Home Innovatie & Strategie IoT helpt bedrijven bij groei en innovatie

IoT helpt bedrijven bij groei en innovatie

34

De opkomst van het Internet of Things (IoT) is niet meer te ontkennen. Aangejaagd door een combinatie van technologische, politieke en maatschappelijke factoren, zetten steeds meer organisaties oplossingen met IoT-ondersteuning in. Zo heeft het gebruik van social media en mobiele technologie de verwachtingen van consumenten en burgers ingrijpend veranderd. En door de afnemende kosten van sensoren, connectiviteit en rekenkracht wordt IoT voor steeds meer organisaties een haalbare kaart. Veranderingen in de wet- en regelgeving in diverse sectoren dragen eveneens bij aan de groei van IoT.

Uit onderzoek van ABI Research, dat in opdracht van Verizon is uitgevoerd, blijkt dat we op het gebied van IoT een enorme groei kunnen verwachten. Het wereldwijde aantal IoT-verbindingen tussen bedrijven zal naar verwachting stijgen tot circa 5,4 miljard. Daarmee is sprake van een verviervoudiging tussen 2014 en 2020.

IoT omspant een uiterst divers scala aan oplossingen: van wearables tot bewaking op afstand en van apparatuur voor energiebeheer en van industrieel transport tot verbeterde veiligheid en efficiëntie. Veel sectoren, van de financiële dienstverlening tot de productie-industrie, hebben hun focus jaren achtereen gericht op het realiseren van kostenbesparingen. Ze gaan nu echter op zoek naar nieuwe manieren om zich van de concurrentie te onderscheiden en hun aandelenkoersen op te stuwen. Veel organisaties doen een beroep op IoT als strategie voor het verbeteren van de klantenervaring, het opvoeren van hun groeitempo en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen die bijdragen aan maatschappelijke innovatie.

Laten we eens inzoomen op de impact van IoT binnen twee specifieke verticale markten:

Productie-industrie: Fabrieken zullen door de inzet van IoT kapitaalefficiënter en flexibeler worden. De technologie zal het mogelijk maken om wijzigingen in productontwerpen sneller toe te passen en maatwerk eenvoudiger te integreren. Fabrikanten zullen daarnaast in staat zijn om in een paar uur tijd hun productieplanningen aan te passen aan wijzigingen in de vraag, iets wat vroeger dagen in beslag nam.

IoT biedt fabrikanten de mogelijkheid om sneller storingen en defecten te signaleren en te herstellen, zodat er minder downtime optreedt. Onderhoudsbeurten kunnen automatisch in gang worden gezet zodra er een probleem dreigt op te treden. Ze hoeven dus niet meer op vaste momenten te worden uitgevoerd. Managers zullen in staat zijn om op hun tablet af te lezen welke voorraaditems er in het magazijn aanwezig zijn en waar die zich precies bevinden. Door IoT ondersteunde tracking van productieactiva hebben fabrikanten meer grip op hun logistieke processen. Ze kunnen hun klanten de mogelijkheid bieden om transporten vrijwel in real time te volgen. Dit is een probaat middel om zich van de concurrentie te onderscheiden.

Transportsector: Wagenparkbeheer was een van de eerste toepassingsgebieden van IoT en is tot op de dag van vandaag een van de meest populaire IoT-toepassingen, met name in Noord-Amerika. IoT maakt het mogelijk om de efficiëntie te vergroten, tijd te besparen en de brandstofkosten terug te dringen door werkopdrachten automatisch aan de juiste medewerkers toe te wijzen en waar nodig snel aan te passen. Transportbedrijven kunnen met IoT ook de klantenervaring verbeteren doordat zij optimaal zicht hebben op de locatie van transporten, de verwachte levertijd en de gewerkte uren, rijsnelheden en het rijgedrag van chauffeurs.

Zodra voertuigen zijn verbonden, kunnen autofabrikanten gedetailleerde informatie verzamelen over de regelmaat waarmee wordt gereden, welke accessoires bestuurders het vaakst gebruiken, welke systemen mankementen vertonen, enzovoort. Dit maakt het mogelijk om de werkelijke oorzaak van storingen te achterhalen, terugroepacties te voorkomen en het ontwerp van auto’s te verbeteren. Maar ook om nieuwe functies aan te bieden die beter aansluiten op de voorkeuren van automobilisten en de verkoop- en onderhoudsmedewerkers van dealers te voorzien van praktische aanbevelingen.

Naast deze twee markten is IoT op bijna iedere markt toepasbaar en bezit IoT het potentieel om de manier waarop we leven en werken ingrijpend te veranderen. De technologie stelt organisaties in staat om hun processen te wijzigen. Ze kunnen hun klantenervaring verbeteren, hun groeitempo opvoeren en nieuwe risico’s opvangen. IoT is hard op weg om het aanzicht van complete sectoren te veranderen, en heeft nog veel meer voor ons in petto.

Peter Konings, Director Products EMEA bij Verizon

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in