Home Ondernemen & Business Kerst: de tijd van vrede op aarde en cybercrime!

Kerst: de tijd van vrede op aarde en cybercrime!

20
kerst

De kerst staat weer voor de deur en dat betekent een drukke tijd voor webshops. Steeds meer consumenten schaffen hun cadeaus online aan. Volgens BeCommerce was er afgelopen jaar sprake van een recordomzet en spendeerde de Belgische consument meer dan 10 miljard euro online. Gedurende de kerstperiode ligt de omzet flink hoger. Vanzelfsprekend trekt dit ook cybercriminelen aan die geld willen verdienen en bijvoorbeeld op zoek zijn naar inloggegevens, creditcardinformatie en andere vertrouwelijke informatie.

Valse facturen

De hoeveelheid spam neemt altijd flink toe tijdens de feestdagen. Cybercriminelen sturen bijvoorbeeld valse verzendnotificaties en facturen. Deze berichten suggereren bijvoorbeeld dat een pakketje niet kon worden afgeleverd of dat er een nieuwe factuur voor de ontvanger klaarstaat in het online klantencenter. Als de ontvanger op de aangegeven link klikt, kan schadelijke software op de pc worden geïnstalleerd zonder dat het slachtoffer daar iets van merkt. Soms zit er een geïnfecteerde bijlage bij dergelijke mails die spionagesoftware op uw pc installeren.

Let ook op spamberichten met ongelooflijk gunstige aanbiedingen. Luxe horloges en dure designerspullen worden tegen spotprijzen aangeboden. De geïntegreerde link leidt vervolgens naar een website die geïnfecteerd is met malware of naar een malafide webshop waar de bank- en adresgegevens van het slachtoffer worden gestolen tijdens het bestelproces. Vaak hebben deze mails onderwerpen als ‘Kerstuitverkoop! Duizenden luxegoederen voor minder dan €100,-‘. Een andere populaire strategie in de kerstperiode is het versturen van nep-kerstberichten. Deze gevaarlijke elektronische kerstkaarten kunnen bijlagen bevatten met links naar geïnfecteerde websites.

Nepwinkels

Gedurende de feestmaand zetten cybercriminelen vaak nep-webwinkels op gedurende de feestmaand. Deze ‘nepshops’ hebben vaak aantrekkelijke aanbiedingen en zijn niet van echt te onderscheiden. Sommige bevatten zelfs een echt adres, een keurmerk en de mogelijkheid om met Bancontact te betalen. De realiteit is echter dat consumenten geen artikelen ontvangen en naar hun geld kunnen fluiten. Het kan ook gebeuren dat cybercriminelen telefonisch toeslaan.

Ze doen zich bijvoorbeeld voor als een webshop en zeggen dat er iets mis is met de transactie. Vervolgens vragen ze om gevoelige financiële informatie te delen. Mocht u op deze manier benaderd worden dan is de kans groot dat u te maken hebt met cybercriminelen. De oplossing is dan ook simpel, verbreek onmiddellijk het contact en neem contact op met uw bank over de transactie. Indien ze verwijzen naar een telefoonnummer, bel dan niet terug want dit kan u extra geld kosten.

Keurmerken

Om dergelijke incidenten tijdens de feestdagen te voorkomen is het verstandig dat consumenten goed opletten bij de aanschaf van hun kerstcadeau. Door te letten op keurmerken zoals Webshop Trust Mark, BeCommerce en Safeshops.be kunt u ontdekken of een webshop als onbetrouwbaar te boek staat. Daarnaast is het verstandig om de reputatie van de webshop vooraf te googelen. Lees ook de voorwaarden van de webwinkel nauwkeurig door en ga vooraf na of er bijkomende verzend- of administratiekosten in rekening worden gebracht.

Controleer tijdens het betaalproces of de site uw informatie versleutelt. Dit kunt u zien aan het slotje in de adresbalk en aan de aanwezigheid van de letter ‘s’ na ‘http’ in het websiteadres. Daarnaast is het noodzakelijk om apparaten te voorzien van beveiligingsoplossingen om cybercriminelen tegen te houden. Gezien veel consumenten via hun mobiele telefoon aankopen doen is het verstandig om uw mobiele apparatuur te beschermen, want deze kunnen eveneens worden besmet.

Echter speelt cybercriminaliteit niet alleen tijdens de feestdagen. Het is iets waar consumenten altijd mee te maken kunnen krijgen. Klikken op een link met een vage tekst die hoogst onpersoonlijk is, zou onmiddellijk argwaan moeten koesteren. Toch is de reflex om te klikken op de link vaak sterker dan ons verstand. Zo is de menselijke factor een onverminderd groot risico voor de beveiliging van vertrouwelijke informatie. Het is daarom belangrijk dat we consumenten blijven voorlichten. En dat overheden, brancheorganisaties en webshops samenwerken om internetoplichting tegen te gaan. Door mensen bewust te maken over de risico’s en welke handelingen ze moeten uitvoeren kunnen we aanvallen voorkomen en valkuilen vermijden.

Fijne kerstdagen!

Dirk Cools, Country Manager Benelux bij G DATA

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here