Home Innovatie & Strategie Slim is het nieuwe snel

Slim is het nieuwe snel

35

Dinsdagochtend. De ochtendspits bereikt weer nieuwe records. 387 kilometer file, en op één van die kilometers sta ik. Naast mij ronkt de motor van een helrode Ferrari. Honderden paarden die ongeduldig wachten tot ze nog eens ongehinderd kunnen draven. Maar dat zal niet voor het komende uur zijn. En ik bedenk met een glimlach hoe blij ik ben dat ik niet extra geïnvesteerd heb in een snellere wagen.

In ons klein landje met zowat het dichtste wegennetwerk ter wereld is het aantal kansen om met je bolide volle gas te geven eerder beperkt. Het is leuk om af en toe van 0 naar 100 kilometer per uur te kunnen gaan in minder dan vier seconden, maar echt veel sneller ben je daarmee niet op je volgende afspraak.

Tenzij je een wagen kiest om op circuits te racen in het weekend, doe je er dus goed aan om je keuze te baseren op andere criteria dan snelheid. Het is in 2016 veel verstandiger dat je investeert in functionaliteit die de mobiliteit van je wagen verbetert. Die functionaliteit bestaat vandaag al, of wordt op dit moment ontwikkeld, en zal je mobiele levenskwaliteit gevoelig verhogen.

Denk maar aan ‘slimme wagens’ die hun positie doorseinen naar de dichtstbijzijnde verkeerslichten. Die kunnen op hun beurt de wagens aanraden (of op termijn zelfs dwingen) om een bepaalde snelheid aan te houden, zodat ze zonder stoppen het verkeerslicht bereiken wanneer dit al op groen is gesprongen. Een real-time communicatie tussen je wagen en het centrale verkeerscentrum kan er bovendien voor zorgen dat je van eventuele files op de hoogte wordt gebracht en meteen het beste alternatief krijgt voorgeschoteld. Op termijn zal je zelf die beslissing ook niet meer moeten nemen: dan beslist je wagen zelf, in samenspraak met de verkeersdiensten, wat voor jou op dat moment de beste route is.

Zelfs als je in de file staat, hoeft dat in de toekomst niet meteen een probleem te vormen. Met de (meestal) succesvolle experimenten van de voorbije jaren is het nu wel duidelijk dat de doorbraak van de zelfrijdende auto nu wel heel nabij is. Dat betekent concreet dat je je niet meer om het verkeer hoeft te bekommeren, en al aan je werkdag kan beginnen nog voor je op kantoor of op je eerste afspraak bent. De auto wordt op die manier een privé-bus of -trein, waarbij je de vrijheid geniet van je eigen wagen en het comfort dat je je niet om het verkeer hoeft te bekommeren.

Daarnaast kan je ook nog heel wat andere relevante informatie ontvangen op basis van waar je bent. Als je in de Ardennen rondrijdt, wil je weten of er ijzelgevaar is op de steile wegen, terwijl je aan de kust al wat meer geïnteresseerd bent wanneer het volgende springtij voorzien is.

En het kan ook verder dan je auto reiken. In dit tijdperk van Internet of Things is het een koud kunstje om je GPS te laten communiceren met je wekkerradio. Als de route die je voor de volgende ochtend hebt ingepland enkele wegen bevat die al heel vroeg dichtslibben met files, kan de wagen je wekkerradio verwittigen, en kan die automatisch een half uurtje vroeger worden ingesteld, zonder dat jij hiervoor moet gestoord worden.
De wagen van de toekomst gaat dezelfde weg op als de pc en server in het verleden. De aandacht voor snelheid verdwijnt volledig, en in de plaats daarvan komen nieuwe aandachtspunten zoals: gebruiksgemak, connectiviteit, energiebesparing en – nog het allerbelangrijkste – je objectief bereiken op de efficiëntst mogelijke manier. Een evolutie die we alleen maar kunnen toejuichen, wat mij betreft. En – te oordelen naar het nerveuze getokkel op het stuur van de Ferrari naast me – ik ben waarschijnlijk niet de enige.

BeLux country manager VMWare

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in