Home Ondernemen & Business Vijf tips om het risico van downtime te beperken en competitief te...

Vijf tips om het risico van downtime te beperken en competitief te blijven tijdens piekmomenten

70

Vorig jaar kochten zo’n zeven miljoen Belgen online en per jaar geeft de gemiddelde Belg zo’n 2.388 euro uit aan online aankopen. Om een idee te geven van de impact daarvan: in december vlogen er voor België en Nederland bij de bol.com per seconde zeventien pakjes de deur uit. En de grootste online shoppers? Dat zijn mannen. Het is een trend die al langer aan een opmars bezig is en the sky wordt nog meer the limit. Denk maar aan de verschillende soldenperiodes en uit de VS overgewaaide fenomenen zoals Black Friday en Cyber Monday. De drie voornaamste redenen voor online shoppen zijn de snelheid ervan, het feit dat het 24/7 kan en het gemak van de thuislevering.

Levensbelang

Online beschikbaarheid is dus van levensbelang voor elke handelaar die zijn producten of diensten op het internet aanbiedt. In geval van downtime moeten data meteen hersteld kunnen worden om de klanttevredenheid zo optimaal mogelijk te houden. Want downtime zorgt niet alleen voor een verlies in omzet, maar doet ook het vertrouwen van de consument in de webshop dalen.

Hoewel het evident is dat downtime beter niet voorkomt, blijkt uit recent onderzoek dat maar liefst de helft van de Belgische bedrijven in 2017 ermee te maken kreeg. Tien procent ondervond er zelfs meer dan vijf keer per jaar hinder van. Frappant: bijna de helft van de ondervraagde bedrijven weet zelfs niet wat downtime kost en besteedt er dus – onterecht – weinig tot geen aandacht aan.

Tips en tricks

Om het risico op downtime tot het minimum te beperken en winst te halen uit de financiële voordelen die online shopping met zich meebrengt, analyseren handelaars hun bestaande data het best op voorhand. Zo kunnen ze bepaalde factoren voorspellen – zoals het aantal dagelijkse verrichtingen. Hierdoor zal de back-endinfrastructuur makkelijker bepaalde patronen kunnen voorspellen en beheren, zoals het stijgende aantal transacties.

Vijf punten

Bij het kiezen van de beste beschikbaarheidsoplossing houden handelaars het best rekening met de volgende vijf puntjes:

  • Hoe sneller het herstel, hoe beter. Kies een systeem dat alle data binnen de vijftien minuten kan herstellen.
  • Voorkomen is beter dan genezen. Maak minstens elk kwartier een back-up van alle gegevens.
  • Automatiseer de beschermings- en controlesystemen. Kies een proces dat geen impact heeft op de werking.
  • Meten is weten: ook een back-up van de data is een ideale omgeving om de werking te testen en om mogelijke problemen aan het licht te brengen.
  • De ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel. Bekijk dus het volledige proces en beoordeel ook de werking van het datacenter – zeker tijdens drukkere periodes.

Winst voor consument

Uptime garanderen kan dus relatief eenvoudig met het juiste systeem. En door met deze tips rekening te houden, kunnen handelaars het risico van downtime beperken en competitief blijven tijdens piekmomenten. Op middellange termijn besparen bedrijven hierdoor aanzienlijk op de kosten en zien ze ook hun winst stijgen. Ook de consument wint erbij, want als ze iets niet willen zien in hun browsers, dan is het wel de melding ‘Pagina niet gevonden’.

Niels Engelen, Global Technologist bij Veeam.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in