Home data & storage 4 geheimen van een data-analist

4 geheimen van een data-analist

136

Een data-analist is geen alledaagse werknemer. Analisten hebben een bijzonder vernieuwend en uitdagend beroep. Ze zijn altijd met data en analyse bezig. Analisten worden benaderd met een vraag. Vervolgens duiken ze de data in en komen terug met nieuwe kennis waarmee klanten verder kunnen. Ze zijn ervan doordrongen en worden enthousiast van de potentie van data-analyse. Maar het is niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. In deze blog deel ik graag vier inzichten om de data-analist te begrijpen en de samenwerking te optimaliseren. Zo is er een grotere kans dat je project een succes wordt. Daar gaan we:

1. Intuïtie is essentieel

Geen enkele beslissing kan alleen op basis van data genomen worden. Ervaring, bedrijfskennis en begrip van data spelen een cruciale rol als het gaat om de inzichten die voortkomen uit data. Wat betekenen de uitkomsten? Is een winstmarge van 30 procent goed? Hoe verhoudt de 30 procent die wij aan marketing uitgeven zich tot de industriestandaard? Ervaring biedt houvast bij het interpreteren van data. Vaar dus nooit blind op je data.

2. Data-analisten hebben geen gebaande paden

Nieuwe inzichten en handigheidjes ontdekken ze nog vaak. Dat betekent echter ook dat ook zij het antwoord soms niet direct weten. Maar schrijf ze niet zomaar af. Ze weten misschien niet direct het antwoord, ze weten wel hoe ze er toch achter komen. Ze laten het er vaak makkelijk uitzien, zeker met krachtige oplossingen waarvan de engine zelf mogelijke verbanden voorstelt. Maar vaak kost het ze het meeste tijd om de juiste aanpak uit te dokteren. Heb geduld, ze komen er zeker uit.

3. De data-analist is een perfectionist

De toewijding aan precisie en integriteit is waarom mensen analisten vertrouwen. Maar soms hebben ze ook een zetje nodig om perfectie opzij te leggen en genoegen te nemen met ‘goed genoeg’. Ook dan is hetgeen ze afleveren van onschatbare waarde en levert het je inzichten die waardevol zijn voor de business.

4. Ze voelen zich soms buitengesloten

Dat klinkt misschien ernstig, maar geeft simpelweg aan dat ze je graag willen helpen. Vaak zijn data-analyse en prestatiemeting bij organisaties namelijk bijzaak als een nieuw project of initiatief wordt gelanceerd. Als dit zo is wordt de mogelijkheid om te meten het kind van de rekening. En daarmee, uiteindelijk, het beslissingsproces. Betrek data-analisten al in de planningsfase van je project, zodat ze kunnen bijdragen aan het succes van je project of bedrijfsonderdeel. Je zult merken, ze zijn je grootste vriend!

Na het lezen van deze vier inzichten heb je hopelijk meer inzicht in het analistenberoep. Nog een laatste dan: ik deelde deze ervaringen om je een kijkje te geven in de psyche van een data-analist en zo jullie samenwerking te verbeteren. Blijf je intuïtie volgen, geef ze wat tijd om de juiste aanpak uit te dokteren, streef naar perfectie, maar blijf realistisch en zorg dat ze op tijd betrokken zijn bij je project. Zo haal je het meeste uit je data.

Emmanuel Vanderhaegen, Regional Director Belux bij Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in