Afbeeldingen laden trager dan duizend woorden

    75

    Afbeeldingen helpen verkopen, daar bestaat geen twijfel over. Op websites zijn afbeeldingen niet alleen nuttig om een product te illustreren, ze verhogen ook de emotionele betrokkenheid. Een onderzoek door Nielsen[1] toont aan dat 63% van de mensen die via de smartphone of tablet shoppen, foto’s belangrijker vinden dan om het even welke andere content. De foto’s op uw website kunnen een onuitwisbare indruk maken op uw klanten. En dit, ongeacht de sector waarin u zich bevindt – e-commerce, de reissector, ja zelfs de banksector. Afbeeldingen kunnen zo fundamenteel bijdragen tot het succes van uw merk op lange termijn.

    Snelheid of kwaliteit: een delicate evenwichtsoefening

    Maar het ondersteunen en onderhouden van afbeeldingen op uw website kan een hele uitdaging zijn. Die wordt vaak over het hoofd gezien in het design van webpagina’s. Eén uitdaging is de financiële kost die komt kijken bij het zoeken, creëren, en opslaan van afbeeldingen en het betalen voor auteursrechtelijk beschermde foto’s. Een andere moeilijkheid: ervoor zorgen dat uw klanten niet moeten wachten terwijl grotere afbeeldingen gedownload worden. Dit is vooral van belang wanneer ze hun smartphone gebruiken. Het is geen geheim dat de snelheid waarmee een pagina laadt, een doorslaggevende factor is in de trouw van een klant aan een e-commerce website. Maar tegelijk mag er ook niet aan kwaliteit ingeboet worden.

    Evenwicht bij afbeeldingen

    Er moet dus een evenwicht gevonden worden tussen een grote visuele impact en de prestaties van een website. Voor een naadloze ervaring van hoge kwaliteit, ongeacht het toestel, kan gebruik gemaakt worden van een ‘responsive web design’-strategie. Die helpt wel bij het herschalen van foto’s, maar dit biedt geen antwoord op het probleem van over-downloading. Neem nu nieuwsuitgevers. Onderzoek van Skyword[2] wees uit dat artikels mét relevante foto’s 94% keer zoveel bekeken worden dan artikels zonder. Maar nieuwsuitgevers weten ook dat, als deze afbeeldingen te groot zijn, het laden van het verhaal zelf veel te lang zal duren.

    De herkomst van de afbeelding speelt ook een rol. Bedrijven spenderen met plezier een mooie som aan het juiste beeld om hun website te sieren. Maar het transformeren, converteren of op een andere manier wijzigen van dat beeld brengt een veiligheidsrisico met zich mee. Kwetsbaarheden gerelateerd aan image editing zijn enorm toegenomen. Zonder buitensporig dramatisch te willen klinken: een gemanipuleerde jpeg kan al snel de werking van de hele website in gevaar brengen.

    Image Management

    Controle nemen over de kosten, opslag, beveiliging en grootte van afbeeldingen en de klantenervaring verbeteren dankzij snelle downloads. Dit alles vereist een doordachte ‘image management’-strategie en bij voorkeur ook de ondersteuning van een ‘image management’-oplossing. Deze zijn ontworpen om de grootte, het formaat en de kwaliteit van afbeeldingen te optimaliseren voor elk toestel. Een ander voordeel is dat ze de menselijke factor wegnemen – en zo dus de kost verlagen.

    Een van onze klanten kon dankzij image management de tijd die nodig is om een beeld klaar te zetten, reduceren met 25%. Hierdoor kon het product veel sneller op de website geplaatst worden. Dit zorgde er dan weer voor dat het sales-objectief sneller bereikt werd. Concreet werd de ‘image management’-functionaliteit rechtstreeks in de ‘digital asset workflow’ geïntegreerd. Als je image management cloud-based is, heb je ook nog het voordeel dat de fysieke infrastructuur om het beeld op te slaan minder groot moet zijn.

    Betrokkenheid

    Naarmate de drive om de online klantenervaring te verbeteren toeneemt, spelen goed beheerde en geleverde afbeeldingen een steeds grotere rol in het verhogen van de omzet en van de betrokkenheid van gebruikers. Dit, terwijl de de operationele kosten onder controle blijven.

    Wanneer je overweegt hoe je het best een image management strategie implementeert, dan is dit een goed weetje om in het achterhoofd te houden. Uit onderzoek van Netflix[3] bij haar abonnees bleek dat artwork de meeste invloed had op de content die ze bekeken. Bovendien bleek dat gebruikers bij elke titel slechts 1.8 seconden bleven stilstaan voor ze beslisten om wel of niet te kijken. Dat is zeer weinig tijd om een indruk na te laten op een klant, dus de afbeeldingen kunnen maar beter erg goed zijn!

    Tim Vereecke, Senior Solutions Engineer bij Akamai Technologies
    Deze tekst verscheen eerder op Blogit.be

    [1] http://www.marketingcharts.com/wp-content/uploads/2016/05/Nielsen-Important-Factors-Mobile-Shoppers-May2016.png

    [2] https://www.skyword.com/contentstandard/marketing/skyword-study-add-images-to-improve-content-performance/

    [3] https://media.netflix.com/en/company-blog/the-power-of-a-picture

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Vul alstublieft uw commentaar in!
    Vul hier uw naam in