Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Hoe kan technologie talent aan je organisatie binden?

Hoe kan technologie talent aan je organisatie binden?

66

Ons werk was nooit eerder zo digitaal en kan daarom steeds vaker thuis uitgevoerd worden. Sommige werkgevers beschouwen dat als een van de redenen waarom het steeds moeilijker wordt om talent te behouden. Nochtans kan de digitale transformatie werknemers net enthousiaster maken en meer betrokken houden bij de organisatie, en zo tot een nog positievere employee experience leiden.

Nieuwe technologie integreren

De toekomst is hybride. Het recent Workday-rapport Employee Expectations geeft namelijk onder meer aan dat het merendeel van de werknemers qua employee experience een hybride werkervaring verkiest. Daarnaast wordt duidelijk dat werknemers die op een hybride manier werken zich meer betrokken voelen op het werk dan hun collega’s die uitsluitend op kantoor werken. Het is dan ook cruciaal om als werkgever nieuwe technologieën te integreren die werknemers succesvol maken in een hybride werkomgeving. Een digital twin – virtuele versies van fysieke kantoren – om de grenzen tussen thuis- en kantoorwerk verder te doen vervagen of solliciteren en onboarden via virtual reality behoren bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.

Veranderingsmanagement

Bij het inzetten van nieuwe technologie is het belangrijk om teams goed op te leiden in het gebruik van die tools. Daarnaast kan een nauwe samenwerking tussen de CIO en CHRO via alle verschillende kanalen de employee experience bevorderen. Dat kan omdat IT al lang geen alleenheerschappij meer heeft over welke technologische oplossingen ingezet worden. Zo hebben heel wat werknemers zelf een idee van welke technologieën ingezet kunnen worden om de werkervaring te verbeteren. Inzetten op die oplossingen kan een verschil maken bij het aantrekken van het juiste talent.

Betekenisvolle connecties

Werknemers zoeken een professionele omgeving waar ze betekenisvolle connecties met collega’s en managers kunnen maken, zonder dat ze daarbij steeds fysiek aanwezig moeten zijn. Empathie is daarbij cruciaal, in combinatie met een innovatief en gepersonaliseerd employee experience-programma. Dat programma moet gestoeld zijn op geavanceerde technologie en rekening houden met sociale en emotionele factoren, naast moderne parameters als geestelijke gezondheid, diversiteit en inclusie. Door de connectie te maken tussen technologie en empathie is het namelijk mogelijk om werknemers op een meer efficiënte manier aan je organisatie te binden.

Dorien Roes, Country Manager Belux bij Workday

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in