Home Innovatie & Strategie Duurzaamheid is topprioriteit voor bedrijven in 2022

Duurzaamheid is topprioriteit voor bedrijven in 2022

112

Nu de wereld steeds verder digitaliseert, zijn bedrijven zich bewust geworden van het belang van duurzaamheid als onderdeel van hun strategie. Bedrijven ondersteunen meer dan ooit duurzaamheidsinitiatieven en stellen duurzame doelen. Volgens Gartner is duurzaamheid in 2022 en 2023 een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven. Toch weten veel van deze bedrijven nog niet goed hoe ze een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan een duurzame toekomst zonder greenwashing, en wat de best practices in de sector zijn om duurzamer te worden.

Hieronder volgen enkele aanbevelingen voor hoe een bedrijf duurzamer kan worden, naar een netto uitstoot van nul kan toewerken en doelen kan stellen voor een betere toekomst.

Duurzaam ontwerpen

Hoe beslissingen worden genomen, kan bedrijfsprocessen veranderen en de positieve milieueffecten ervan vergroten. Om daadwerkelijke verandering teweeg te brengen, moeten we echter anders gaan denken over de manier waarop mensen goederen en diensten creëren en consumeren. Hiervoor moeten bedrijven beginnen met een ‘sustainable by design’-strategie.

Duurzaam ontwerpen betekent dat producten of diensten worden gemaakt met het milieu in gedachten. Belangrijke beslissingen die in een vroeg stadium worden genomen, zijn bijvoorbeeld het produceren van goederen die van duurzame materialen zijn gemaakt of uit duurzame bronnen afkomstig zijn. Fabrikanten kunnen duurzaamheid ook al in de productiefase toepassen om de kwaliteit van eindproducten te verbeteren en ervoor te zorgen dat ze langer meegaan. Apparaten met een langere levensduur putten schaarse bronnen minder snel uit, verminderen de hoeveelheid afval en zorgen voor een lagere CO2-uitstoot.

Daarnaast bevordert de toepassing van circulaire principes innovatie en economische groei op een milieuvriendelijke manier. Wanneer aanpassingen in het ontwerp niet mogelijk zijn, kunnen bedrijven bijvoorbeeld inruildiensten of refurbishing aanbieden waarbij gebruikers eenvoudig onderdelen kunnen repareren of vervangen in plaats van hun producten weg te gooien. Inzamelingsprogramma’s zoals het Lexmark Cartridge Collection Program kunnen er ook voor zorgen dat producten of bepaalde onderdelen daarvan worden hergebruikt, gerecycled of op een veilige manier weggegooid. Dit proces is ook belangrijk voor de betrokkenheid van consumenten. Door interactieve manieren te bieden om recyclingcontainers te gebruiken of door afspraken te maken over het ophalen en traceren van hun retourproducten, wordt het voor consumenten eenvoudiger en gemakkelijker om aan dergelijke programma’s deel te nemen. 

Door duurzaam te ontwerpen en op een verantwoorde en efficiënte manier te hergebruiken en recyclen, kunnen bedrijven ook klanten helpen om hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Zo dragen ze ook bij tot een voortdurende positieve cyclus.

Koolstofneutraliteit

Bedrijven spelen een belangrijke rol bij het bereiken van de klimaatdoelstellingen. Tegen 2050 wil de EU een klimaatneutraal Europa bereiken. Om dit te realiseren, is het nodig dat bedrijven blijven investeren in duurzame technologieën, hun systemen moderniseren en minder vervuilen. Het vastleggen van duidelijke afspraken en richtlijnen over hoe koolstofneutraliteit kan worden bereikt, zijn een van de eerste stappen.

Een van de manieren waarop we bij Lexmark onze eigen voetafdruk hebben verkleind, is door het energieverbruik te verminderen. Door de huidige gasprijzen zijn veel bedrijven op zoek gegaan naar manieren om op hun verbruik te letten en oude gewoonten te veranderen. Niet alleen vanwege de prijzen, maar ook om de klimaatdoelstellingen van ons land te halen. Enkele veranderingen die bedrijven op korte termijn kunnen doorvoeren zijn het gebruik van hardware en apparaten die voldoen aan energiezuinige normen en het stroomverbruik na een langere periode van inactiviteit verlagen.

Ook kunnen hernieuwbare energie en energiebesparende initiatieven veel energievoordelen op de korte en lange termijn opleveren. Zo kan een energiebeheerprogramma het energieverbruik van een bedrijf helpen beheren en projecten opzetten die bijdragen tot een vermindering van het verbruik. Daarnaast kan het stimuleren van veilig en milieubewust thuiswerken en educatie over energiebewust werken op de werkplek aanzienlijk helpen.

Bedrijven worstelen nog steeds met het vinden van de juiste balans om hun netto nul-doelstellingen te halen en hun producten duurzamer te maken. Uit onderzoek blijkt echter dat technologie, herziening van het beleid en een circulaire aanpak van duurzaamheid dit jaar bovenaan de agenda van bedrijven staan. Elke bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen helpt om een groot verschil te maken. Door succesvolle best practices over te nemen en uitstootniveaus continu te monitoren en te verminderen, kunnen bedrijven hun overgang naar hernieuwbare energie versnellen en bijdragen aan een circulaire economie.

Peter van Broekhoven, Managing Director bij Lexmark

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in