Home Ondernemen & Business Bankiers worstelen met big data

Bankiers worstelen met big data

78

‘KBC investeert de komende zes jaar een half miljard euro in big data’, lees ik in DataNews. Wat gaan ze ermee doen? Gaan ze voor evolutie of revolutie? Is het echt nieuw of bijsturing van het oude? Begrijp me niet verkeerd, ik juich de investeringen toe, maar ben bezorgd over het rendement. Te pas en te onpas zie ik in de financiële wereld de term big data in een zeer beperkte context opduiken. Ervaring in projecten voor de klanten van MicroStrategy heeft mij geleerd dat investeren in big data alleen bij een brede, holistische aanpak rendeert. In een tijd van disruption en de opmars van de digitale wereld is big data in al haar breedte én diepte doorgronden en inzetten levensnoodzakelijk.

Big data wordt meestal gepercipieerd als een groot volume aan data. Volume is inderdaad het noodzakelijke begin maar ook andere V-termen zijn betrokken: Velocity (rotatie- en verwerkingssnelheid), Variety (gestructureerde en ongestructureerde data), Veracity (accurate en betrouwbare data) en Value (bijdrage aan solide ROI). Wie echt aan de slag wil met big data zal alle V’s op een correcte uitgebalanceerde manier moeten gebruiken. Dan en slechts dan ziet een bedrijf verbeteringen op alle niveaus en zijn de investeringen de moeite waard. Naast deze big data is ook de aandacht voor little data niet onbelangrijk. De meeste bedrijven, klein en groot, worstelen hier nog mee en een algemene verbetering is nog steeds niet in zicht. Integendeel.

Speelruimte voor nieuwelingen
Banken staan enorm onder druk, dat is geen nieuws. Toch schrok ik van de papierwinkel toen ik met een jonge vriend voor investeringsadvies naar mijn huisbankier ging. Het uitleggen en ondertekenen van procedures en protocollen om de verantwoordelijkheden maar vooral duidelijk te stellen, duurde al een kwartier. Ook moesten er tientallen voor de hand liggende maar wel tijdrovende vragen beantwoord worden. Natuurlijk is het nodig dat mijn huisbankier de klant goed kent want hoe kan hij anders een goed advies geven? Maar is dit wel de juiste of meest efficiënte manier?

Mijn vriend moest informatie geven die de huisbankier al voor het gesprek kon weten indien zijn systemen de digitale voetafdrukken van mijn vriend hadden gevolgd en geanalyseerd. Ik ben bang dat de aanstormende digitale generatie geen geduld heeft voor lange zittingen in bankkantoren maar al snel naar alternatieven zoekt. Nieuwe spelers op de financiële dienstenmarkt zoals voortuitstrevende retailers, maar binnenkort wellicht ook Facebook, Google en Amazon spelen hier op in. Zij beheersen perfect die enorme stroom van data, weten die met ingenieuze data mining technieken te verwerken en stellen op-maat-oplossingen voor. Zij doen dat niet in een kantoor maar ‘pling’ gewoon op het dag en nacht overal beschikbare mobiele toestel.

De regelgeving loopt hier voorlopig nog achter op de realiteit, waardoor deze nieuwe aanbieders van financiële diensten natuurlijk meer bewegingsvrijheid hebben. Dat geldt zeker ook op het gebied van privacy waar zij de grenzen verkennen. Want wat mag en kan een bank met persoonlijke informatie? In de levensverzekeringspolis staat dat de persoon niet rookt – maar ondertussen zie je op Facebook een foto van hem met een sigaret in zijn mond. Uitdagende vraagstukken die nog niet zijn opgelost.

Data genereren diensten
Financiële bedrijven moeten voor het beantwoorden en vinden van oplossingen eerst beginnen data te beschouwen als een waardevolle asset, thuishorend in het rijtje kapitaal, grondstoffen, medewerkers en intellectueel eigendom. Bronnen genoeg waar gegevens te vinden zijn. Denk maar aan transacties aan betaalterminal, balie of via homebanking, weblogs en sociale media. En die data kunnen op 101 manieren geanalyseerd en ingezet worden. Enerzijds extern voor data monetisatie, unieke klantenbeleving en specifieke op informatie gebaseerde diensten en producten maar anderzijds ook intern voor de stroomlijning van processen.

Belangrijkste blijft natuurlijk dat financiële bedrijven klanten zoals mijn jonge vriend op-maat-oplossingen voor hun behoeften aanbieden. Dat gaat bijvoorbeeld over renovatieleningen, consumentenkredieten en kinderspaarplannen. Want dat is natuurlijk de essentie, niet de data maar hoe er business mee te genereren. De investeringen van de financiële bedrijven in big data hebben hopelijk de juiste inzet en focus. Zo niet, dan zal de term big data eerder een vloek dan zegen zijn die klant en banken op achterstand zetten.

Eddy Conjaerts – Director Strategic Accounts bij MicroStrategy

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in