Home Innovatie & Strategie Het Internet of Things biedt bedrijven nieuwe omzetkansen

Het Internet of Things biedt bedrijven nieuwe omzetkansen

21

Kort geleden publiceerden we de laatste editie van ons jaarlijkse “State of the Market: Internet of Things”-rapport. En zoals wellicht te verwachten was, komt hieruit naar voren dat bedrijven het Internet of Things (IoT) als een nieuwe omzetbron beschouwen.

Het vergroten van de omzet is met afstand de belangrijkste beweegreden voor bedrijven om een beroep te doen op IoT-technologie. Zij beschouwen het Internet of Things inmiddels als een mainstream middel om nieuwe omzetstromen aan te boren. Ze zien IoT-technologie niet langer als een ‘nice to have’-innovatie maar als een ‘must have’-melkkoe. Deze verandering is te danken aan belangrijke doorbraken die het afgelopen jaar zijn geboekt. Ik bespreek ze hieronder.

Bedrijven beginnen langzaam in te zien hoe zij waarde kunnen distilleren uit de enorme hoeveelheden data die worden gegenereerd door verbonden apparaten, sensoren enzovoort. Uit ons onderzoek blijkt echter dat slechts acht procent van alle bedrijven meer dan 25% van hun IoT-data benut. Bedrijven verwachten de komende twee tot drie jaar een beroep te gaan doen op meer dan een kwart van hun gegevens. Het analyseren van deze data kan waardevolle informatie opleveren. En als die inzichten goed benut worden, groeit IoT uit van een kostenpost tot een omzetbron.

De kosten die gepaard gaan met het verbinden van energiemeters en andere sensoren en apparaten met kleinere chipsets (Category 1-apparatuur) vormden tot dusver een belangrijk obstakel voor een brede inzet van IoT binnen het bedrijfsleven. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van netwerken nemen drempels weg. Zo zal draadloze 5G-technologie ruimte bieden voor apparaten en nieuwe IoT-toepassingen zoals robotica, virtual reality en augmented reality.

IoT-implementaties hebben een complex karakter. Ze vragen om het samenbrengen van diverse technieken en communicatietechnologieën en brengen de nodige problemen rond de privacy en beveiliging met zich mee. Maar de eerste IoT-specifieke platforms die de ontwikkeling, het gebruik en het beheer van IoT-toepassingen vereenvoudigen tekenen zich al aan de horizon af. Het zakelijk gebruik van het Internet of Things zal daarmee in een stroomversnelling raken.

Uit ons onderzoek blijkt dat er in 2015 maar liefst 75 procent meer werd geïnvesteerd in start-ups die zakelijke IoT-diensten aanbieden dan in start-ups die zich op consumententechnologie richten. Investeerders realiseren zich duidelijk dat er geld valt te verdienen met zakelijke IoT-oplossingen. In 2016 zullen de kapitaalinjecties in IoT-bedrijven de investeringen in consumententechnologie opnieuw ver achter zich laten.

IoT-successen zijn echter niet louter toekomstmuziek. Veel organisaties beschikken reeds over IoT-oplossingen en hebben ervaringen opgedaan en actieplannen opgesteld waar andere organisaties van kunnen leren. Hier volgen een paar voorbeelden van manieren waarop bedrijven IoT voor zich aan het werk kunnen zetten:

  • Gebouwen efficiënter maken:com, een oplossing voor woningcomplexen die is ontwikkeld met het IoT-platform ThingSpace van Verizon, is een sensornetwerk voor het fitnesscentrum en de wasruimte van een luxe appartementencomplex. Bewoners kunnen zo de beschikbaarheid raadplegen van apparaten als loopbanden, traplooptoestellen en wasmachines. Het management kan op zijn beurt onderbenutte machines uit de roulatie nemen en inruilen voor apparatuur die beter aansluit op de behoeften van de bewoners.
  • Mobiele patiëntenzorg: Verizon werkt samen met branche-experts zoals AMC Health, een leverancier van mobiele oplossingen voor patiëntbewaking. Patiënten kunnen hiermee via een smartphone of tablet een beroep doen op zorgdiensten vanuit huis en op alle locaties waar het mobiele netwerk van Verizon dekking biedt.

We bespeuren bij onze zakelijke klanten een warme belangstelling voor het Internet of Things. Zij beseffen dat IoT hun businessmodel ingrijpend zal veranderen. Met IoT-technologie kunnen zij hun operationele mogelijkheden op slimme wijze uitbreiden en effectiever inspringen op de behoeften van klanten op manieren die zij nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Peter Konings, Director Products EMEA bij Verizon

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in