Home Ondernemen & Business De desktop start op, een moment geduld alstublieft

De desktop start op, een moment geduld alstublieft

63

Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een slecht presterende desktop. Als je snel een mailtje wilt versturen, maar je moet lang wachten omdat je computer traag opstart kan dit veel irritatie opwekken. Maar wat doen werknemers dan in de tussentijd als ze moeten wachten? En in hoeverre heeft dit impact op de gebruikerservaring en uiteindelijk op de bedrijfsresultaten? Dit bespraken we onder andere tijdens de Ultimate Workspace Tour in Antwerpen, die wij afgelopen week samen met Atlantis, Citrix, Igel, Lakeside en Unidesk organiseerden. De aanleiding was een onderzoek van Dimensional Research in opdracht van AppSense over de waarde van een goede gebruikerservaring.

Uit de resultaten blijkt dat werknemers snel zijn afgeleid door trage desktops. Voornamelijk millennials zijn sneller afgeleid, in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Zij grijpen snel naar hun mobiele apparaat (28%), terwijl babyboomers in papierwerk duiken (58%). Een trage desktop heeft direct effect op de gebruikerservaring. Deze gebruikerservaring is echter afhankelijk van nog meer factoren, zoals het vertrouwen dat de omgeving goed werkt (zodat je halverwege geen bestanden verliest) of de mogelijkheid om printers snel en gemakkelijk aan te sluiten. Uit de resultaten blijkt daarentegen dat business users vrijwel alle factoren belangrijker vinden dan de IT professionals. Hoe kan dit? Is de IT afdeling dan wel goed op de hoogte van wat er zich op de werkvloer afspeelt? Dit is een vraag die het management team binnen organisaties zich moet afvragen, want een slechte gebruikerservaring leidt uiteindelijk tot een lagere productiviteit. Nog erger: de bedrijfsresultaten kunnen als gevolg van die lagere productiviteit slechter uitpakken dan verwacht.

Tijdens de Ultimate Workspace Tour spraken we hier uitgebreid over. Volgens ons is communicatie ´key´. Eis van je IT afdeling dat zij in gesprek gaan met de business users om zo informatie te vergaren over wat zij binnen hun werkomgeving echt belangrijk vinden. Is dat die inlogtijd? Of wellicht snelle toegang tot bestanden op iedere locatie? Hiermee voorkom je dat medewerkers het heft in eigen hand nemen en gevoelige bedrijfsdata opslaan in onveilige omgevingen zoals Dropbox. Die communicatie hoeft overigens niet face to face te zijn. Het opstellen van een (online) bedrijfsenquete is ook een goede oplossing! Zorg er in ieder geval voor dat alle neuzen dezelfde richting op komen te staan.

Samenkomen met zoveel spelers uit het veld is een inspiratiebron voor de toekomst. Door middel van kennisdeling kunnen we de workspace van de gebruiker nog toegankelijker maken, waardoor zowel de productiviteit als de tevredenheid stijgen. Ervaar je zelf ook wel eens een trage desktop? Wat doe jij dan in de tussentijd? Of heb je er ook mee te maken dat de IT afdeling en de business user andere zaken belangrijk vinden? Ik ben benieuwd!

Koemar Dharamsingh, Country Manager Benelux bij AppSense

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in