Home Ondernemen & Business Het GDPR-mijnenveld

Het GDPR-mijnenveld

40

De discussie rond dataprivacy is een van de bepalende vraagstukken van dit decennium. Europa heeft in dat kader beslist om met de General Data Protection Regulation (GDPR) een nieuwe regelgeving in te voeren. Zo wil de Europese Unie opnieuw een evenwicht vinden tussen het recht op privacy van haar burgers en de mogelijkheid voor bedrijven om gegevens van die burgers te gebruiken. Dit betekent het begin van een nieuw tijdperk voor de verwerking van persoonsgegevens. En voor je eigen privacy en die van je klanten.

De invoering van die nieuwe regels stelt ons allemaal voor een grote uitdaging. Voor veel bedrijven is de verwerking van persoonsgegevens een essentieel onderdeel van hun activiteit. Zelfs als dit niet meteen een van je kernactiviteiten is, is de kans nog groot dat je in orde moet zijn met de GDPR. We verzamelen immers allemaal gegevens van bestaande en potentiële klanten, van bezoekers van onze website, van de lezers van onze nieuwsbrief…

Kennisdelen

Als communicatiespecialist, die jaarlijks miljoenen documenten, vaak met vertrouwelijke gegevens, digitaal of op papier verstuurt in opdracht van klanten, dook Group Joos al heel vroeg in deze materie. En nam meteen het besluit hun expertise te delen. ‘Wij zien het bij Group Joos als onze taak om die kennis te delen. Kennis hoort niet thuis achter een muur of mag niet weggestopt worden’, zegt CEO Alex Joos. Daarom startte Viktor D’Huys, die als CIO van de organisatie ook verantwoordelijk is voor informatiebeveiliging en het GDPR-project coördineerde, midden 2017 op de website van Group Joos met een blog over data privacy en de GDPR.

Het initiatief om de 99 artikels uit de officiële publicatie van de GDPR toe te lichten en te vertalen naar nuttige en praktische tips via blogs viel mij al snel op. Daarom nam ik contact op met Group Joos om te kunnen samenwerken door het bundelen van diverse blogs en het delen van elkaars kennis om de GDPR in praktijk te brengen. Het grote GDPR-handboek is hiervan het uiteindelijke resultaat.

GDPR vergt voorbereiding

De GDPR is complex en lijkt een mijnenveld voor de leek die er onvoorbereid aan begint. Deze publicatie wil je als ondernemer helpen en je gids zijn bij het navolgen van de nieuwe wetgeving. Je krijgt een overzicht van de belangrijke definities en begrippen in de GDPR en uitleg bij de filosofie en de redeneringen die achter de regels schuilgaan.

Beginnende Data Protection Officers, volleerde Information Security Officers maar ook alle ondernemers, klanten en leveranciers, allemaal moeten we rekening houden met de nieuwe spelregels rondom gegevensbescherming en dataprivacy. Er bestaan nog altijd veel misverstanden binnen de KMO’s of MKB’s als het erom gaat de regelgeving in de praktijk te brengen. Vaak kwam er de persoonlijke vraag van zaakvoerders om een soort van leidraad of stappenplan waarin duidelijk vermeld staat wat hun te doen staat om in regel te zijn met de GDPR.

De uiteindelijke bedoeling is om een zo groot mogelijk publiek te bereiken door in klare taal uit te leggen wat de nieuwe regelgeving voor elke organisatie en elke consument zal betekenen.

Peter Witsenburg – Cloud Makelaar

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in