Home Innovatie & Strategie Business bouwen op open source? Dat kan!

Business bouwen op open source? Dat kan!

108

Openheid is echt een trend van deze tijd. Steeds meer bedrijven worden ingericht als ‘open’ organisaties, steeds meer wordt er samengewerkt in open innovatieplatformen, bijgevolg zit open source software duidelijk in de lift. En op openheid kan je echt wel een bedrijf bouwen, zo werd me laatst ook weer duidelijk tijdens mijn contact met Hermes de Backere van Xplore Group, Red Hat partner van het eerste uur.

Xplore Group is nu bijna 10 jaar de premium partner van Red Hat bij uitstek in België en heeft op al die tijd veel zien veranderen. “Red Hat was initieel vrij onbekend, zo deed ik de eerste jaren samen met het toen nog zeer kleine Red Hat sales team vooral aan evangelisatie,” zegt Hermes. “Jboss.org (community edition) was een product dat wel enige bekendheid genoot in de meer technische rangen. Echter bij de grotere bedrijven werd open source toen nog als onbetrouwbaar aangezien. Onbekend en onbemind. Open source, dat was iets voor universiteiten of software ontwikkelaars, maar niet iets om in een productie omgeving te gebruiken.”

Subscriptions en diensten
Intussen is open source duidelijk aan een opmars bezig. Open source is niet meer enkel voor de technologie gebaseerde bedrijven of kleinere start-ups. Kijk maar naar de groeicijfers die de jaarlijkse ‘Open Source Survey’ aangeeft. Volgens de meest recente studie gebruikt 78% van de bedrijven op een of andere manier open source software, 93% van de deelnemers aan dat onderzoek zagen het gebruik van open source alleen maar toenemen, en bij twee op drie bedrijven wordt eerst gezocht naar een open source oplossing, pas indien die er niet is, wordt ook andere software overwogen. Het is een groei die zich ook in de omzetcijfers van Red Hat vertaalt. Zo ronden we aan het einde van ons vorige boekjaar de kaap van de 2 miljard dollar omzet. Stel je voor, twee miljard dollar omzet met open software.

Ook voor onze partners legt open source geen windeieren. “Toen we met Red Hat begonnen samenwerken, haalden we onze omzet hoofdzakelijk uit de diensten die we konden leveren, voor onze hulp bij de implementatie en migratie. Het verkopen van ‘subscriptions’ was maar een klein aandeel in onze Red Hat omzet,” zo vertelde Hermes me. “Gaandeweg hebben we dat echter zien toenemen, zo steeg de voorbije jaren de omzet uit subscriptions met meer dan 100%. Dat is zeker mooi meegenomen aangezien we deze inkomsten bijna volledig investeren in opleidingen en research tijd voor onze mensen” Voor een Red Hat partner is het ook practisch dat Red Hat een duidelijk prijzenbeleid voert. “Red Hat heeft gewoon een heel eerlijke ‘list price’. Soms concurreren we met andere softwareleveranciers die in eerste instantie met zeer hoge prijzen aankomen, maar dan uiteindelijk monsterkortingen geven. Aan dat soort tactiek heeft niemand iets.” Een van onze moto’s is dan ook “We’re easy to do business with”

Breed portfolio
In vergelijking met 10 jaar geleden is het Red Hat portfolio ook een stuk ruimer geworden. “Weinig andere vendors hebben zo een brede product stack,” weet ook Hermes. “Er is niet alleen het Linux besturingssysteem en Jboss Middleware, maar ook oplossingen voor DevOps, Cloud (PaaS & IaaS), het Red Hat Mobile platform, Red Hat Storage,…. Ik denk ook te mogen stellen dat we midden in “The Era of Open Source” leven waarbij de eindklanten een reëel voordeel halen uit een product stack die ontwikkeld wordt door een hele community en een partij zoals Red Hat die er voor zorgt dat hieruit ‘enterprise-ready’ producten uit voorvloeien en hierop de nodige support levert. Natuurlijk is Red Hat dan ook doorheen de jaren ook veel bekender geworden en bij veel van onze klanten een synoniem geworden voor Open Source. Het zijn dus lang niet alleen maar de ontwikkelaars die open source appreciëren, ook de hogere regionen zijn nu helemaal mee.”

Er zit dan ook nog veel groeipotentieel in de verschillende nieuwe domeinen voor de Red Hat partners. Bij Red Hat zijn we er van overtuigd dat partners een grote rol gaan spelen bij de digitale transformatie die bij veel bedrijven nu op stapel staat. Om die digitale transformatie mogelijk te maken, moeten nieuwe platformen opgezet worden: voor Cloud infrastructure, voor data management (big data), voor Enterprise mobility,… Daar zit groei en daar zit de toekomst, want aardig wat bedrijven zijn nog lang niet klaar voor wat analisten ‘het derde platform’ noemen. Daarom tracht Red Hat haar partnerkanaal verder uit te breiden met sterke partners zoals Xplore Group die met de juiste Open Source visie en gedrevenheid, Red Hat in België en Luxemburg mee verder op de kaart willen zetten, en dat vooral dan op die nieuwe domeinen die we met onze producten bestrijken.

Luc Van Overmeire, Red Hat

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in