Home Innovatie & Strategie Zelfs auto’s zijn software geworden

Zelfs auto’s zijn software geworden

32

Consumenten kunnen niet meer wachten, ze willen alles meteen. Want nu is iets nog hip en trendy, binnen een paar weken misschien al niet meer. Dus moet ik als consument nu kunnen uitpakken met mijn nieuwste aanwinst. Gelukkig voor de leveranciers van producten en diensten is het ook makkelijker geworden om in te spelen op deze ‘need for speed’.

Onder meer software speelt een veel grotere rol in het sneller aanpassen van de zaken dan wanneer alles machinaal moet gebeuren.

Vorige week hoorde ik van de Chief Technoloy Officer van CA Technologies een verhaal dat nog eens bevestigt dat alles software aan het worden is. John Michelsen kocht enkele maanden geleden een Tesla, de nieuwe Amerikaanse droomauto, en was daar bijzonder tevreden over. In Texas beschikt de man over een zogeheten ‘four garage house’, iets wat iemand met grote kinderen in de VS blijkt nodig te hebben. Een auto voor papa en mama, en dan nog een auto voor elk van de kinderen. Maar goed, die Tesla dus, die blijkt van top tot teen opgetrokken te zijn uit software. “Sinds ik mijn Tesla kocht, heb ik zeker al een keer of tien een ‘software update’ gekregen voor de auto,” aldus Michelsen. Wanneer hij ’s ochtends zijn auto start, krijgt hij gewoon de boodschap dat er nieuwe software geïnstalleerd is, die meteen effectief wordt. Daaruit blijkt alvast dat de Tesla niet op een Windows-platform gebouwd is, anders kwam hij regelmatig een kwartier te laat op de zaak omdat de auto eerst nog 35 updates moest installeren voor die kon starten. Of begon hij te rebooten net wanneer het licht op groen sprong.

Wat het verhaal van de Tesla helemaal aardig maakte, is het feit dat het automerk heel snel kan inspelen op vernieuwingen die de klanten vragen, omdat ze vaak met een software upgrade aanpasbaar zijn. Een voorbeeld. Op gebruikersfora was gebleken dat Tesla-eigenaars het jammer vonden dat ze eerst de deurklink moesten aanraken, eer die uit de deur schoof en toeliet de auto te openen. Dat was tijdverlies, vonden de Amerikanen. Dus paste Tesla dat aan via een software update: voortaan spring de klink vanzelf los zodra de eigenaar met zijn sleutel op een bepaalde afstand van de auto nadert. Met een simpele software update dus. Stel je voor dat een traditioneel automerk zo een aanpassing zou moeten doen. Eer dat past in de volledige keten van design en productie, duurt het wellicht een paar modellen om die vernieuwing door te voeren.

Maar wacht eens, software bouwen was toch zo een traag proces waar vele jaren over gingen? Gelukkig voor Tesla zijn er nieuwe technologieën en methodieken opgedoken die snel programmeren (en testen) mogelijk maken. Anders zat John nu nog steeds op zijn uitklappende klinken te wachten.

José Delameilleure, directeur van het IT Marketing & Communications departement van Across Technology

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in