Home Innovatie & Strategie Drie pijlers van succesvolle remote bedrijfsleiding tijdens de coronacrisis

Drie pijlers van succesvolle remote bedrijfsleiding tijdens de coronacrisis

120

Stijn Vander Plaetse: “Amper 2 maanden CEO en daar was de coronacrisis”

Hoe leid je een bedrijf dat je pas leert kennen als remote CEO? Het was de grote uitdaging van Stijn Vander Plaetse, kersverse CEO van het Leuvense consultancybedrijf AE Architects for Business & ICT. Als voormalig Telenet VP Business Sales & Segment Marketing kon hij terugvallen op zijn marketingervaring en oplossingsgerichtheid. Communiceren en innoveren bleken key voor het consultancybedrijf, met een sterke bedrijfscultuur als basis om op terug te vallen.

Virtueel een bedrijf leiden terwijl de wereld op slot gaat, is geen sinecure, zeker niet wanneer je het bedrijf nog moet leren kennen. Het was een grote digitale oefening, maar wie het juist deed, kwam er sterker uit. Zo ook het Leuvense consultancybedrijf AE, goed voor een totale revenue van 35,6 miljoen euro in 2019. Zij kregen op 13 januari een kersverse CEO aan het roer. Ex Telenet VP Business Sales & Segment Marketing, Stijn Vander Plaetse viel terug op zijn marketingervaring om het bedrijf vanop afstand te leiden en maakte gebruik van drie belangrijke pijlers.

“Nog maar pas uit de startblokken en de werkvloer liep leeg, letterlijk. Van de ene op de andere dag zat ik helemaal alleen en dacht ik na over hoe het vertrouwen te winnen van mensen die me nog maar amper hadden gezien. Ik heb teruggegrepen naar mijn ervaring in marketing en path search business waar ik voortdurend oplossingsgericht moest denken. Een combinatie die zeker tijdens de crisis van pas kwam want ik ging plots van CEO naar crisismanager”, verklaart Vander Plaetse.

1. Communicatie en kennisdeling

We hebben tijdens de crisis erg veel gecommuniceerd. In het begin maakte ik meerdere keren per week een video met mijn smartphone voor interne communicatie. Al was het virtueel, zo zag iedereen me toch op tijd en stond. En maakten ze kennis met mijn manier van werken”, vertelt CEO Stijn Vander Plaetse. Een van de vuistregels van AE is dan ook kennisdeling en dat was tijdens de coronacrisis niet anders. Ondertussen evolueerden de video’s al van smartphone-opnames naar opnames in een eigen videostudio die op volle toeren draait. “In het begin waren onze medewerkers nog wat bescheiden, maar nu is de studio volgeboekt en worden er dagelijks inspirerende verhalen vastgelegd. Zo staat kennisdeling nog steeds centraal en laten we vertrouwde gezichten hun verhalen delen. Perfect voor de interne én externe zichtbaarheid”, gaat hij verder.

2. Inspelen en Innoveren

Social distance en remote zijn ongetwijfeld de buzzwords van 2020 en hebben ook een impact op de manier van werken. Hierop inspelen en innoveren is een tweede belangrijke pijler om de crisis aan te pakken. Een team AE-developers bouwde op acht weken tijd een nieuw platform: Awaere, een Software As A Service (SAAS) voor remote werk. De software focust op efficiënt remote werken in teamverband alsook op de wellbeing van medewerkers. “Waar polshoogte nemen van de gemoedstoestand niet langer aan de koffiemachine kan, lukt dit bij Awaere door dagelijks in een vingerklik aan te geven of je een topdag hebt of niet. Dit is een écht AE-product want het is in recordtijd opgebouwd door agile te werken met experts én het is gefocust op welzijn, wat past in de family oriented AE-identiteit”, verklaart Vander Plaetse.

3. Sterke basis en bedrijfscultuur

AE staat bekend om zijn dozijn nominaties als Great Place to Work en zijn inspirerende wervingscampagnes. Het Leuvense bedrijf kon dus terugvallen op een serieuze dosis familiegevoel, niet onbelangrijk, zo bleek. “Gezien de extreme situatie hebben veel mensen me het voordeel van de twijfel gegeven. AE heeft een sterke basis en familiale sfeer dus daar konden we op terugvallen. Ik hoop echter dat we snel weer allemaal samen zijn want medewerkers zijn de bron van alles. Ik heb de organisatie nog nooit levend gezien en kijk dus uit naar een bruisende werkvloer en de befaamde AE-events.”

Wat na de coronacrisis?

“Hoe we ervoor staan na de lockdown? Stabiel en gefocust. In crisistijden stel je je soms nog scherper op dan anders. Wij doen verder met wat we bezig waren, maar gaan AE nog meer op de kaart zetten, zowel onze medewerkers als de organisatie”, aldus Vander Plaetse. Met 20 jaar ervaring in IT-consultancy en bedrijfsarchitectuur evolueert AE stilaan naar een organisatie die naast klassieke consultancy ook meer managed services zal aanbieden waarbij ze producten ontwikkelen voor klanten die ze op lange termijn blijven ondersteunen. Awaere is hier nog maar het topje van de ijsberg.

Stijn Vander Plaetse, CEO van AE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in