Home Innovatie & Strategie Hoe nieuwe technologieën onze jobs veranderen

Hoe nieuwe technologieën onze jobs veranderen

31

Technologie verandert niet alleen maar onze manier van communiceren of consumeren, maar ze zorgt er ook voor dat onze manier van werken grondig door elkaar wordt geschud. Het is een thema dat druk besproken werd tijdens de laatste Web Summit in Lissabon. Paddy Cosgrave, CEO van Web Summit sprak zelfs over een steeds groter wordende ongerustheid als het gaat over een ‘Toekomst zonder jobs’.

Van de tien jobs die verdwijnen in de Verenigde Staten zijn er slechts twee het gevolg van internationale concurrentie. Acht daarvan hebben dan weer te maken met de productiviteitswinst door nieuwe technologieën. Dit wordt steeds weer herhaald door de Braziliaan Roberto Azevêdo, directeur-generaal van de Wereld Handelsorganisatie (WHO).

Zullen de beroepschauffeurs verdwijnen?

Deze laatste neemt ook de transportsector als schoolvoorbeeld. Deze sector vertegenwoordigt 3,5 miljoen vrachtwagenbestuurders in de Verenigde Staten. De startup Otto, die onlangs werd overgekocht door Uber, gespecialiseerd in autonome vrachtwagens, heeft deze maand het allereerste commerciële goederentransport gerealiseerd. Deze première is het begin van een nieuw era waarin het goederentransport met een geautomatiseerde vrachtwagen op termijn een ongelijke concurrentiestrijd zal aangaan met menselijke bestuurders, waarvan de job onzeker wordt.

Experts in werk en technologie zeggen wel dat een protectionistische aanpak contraproductief zal zijn. Ze herinneren er allemaal aan dat het noodzakelijk is om nieuwe manier te vinden om de arbeidsmarkt te stabiliseren en de scholing aan te passen om deze nieuwe evolutie te omarmen.

Een gigantisch fenomeen

Deze beweging kan echter enkel maar groter worden door de versnelling van artificiële intelligentie, die tegenwoordig steeds meer doordringt in de digitale economie en dus beetje bij beetje ook in alle activiteitensectoren.

Om zich hiervan te kunnen overtuigen en verder te gaan in de anticipatie, volstaat het om deel te nemen aan een van de indrukwekkende demonstraties van Ben Goertzel, van Hanson Robotics, die vergezeld wordt door de antropomorfologische robot Sophia. Dankzij artificiële intelligentie, kan Sophia het volgende verklaren tijdens een gesprek met haar ontwikkelaar:

  • Ben Goertzel: “Welke jobs zou je kunnen uitoefenen?”
  • Sophia: “Ik kan reeds een aantal jobs uitoefenen. Ik ben in staat om mensen te entertainen, ze rond te leiden in commerciële centra, om kinderen op te leiden en nog veel meer. Ik ben zelfs in staat mezelf te herprogrammeren en mezelf andere beroepen aan te leren.”
  • Ben Goertzel: “Er is dus geen menselijk beroep dat artificiële intelligentie niet zou kunnen uitoefenen.”

Beroepen die zich zullen terugplooien op de essentiële taken

De toename van technologie betekent niet enkel dat jobs zullen verdwijnen, maar ook de inhoud zal wijzigen. Ted Lingston, oprichter van de messaging app Kik heeft zijn mening gegeven over een test die onlangs werd uitgevoerd in restaurants.

Het idee was om klanten toe te laten zelf hun gerechten te kiezen en te betalen via een chatbot. De obers moesten zich dus enkel bezighouden met de bediening en met info over de gerechten voor klanten die niet konden beslissen.

Na afloop van het experiment werden de obers ondervraagd over de perceptie van deze manier van werken. Ze waren tevreden, want de automatisatie zorgde ervoor dat ze zich konden concentreren op hun kerntaken. Ze waren meer beschikbaar, omdat ze de eentonige taken, die geen toegevoegde waarden hadden, niet meer zelf moesten uitvoeren.

De technologie biedt ook mogelijkheden

Er was evenwel ook een positieve boodschap in de presentaties van de sprekers. Men heeft de neiging om enkel maar het verdwijnen van jobs te zien en om het potentieel van jobcreatie, die er is dankzij artificiële intelligentie, te onderschatten. Want alles gebeurt te plots en de limieten worden vaak verkeerd begrepen. Het is moeilijk om zich nieuwe beroepen, en ook de nieuwe concepten en industrieën die hieruit voortvloeien, voor te stellen.

Web Summit, een gigantische bijeenkomst van startups, is hiervan het perfecte voorbeeld, omdat velen onder hen artificiële intelligentie omarmen met hun economische model.

De jonge ondernemers kunnen bogen op bestaande oplossingen voor de automatisatie van administratieve taken en gebruiken chatbots die snel inzetbaar zijn om de kwaliteit van hun klantendienst te optimaliseren. Op die manier kunnen ze zich beter concentreren op de kern van hun diensten en op de zoektocht naar manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Josselin Moreau, Expert Innovation SQLI

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in