Home Ondernemen & Business De onderschatte kracht van communicatie

De onderschatte kracht van communicatie

26

Niemand houdt van verandering. We houden allemaal van het verslavende gemak om de dingen altijd opnieuw te doen zoals we ze al jaren doen. Want het gaat toch goed zo? Maar soms zijn veranderingen wel nodig. Om niet achterop te raken. Of voorsprong te nemen. Of gewoon omdat een product of dienst waar je mee werkt, niet langer ondersteund wordt. Een goed communicatie om dat veranderingstraject te begeleiden, is onontbeerlijk.

“We rammen het de gebruikers gewoon door de strot. Dat werkt toch?” Dat commentaar krijg ik heel vaak te horen wanneer ik met CIO’s praat over communicatie om veranderingstrajecten vlotter te laten lopen. Bij kleine veranderingen is misschien effectief geen communicatie nodig. Om maar iets makkelijks te noemen: bedrijven die nu standaardiseren op Windows 7 (meestal komen ze nog van XP) hoeven hun gebruikers misschien niet alles van Windows 7 en Office 2010 uit te leggen, want die gebruiken ze thuis toch ook al. Of ze kennen die nog van hun vorige thuiscomputer, nu ze zelf al op Windows 8 of Office 2013 zitten.

Maar wanneer er echt iets ingrijpends gebeurt, zoals de installatie van nieuwe software, of het uitbesteden van de helpdesk, is communicatie zeker geen overbodige luxe.

Toch wordt die communicatie vaak als een sluitpost gezien: wanneer een bedrijf met een outsourcing partner onderhandelt over bijvoorbeeld het overnemen van de helpdesk, en er moet nog een percentje van de prijs af, dan sneuvelt in vele gevallen het communicatietraject dat de verandering moet begeleiden.

Diverse cases waar ik met mijn team op werkte, tonen nochtans duidelijk aan dat goede communicatie er voor zorgt dat gebruikers makkelijker overschakelen naar de nieuwe procedures. Dat ze heel goed door hebben dat ze sneller een oplossing krijgen door de procedures te volgen dan door naar shortcuts te zoeken.

Goede communicatie volstaat niet met een simpel mailtje of een tekst op het intranet. Goede communicatie houdt rekening met de doelgroep en vertelt de gebruiker welke waarde de nieuwe manier van werken voor hem of haar brengt. Goede communicatie spreekt de gebruiker echt aan en herhaalt de boodschap via diverse kanalen.

Het digitale is een handig hulpmiddel, maar voor veel eindgebruikers is de IT die een bedrijf hen opdringt een noodzakelijk kwaad. Dan kun je de pil maar beter vergulden door het die eindgebruiker zo makkelijk mogelijk te maken.

José Delameilleure, directeur van het IT Marketing & Communications departement van Across Technology

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in