Home Data & Storage De bouwstenen van een big data-strategie

De bouwstenen van een big data-strategie

104

Wereldwijd onderzoek toont aan dat veel organisaties inkomsten mislopen door ineffectief datamanagement; big data-tools kunnen helpen.

Uit wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Oracle in samenwerking met WSJ Custom Studios blijkt dat negentig procent van de leidinggevenden van grote ondernemingen uit allerlei bedrijfstakken zegt de mogelijkheid aan te willen grijpen om data te verzamelen die van belang is voor de toekomst van de organisatie. Het verontrustende nieuws is echter dat uit datzelfde onderzoek blijkt dat 98 procent van de 742 leidinggevenden gelooft dat hun organisatie inkomsten misloopt doordat zij informatie niet effectief beheren en gebruiken.

Dit onderzoek laat zien dat de overgrote meerderheid van de organisaties nog steeds moeite heeft met de enorme aantallen data die elke dag door hun organisaties vliegen. Meer dan de helft van de leidinggevenden die Oracle sprak, liet weten zich zorgen te maken over of de organisatie in staat is belangrijke datastromen te beheren; iets wat volgens de respondenten ongeveer zestien procent van de jaarlijkse omzet kost.

Data is in toenemende mate een nieuwe vorm van kapitaal, en geen enkele organisatie wil dat ongebruikt laten. Big data is de kunst om van elke byte die door de organisatie vliegt de volledige waarde te achterhalen; en de geavanceerde big data-technologieën van tegenwoordig – of ze nu on premise, in de cloud of een combinatie van beide zijn – kunnen organisaties helpen deze informatie de baas te worden en het op een vindingrijkere manier voor de hele organisatie bruikbaar te maken.

Maar voordat zij een big data-strategie succesvol kunnen implementeren, moeten organisaties bepalen of zij beschikken over de vier bouwstenen die zij nodig hebben om hun data effectief te beheren, analyseren, integreren en toe te passen.

  1. Big data-management

Met big data-management zijn organisaties ervan verzekerd dat zij de data kunnen vastleggen, weten waar het staat, dat het veilig is, dat het in de juiste format blijft en dat het, indien nodig, ook geanalyseerd kan worden. Datamanagement innoveert snel, bijvoorbeeld met nieuwere technologieën als Hadoop en NoSQL, en de verdere ontwikkeling relationele database met InMemory-mogelijkheden. Hiermee hebben klanten meer mogelijkheden om data op te slaan en te beheren, zodat zij voor hun afzonderlijke datasets de voor hen meest kosteneffectieve en geschikte manier kunnen kiezen.
Echter, de ware schoonheid van big data-management is te vinden in de mogelijkheid om alle data die opgeslagen ligt in deze verschillende formats en data samen te voegen tot een ‘data lake’. Organisaties moeten dus de silo’s binnen hun organisaties afbreken, die hen ervan weerhouden om het beste uit hun data te halen, zodat analisten toegang hebben tot de data vanuit verschillende zakelijke functies.

  1. Big data-analytics

Natuurlijk is het lastig om deze data om te vormen naar bruikbare inzichten, tenzij ze wordt geanalyseerd. Dat is waar big data-analytics om de hoek komt kijken. Big data-analytics zijn de tools en functies om informatie te ontdekken, waarmee organisaties nieuwe trends en nieuw gedrag kunnen identificeren uit een berg aan ruwe data.
De meeste organisaties die big data-analytics gebruiken,willen daarmee voorspellende gegevens genereren. Hiervoor gebruiken zij data die gerelateerd is aan eerdere activiteiten – bijvoorbeeld transactiegeschiedenis of koersontwikkelingen – om zo te voorspellen wat er in de toekomst zal gebeuren. Sommige bedrijven voegen hier beschrijvende analytics aan toe, waarbij zij analytics gebruiken om mogelijke acties voor te stellen die het bedrijfsproces of de -resultaten kunnen verbeteren.
Een interessante organisatie die al succes heeft geboekt met big data-analytics is de online game-ontwikkelaar en uitgever Wargaming.net. Dit bedrijf gebruikt Oracle Big Data Appliance, waarmee het de 40TB aan klantdata die het dagelijks verwerft, verzamelt en analyseert. Op deze manier ontdekt het inzichten in hoe het zijn online multi-playercomputerspel kan verbeteren. De resultaten spreken voor zich: Wargaming.net verhoogde met behulp van een regionaal klantsegmentatieprogramma zijn omzet met 62 procent met behulp van data-gestuurde inzichten.

  1. Big data-integratie

Een organisatie die gebruikmaakt van een effectieve big data-strategie, beheert en analyseert niet alleen proactief zijn data: het verzekert ook dat hij zijn data op de juiste manier beheert. Dat is waar big data-integratie zijn waarde bewijst. Omdat de bronnen van de informatie die bedrijven verzamelen, opslaan en beheren steeds diverser worden – waaronder audio, video, tekst, socialmedia en zelfs sensorgegevens – is het van belang dat de databeheerder ervoor zorgt dat de data op de juiste plaats en op de juiste manier worden gebruikt.

  1. Big data-applicaties

Applicaties zijn het laatste onderdeel van een big data-strategie. Zij gebruiken big data-management, analytics en integratie in de vorm van software en diensten die ontwikkeld zijn om branche- of bedrijfsfunctiespecifieke problemen op te lossen. Door big data toegankelijk en voordelig te maken voor werknemers in marketing en supply-management, of door te laten zien hoe big data-inzichten retailorganisaties of financiële diensten kunnen veranderen, zijn applicaties debelangrijkste manier om ervoor te zorgen dat de hele organisatie – en niet alleen de IT-afdeling – gelooft in de kracht van data.

De eerste stappen naar eindeloze mogelijkheden
Weinig organisaties twijfelen aan de potentie van big data: 98 procent van de 742 leidinggevenden die zijn ondervraagd door Oracle, in samenwerking met WSJ Custom Studios, is van plan om te investeren in hun technologie-infrastructuur, business intelligence-tools, zakelijke en industriële applicaties – allemaal door te werken met externe leveranciers die hun kritische data beheren. Maar, net als bij andere belangrijke zakelijke beslissingen: de lastigste stap om te nemen is de eerste.
Diegenen die, net als Wargaming.net, al een effectieve big data-strategie hebben geïmplementeerd, begrijpen dat deze vier bouwstenen een kader bieden voor big data, waarmee zij hun producten en diensten kunnen verbeteren. Door goed te kijken naar hoe hun data wordt beheerd, geïntegreerd en geanalyseerd, kunnen zij er zeker van zijn dat de inzichten die zij uit deze data halen ook daadwerkelijk hun organisatie verbeteren – en hen in staat stellen om actie te ondernemen.

Xavier Verhaeghe, Vice President, Technology Solutions, Oracle Europa, Midden-Oosten en Afrika @Xverhaeghe

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in