Home Cloud Samenwerking in de cloud zodat roomijs niet smelt

Samenwerking in de cloud zodat roomijs niet smelt

40

Voor fabrikanten van sorbets en roomijs is het vooruitzicht van een hittegolf altijd goed nieuws. Op voorwaarde dat ze over de juiste digitale middelen beschikken om te voldoen aan de verkoelingsbehoefte van hun klanten. Het was een hete zomer in Europa en in heel wat andere landen in de wereld. Veel mensen zochten de schaduw op. Verkoeling was meer dan welkom. Op die momenten kan het eten van een ijsje een heerlijk geluksmoment betekenen. De drukkende warmte is meteen vergeten. Het verhemelte geniet, de tong krult van plezier. Wat een heerlijk gevoel! Fabrikanten weten dit maar al te goed. Als de temperatuur stijgt, volgen de verkoopcijfers van roomijs automatisch.

Omdat weersvoorspellingen meestal erg nauwkeurig zijn, is het vrij eenvoudig om de invloed van een aangekondigde hittegolf na te gaan. Maar omdat voorspellingen gewoonlijk maar vijf dagen vooruitkijken, is het een stuk moeilijker om er als ondernemer van te profiteren. Om ijsjes te verkopen op het goede moment, moeten alle schakels van de logistieke ketting goed geolied zijn, zowel bij leveranciers als afnemers. Laten we eerst de voorraden in de magazijnen bekijken. Zijn deze voldoende aangevuld? Hoe staat het met de kwaliteit? Ligt de uiterste gebruiksdatum nog voldoende ver weg? Te dichtbij? Als de voorraden opnieuw moeten worden aangevuld, dan is het zaak de verschillende leveranciers van grondstoffen op de hoogte te stellen.

Overzicht
Van de melkveehouders voor melk en de fabrikanten van stokjes tot de vakmensen voor de verpakking. Over het algemeen hebben deze leveranciers maar een beperkt beeld van de totale vraag naar roomijs. En hoewel ze weten hoe wisselvallig het weer kan zijn, beschikken ze niet over de juiste middelen om samen te werken. In het beste geval beschikken ze over een lijst met statische gegevens en hebben ze een globaal idee van de te ondernemen stappen. Deze situatie is niet bijzonder efficiënt. Dit kan leiden tot potentiële vertragingen en vormt daarom een bedreiging voor de rentabiliteit van de onderneming.

Laten we ervan uitgaan dat de grondstoffen – melk, vruchtenmoes, natuurlijke aroma’s, suiker – en de droge middelen (stokjes, verpakking) op tijd worden geleverd en dat de productie behoorlijk is verlopen. De voorraden zijn opnieuw aangevuld en, net voor de temperatuurpiek, moeten we een snelle levering organiseren naar de groothandels en distributeurs. Deze taak wordt vaak uitbesteed, omdat het beheer van een vloot koelwagens niet meteen behoort tot de kernactiviteiten van een roomijsfabrikant. Tegelijkertijd kan een kleine reclamecampagne worden gepland. Is uw bedrijf op tijd klaar? Dat staat niet vast.

Verouderd
De informaticaoplossingen waarover uw commerciële partners beschikken, zijn maar zelden aangepast aan de samenwerkingsprocessen. Deze moeten optimaal efficiënt zijn om de juiste beslissingen te nemen. De oorzaak ligt bij de informaticaoplossingen die niet zijn mee geëvolueerd sinds ze zijn opgezet in de jaren negentig. Dit heeft jammer genoeg een remmende werking op de organisatie. Om de gebreken van deze oplossingen te omzeilen en informatie binnen de organisatie te verspreiden, gebruiken fabrikanten vaak andere tools, zoals Excel-werkbladen, een schermafdruk of e-mail.

In het tijdperk van Airbnb en Uber klinkt dit niet echt efficiënt en eigentijds. Op de roomijsmarkt zijn er heel wat commerciële partners. Realtime met ze samenwerken en elke schakel laten focussen op het gezamenlijke doel (op tijd profiteren van een hittegolf), vereist een digitale omschakeling. Het gaat in dit geval om een gezamenlijke, realtime planningsoefening die niet onderhevig mag zijn aan de risico’s van oude informaticatools.

Cloudoplossing
De verschillende ERP-pakketten op de markt zijn nog steeds nuttig om te monitoren wat er gebeurt in een onderneming, maar ze zijn vaak onvoldoende ingericht voor de cloud. De nieuwste samenwerkingstools bieden op elke plek in de keten altijd en overal inzicht in de status van processen. Bijvoorbeeld wanneer je de voorraden moet klaarmaken voor transport zodat de bestellingen op tijd op de juiste adressen aankomt. In dit geval: een koeltransport, want gesmolten roomijs voldoet niet aan de verkoelingsbehoefte van klanten.

Marco van Oosterhout, Managing Director, Anaplan Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in