Home Ondernemen & Business Zwart op wit; het belang van kleur in design

Zwart op wit; het belang van kleur in design

81

Maakt u zich vooral geen zorgen, ik ben geen zwart-witdenker. Maar toch ga ik wat meer vertellen over kleuren. Dit vaak misnoegde ingrediënt van communicatie en storytelling is nochtans een belangrijk element dat voor hevige emoties of vertrouwen zorgt.

Kleur is overal en beïnvloedt onze gemoedstoestand, onze gevoelens en beleving. Het is niet de bedoeling om een sociologische analyse uit te voeren, dat heeft men al genoeg gedaan. Kleur, en de afwezigheid ervan, stelt vaak een vertekening van de realiteit voor. Gisteren voorbijgestoken door kleur, kan het gebruik van zwart en wit vandaag desalniettemin kracht of spanning verhogen.

Maar wat betekent kleur vandaag de dag eigenlijk in onze digitale wereld?
Kleur kan een grafische oplossing bieden om een interface te personaliseren. Apple gebruikt het bijvoorbeeld met Night Shift om het scherm een warmer uitzicht te geven en zo het “blauwe licht”, nefast voor de ogen en de slaap, te minimaliseren. Een procédé dat met de Ambi Light reeds als optie door Philips werd aangeboden op haar televisietoestellen om de televisie-ervaring te vergroten en de kijker onder te dompelen in het verhaal. Dit, door middel van LED’s die in het kader van het toestel werden geïntegreerd.

In feite is het in de meeste gevallen een efficiënt UX-proces om de surfer cognitief te begeleiden (bijvoorbeeld door een knop die van kleur verandert om zo de actiestatus aan te duiden). De functionaliteit Night Shift van Apple zorgt ook voor een automatische aanpassing van het uitzicht van de inhoud aan de omgeving. Het is dus eigenlijk een omgekeerde Ambi Light.

Cognitieve hulp

Het woord is gevallen. Dit is in feite een sterke actuele tendens. Wanneer we dit van naderbij bekijken, is dit ook een onderwerp dat zeer belangrijk is in de strijd tussen de GAFA (Google, Apple, Facebook en Amazon) en andere opkomende bedrijven in de nieuwe economie. En hierdoor begrijpen we ook veel beter de bocht van 180° die Instagram maakte met haar identiteit. Het bedrijf ging veel verder dan de skeuomorfie (de gewoonte om in computerprogramma’s/apps een fysiek object te imiteren) die het toepaste op haar oude identiteit. Men besefte dat Instagram niet voldoende te identificeren was en dus niet genoeg opviel tegenover de concurrentie. (Ik heb vaak gemerkt dat ik de app niet meteen terugvond tussen de andere apps op mijn smartphone).

Vragen over de ROI-aspecten van de identiteit

Het is moeilijk om de ROI te berekenen in termen van onmiddellijke verkoop en er werd nog maar weinig onderzoek gedaan op het gebied van adoptie en voorkeur. Maar zoals elke sensatie, is de perceptie niet belangrijk. Het gaat vooral de sporen die ze nalaat. Men spreekt hierbij van nagloed. Hetgeen geldt voor nieuwkomers, bestond al voor de gevestigde waarden. Laten we de banksector als voorbeeld nemen, die niet echt uitblinkt in productdifferentiatie. Kleur is, meer nog dan een logo, een sterke indicator. En de banken die er niet in geslaagd zijn om een kleurenterritorium af te bakenen dat voldoende in het geheugen blijft hangen, zijn eraan voor de moeite. Volgens Paul Ray, verantwoordelijk voor customer experience bij Bing, is 80 miljoen dollar de bijkomende omzet die Bing genereerde door bijvoorbeeld een specifiek blauwe kleur te kiezen.

Kleur, het emoticon van de emotie

In ons werk als ontwerper, proberen we steeds emotie te creëren. Want meer nog dan over branding en merkentrouw, gaat het vooral over het vinden van wat de kernboodschap accentueert, hetgeen boven de cognitieve lading van de info uitsteekt. Het gaat over de fameuze zoektocht naar de sporen die men kan achterlaten. Maar men kan natuurlijk ook verder kijken dan het omhulsel om dieper in te gaan op de inhoud zelf. Kelsey Campbell-Dollaghan onderlijnt de link tussen de emotie en kleur in een recente studie.

Twee andere onderzoekers hebben bovendien ook de directe band tussen het humeur (depressie, geluk, …) en een bepaalde filter op Instagram aangetoond. Het resultaat van de gevoelens die worden opgewekt door deze keuze zijn verbluffend. Het is een interessante ontdekking die belangrijk is voor het weergeven van visuele bronnen. Men ziet hier dat een eenvoudige bewerking van de kleur veel meer impact kan voortbrengen dan het getoonde onderwerp zelf.

Wil u weten of uw merk opvalt? Controleer het zelf. De website brandcolors.net geeft een recensie per kleur van de meest belangrijke overzeese bedrijven. Het resultaat is nogal overtuigend. Yves Klein (een Frans schilder) had dit reeds begrepen toen hij zijn bekende blauw (IKB of International Klein Blue) ontwikkelde. Een eigen kleur hebben is de ultieme afbakening van een territorium. John Pertensen geeft ons ook nog enkele tips en tools (color.adobe.com, colourlovers.com, …) op de website creativebloq.com, om de juiste kleur te kiezen en uit te proberen.

De volgende keer dat men u vraagt wat uw kleur is, zal u begrijpen dat dit niet zomaar een willekeurige vraag is. Bij WAX Interactive gaat het trouwens over #3619E1.

Franck Valadier, WAX Interactive

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in