Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Is jouw onderneming klaar voor Generation Z?

Is jouw onderneming klaar voor Generation Z?

133

Binnenkort mag u enkele enthousiaste stagiairs op de werkvloer verwachten. Laatstejaarsstudenten die nog een paar maanden verwijderd zijn van een diploma in het hoger onderwijs. En die nu ervaring komen opdoen om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt. “Niets speciaals, dat gebeurt elk jaar”, denk je wellicht. Maar dit is de allereerste lichting van de zogenaamde Generation Z (geboren na 1996). De eerste generatie die volledig is opgegroeid met mobiele toestellen en sociale media. Technologie zit diepgeworteld in hun privé-omgeving en ze willen dit doortrekken op de werkvloer. Bent u daar klaar voor?

In opdracht van Dell Technologies voerde onderzoeksbureau Dimensional Research een wereldwijde studie uit bij meer dan 12.000 studenten. Een overgrote meerderheid (3/4) van deze groep wil de nieuwste technologie gebruiken op de werkvloer. Meer zelfs, voor 87% is dit een absolute voorwaarde. Als u niet de juiste technologische tools aanbiedt, laten ze uw bedrijf links liggen en kiezen ze elders voor een gelijkaardige baan. Dat is de harde realiteit. Maak dus werk van de digitale transformatie in uw bedrijf.

Juiste skills

Het inzetten van technologie is cruciaal om tot een digital workspace te komen. Dat is een plek waar deze Generation Z zich goed in voelt. Voor die digitale transformatie zijn de juiste skills broodnodig. En hoewel deze nieuwe generatie in technologie is geïnteresseerd, twijfelen ze over de eigen skills. Een deel denkt dat ze op school niet voldoende zijn voorbereid op hun toekomstige baan. Ik ben er ook van overtuigd dat ons schoolsysteem anders kan. In plaats van nadruk te leggen op WAT studenten moeten leren, zouden scholen hun leerlingen meer moeten aanleren HOE te studeren. In hun latere professionele carrière zal het immers noodzakelijk zijn om snel zaken op te pikken.

Begrijp me niet verkeerd: algemene kennis is belangrijk, maar ik heb het gevoel dat er nog te weinig wordt ingezet op vaardigheden zoals problem solving en empathie. Dat zijn softere skills, maar vandaag in het bedrijfsleven onontbeerlijk. Ik roep scholen op om niet te wachten op een initiatief van de overheid, maar om zelf al eigen accenten te leggen. Een goed voorbeeld is Zavo, een scholengroep in Zaventem die ik recent bezocht. Zij zetten in op STEM-onderwijs, onderzoekend leren en het gebruik van digitale tools. Ze leren hun leerlingen omgaan met een snel veranderende maatschappij. Daarbij kijken ze ook naar de talenten en de vaardigheden van de leerkrachten. En kijken ze hoe ze die ervaringen kunnen overbrengen naar de leerlingen.

Samen leren, samen werken

Generation Z vindt team work even belangrijk als skills. Ze willen leren van de oudere medewerkers. Bij Dell EMC trachten we steeds teams te vormen die divers en inclusief zijn. Niet alleen wat gender betreft, maar ook wat leeftijd betreft. Zo leren verschillende generaties van elkaar. Bij een mentorship zien we dat jongeren ook ouderen zaken kunnen aanleren. Onze ervaring is dat de productiviteit stijgt en geeft ook een positieve vibe op de werkvloer.

Dat dit niet altijd even evident is, besef ik. We zijn zelf ook door een leerproces gegaan. Wij hebben een Employer Research Group om verschillende generaties te laten samenwerken. Het werd een traject, waarbij het geen zwart-witverhaal bleek te zijn. In het begin dachten ouderen dat ze niets meer konden leren van jongeren en jongeren dachten dat die ouderen niets wisten over nieuwe technologie. Er was dus enige weerstand, maar we hielden vol. Pas nadien gingen de medewerkers de voordelen inzien. Vandaar mijn boodschap: Volhouden in het initiatief.

Ze zijn sociaal

Generation Z is ook sociaal. In tegenstelling tot wat je zou denken, zien we dat deze generatie kiest voor persoonlijk contact, ondanks een privéleven dat zich hoofdzakelijk via sociale media en apps afspeelt. Communicatie en feedback krijgen ze liever met de persoon voor zich in plaats van per mail of via een instant messenger. Ze zitten ook weer liever samen op de werkplek in plaats van alleen thuis te werken.

Maar ze zijn ook sociaal op een andere manier: social responsibility staat bij hen hoog in het vaandel. En ze zien de voordelen van technologie om dit te bereiken. Ze zijn meer geïnteresseerd in technologie als het de maatschappij ten goede komt. Neem nu het voorbeeld van een agressieve kinderkanker. Door de technologische evolutie en de automatisatie duurt een DNA-analyse nu slechts 6 uren meer in plaats van 7 dagen. Waardoor de therapie sneller kan worden opgestart en de kans op genezing vergroot. Dergelijke voorbeelden trekken bijvoorbeeld meer vrouwen aan in IT.

Generation Z:  ze willen de juiste tools, ze willen persoonlijke interactie en ze willen meer dan enkel een goed salaris voor hun job. Ze willen een omgeving waarin ze nieuwe skills kunnen leren, tijd voor hun persoonlijke interesses, ze zijn ook socially responsible … Het is dus geen of-of-verhaal, maar een en-en-en-verhaal.

Nu is het maar voor een stage. In juli 2019 is het voor echt. Be prepared.

Pascale Van Damme (@pascalevandamme) is Managing Director van Dell EMC Belux. Ze is al bijna 20 jaar in de ICT actief. Ze is heel sterk begaan met de rol van vrouwen in het bedrijfsleven, en treedt vaak op als spreker over het maatschappelijk belang van de ICT.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in