Home Ondernemen & Business Integrale aanpak leidt tot nieuwe business

Integrale aanpak leidt tot nieuwe business

21

Beschikken over de juiste data is vandaag de dag van onschatbare waarde. Gegevens over uw doelgroep en markt, van contactpersonen tot de huidige ICT-infrastructuur binnen het bedrijf, stellen u in staat met de juiste mensen in contact te komen en relevant te communiceren. Door data op de juiste manier in te zetten kunnen organisaties nieuwe business genereren. Alleen dan maken ze van die data een kist met goud.

Betrouwbare gegevens

Als eerste stap dienen organisaties over de juiste data te beschikken. Zorg daarom dat u uw informatie regelmatig toetst op actualiteit. Zo blijven de gegevens betrouwbaar en blijft de relevantie hoog. Ik raad aan dit eens per half jaar te doen. Waarom? Omdat u anders te maken krijgt met situaties zoals in onderstaand voorbeeld, waarbij de telemarketeer flink in de fout gaat.

Lucas is marketeer bij een internationaal IT-bedrijf. Om te voldoen aan alle security-eisen, maakt Lucas gebruik van een antivirusoplossing van McAfee. Lucas wordt gebeld door de receptioniste met de mededeling dat zij iemand aan de telefoon heeft die vraagt naar een marketeer. Mathis is telemarketeer bij een bedrijf dat securityoplossingen verkoopt. Hij wil Lucas graag een aanbieding doen om over te stappen op een andere antivirusoplossing. Echter is Lucas zeer tevreden met de huidige toepassing die wordt ingezet en heeft hij een samenwerking met McAfee tot eind 2017. Daarnaast is Lucas helemaal niet degene die over deze beslissing gaat.

Uit dit voorbeeld blijkt dat Mathis niet op de hoogte is van de betreffende DMU, de contractduur en de tevredenheid over de huidige oplossing. De telemarketeer heeft niet de juiste en meest actuele data in handen, waardoor hij volledig de plank misslaat. Dit resulteert in ergernis bij Lucas en Mathis hoeft niet te verwachten dat er in de toekomst nog een samenwerking inzit.

Data-analyses

Maar met alleen de juiste data bent u er nog niet. Om echt toegevoegde waarde te creëren en nieuwe business aan te boren, is het essentieel om data-analyses uit te voeren. Pas dan gaan platte gegevens spreken. Met lokale data en een historische analyse weet men de huidige stand van zaken in markt, welke kansen nog open liggen en hoe daar het best op kan worden ingespeeld met het product of dienst. Maar dat is niet het enige. Door data te analyseren komen marketeers ook achter waardevolle informatie over de doelgroep. Er kunnen bijvoorbeeld inschattingen worden gemaakt van buying intentions of de prijs die een klant bereid is om te betalen voor een product of dienst.

Effectieve marketingcampagnes

Op basis van deze diepere inzichten wordt het mogelijk effectieve marketingcampagnes op poten te zetten, waardoor de ROI stijgt. U komt op het juiste moment in de ‘buying cycle’ en weet de juiste contactpersoon te vinden. Daarnaast communiceert u alleen met uitingen die relevant zijn voor de doelgroep. Op deze manier is de kans groot dat uw gestelde doelen rondom de campagne worden gerealiseerd.

De kist met goud ontstaat als organisaties kiezen voor bovenstaande integrale aanpak. Zorg dat actuele doelgroep- en marktinformatie voor handen is en continu wordt bijgewerkt en aangevuld. Voer hier vervolgens analyses op uit en laat op deze nieuwe inzichten een campagne los. Het resultaat? Een kwalitatief hoogstaande campagne waar de business van profiteert.

Katleen Antonissen, managing partner bij Computer Profile

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in