Home Cloud Business Customer Identity – de volgende fase in B2B-identiteitsmanagement

Business Customer Identity – de volgende fase in B2B-identiteitsmanagement

Auth0 -
17
dainamics

Het beheer van gebruikersidentiteiten is essentieel voor alle applicaties. In de SaaS-wereld hebben zakelijke gebruikers behoefte aan veilig en gemakkelijk inloggen elke keer dat ze toegang willen tot de samenwerkingstool van hun bedrijf, het databasemonitoringplatform of andere diensten. De leveranciers van deze applicaties hebben een eenvoudige, gemakkelijke en intuïtieve manier nodig om authenticatie te beheren voor meerdere zakelijke klanten.

Helaas worden zakelijke-gebruikersidentiteiten grotendeels vergeten door de huidige identiteitsmanagement-markt. Ergens tussen workforce-identiteitsoplossingen voor medewerkers en Customer Identity and Access Management (CIAM) bevinden zich duizenden B2B SaaS-bedrijven die noodgedwongen gebruik maken van een combinatie van oplossingen om aan hun behoeften te voldoen.

Het beheer van zakelijke-gebruikersidentiteiten is niet eenvoudig

Aanbieders van B2B-oplossingen configureren met regelmaat applicaties voor nieuwe gebruikers en voorzien in continu onderhoud. Er zijn aanpassingen en onderhoud nodig voor verschillende identiteitstoegangsfeatures, zoals Single Sign-On (SSO), toegangsrechten en branding. In het voldoen aan die eisen lopen leveranciers tegen drie belangrijke verantwoordelijkheden aan:

Onboarding – waarbij vaak features worden gecombineerd om toch te voldoen aan de behoeften van elke unieke use case.

In-life-beheer – van SSO, op rollen gebaseerde toegang, gebruikersworkflows en andere identiteits- en toegangsfeatures.

Inzicht – zonder één overzicht van het klantenbestand wordt er meer tijd en moeite gestoken in ongoing accountmanagement en het genereren van managementinformatie.

Het is geen geheim dat complexiteit binnen deze drie verantwoordelijkheden resulteert in hoge kosten op het vlak van configuratie en onderhoud en een langere marktintroductie tot gevolg heeft. Met name start-ups zijn zich maar al te goed bewust van hoe het verkeerd beheren van zakelijke-gebruikersidentiteiten de go-to-market-strategieën kunnen hinderen die juist afhankelijk zijn van innovatie, snelheid en gebruikerservaring.

Een betere methode – Business Customer Identity

Nu de behoefte aan eenvoudige onboarding, authenticatie en beheer van zakelijke klanten toeneemt, zien we een volledig nieuwe categorie van identiteitsmanagement ontstaan: Business Customer Identity.

Business Customer Identity is een manier om complete organisaties te modelleren. In plaats van verschillende identiteitsfeatures te combineren, worden deze oplossingen specifiek ontworpen zodat bedrijven authenticatie kunnen beheren voor meerdere teams, zakelijke klanten, partnerbedrijven of andere gebruikersgroepen.

De categorie is jong, maar veelbelovend. B2B SaaS-bedrijven die kunnen voldoen aan klantbehoeften op het gebied van branding, inloggen, workflows en andere features zonder negatieve invloed op de implementatie-timeframes, profiteren volop van de voordelen.

De setup en terugkerende onderhoudskosten worden teruggedrongen, omdat engineering-resources zich niet meer bezig hoeven te houden met de complexiteiten van identity access management. Dit verlaagt de kosten van klantacquisitie en -behoud en resulteert in meer winstgevendheid. Als dit soort componenten geregeld zijn, zijn er meer resources beschikbaar om te focussen op het kernaanbod en om andere technische details op te lossen die van invloed zijn op de klantervaring.

Als implementaties minder complex zijn, ervaren development teams minder druk, waardoor ze meer tijd hebben om te werken aan de volgende productinnovatie. Ook dat is belangrijk voor start-ups die voor willen blijven lopen op de marktbehoeften.

Om lagere operationele kosten te behalen zijn drie aspecten belangrijk: efficiënte en intuïtieve onboarding van klanten en teams, eenvoudigere identiteitsaanpassingen en in-life-beheer. Daarnaast zorgt inzicht in het volledige klantenbestand of organisaties voor effectievere in-house rapportage en goed onderbouwde beslissingen.

Business Customer Identity in de Benelux

In de Benelux zien we een forse toename van de vraag naar Business Customer Identity vanuit de eindgebruiker. Veel organisaties in onze markt begrijpen de zakelijke waarde. De sectoren waar we de vraag het sterkst zien groeien zijn de grotere B2B-bedrijven en industriële dienstverlening, en innoverende kmo-software/SaaS bedrijven. Dit komt mede door Covid-19 en de versnelde digitale transformatie voor veel bedrijven. Maar ook willen kmo-klanten steeds sneller live gaan en is Business Customer Identity een zeer belangrijk onderwerp, zeker onder de snel opschalende kmo-bedrijven in de Benelux.

Veelal gaat het nog steeds over B2B-integraties, maar B2B2C-integraties is een trend om in de gaten te houden. Hierin zien we een groeiende aantrekkingskracht vanuit de markt, en een groeiende vraag van zakelijke klanten.

Vincent van Boxtel, Strategic Account Executive, Auth0

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here