat er zich na de volgende bocht bevindt.

Zowel voor organisaties als voor F1-teams is het van groot belang dat ze zich weten aan te passen. De combinatie van inzicht op basis van real-time data en de flexibiliteit om hier daadwerkelijk op te kunnen reageren, is de sleutel tot succes. In de Formule 1 gaat het om het reageren op continu veranderende weersomstandigheden en gereguleerde aanpassingen op de langere termijn. Zo behoudt je je voorsprong op je rivaal. Voor bedrijven houdt dit in dat de data die zij ter beschikking hebben, gebruikt wordt voor het voorspellen van markttrends. Daarnaast moet deze data ervoor zorgen dat de organisatie zich op de juiste plek bevindt. Alleen dan kun je profiteren van nieuwe kansen en bedreigingen voor zijn.

De komst van cloud technologie zorgde voor een oplossing, en biedt bedrijven een nieuw niveau van organisatorische flexibiliteit. Dit is een soort flexibiliteit die nieuwe processen en technologieën op een snelle manier laat opnemen in de bedrijfscultuur. Door te zorgen dat je bedrijf op de hoogte blijft van nieuwe IT-trends en -technologieën, kan het de juiste maatregelen treffen voor een flexibele aanpak van processen en bedrijfsstrategieën. Zij die er niet in slagen te innoveren, verliezen de race van de Mercedessen van deze wereld.

Marco van Oosterhout, Managing Director van Anaplan Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in