Home Klantcases Met de technologie van NetApp kunnen we efficiënt de data van onze klanten beheren

    Met de technologie van NetApp kunnen we efficiënt de data van onze klanten beheren

    NetApp,

    Na de start in 2005 heeft OutSystems- en SAP-dienstverlener myBrand Conclusion elk jaar een groei van zo’n tien procent gerealiseerd. Bij het bedrijf werken inmiddels 450 mensen vanuit vestigingen in Geertruidenberg, Apeldoorn en Maarssen. Strategische partners NetApp en Fujitsu spelen een belangrijke rol bij het faciliteren van hun dienstverlening.

    “Onze missie is om de best gewaardeerde IT-dienstverlener in de Nederlandse markt te zijn. Dit zit in het DNA van onze mensen. We willen graag tevreden klanten, want die blijven en zorgen weer voor new business”, vertelt Roel Knoppers, Operationeel Directeur. “De best gewaardeerde dienstverlener zijn: daar worden we blij van. Onze doelstelling is om de klant op de lange termijn aan ons te binden. Als fullservice dienstverlener ondersteunt myBrand de volledige lifecylce bij onze klanten: dus implementatie, optimalisatie, beheer en onderhoud en uiteindelijk weer transformatie naar een nieuwe infrastructuur. In de bedrijfsvoering van myBrand staan drie strategische pijlers centraal: langetermijnrelaties, geïntegreerde dienstverlening en een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

    Geïntegreerde dienstverlening

    Elk kwartaal meet myBrand de klanttevredenheid. Dan vragen ze aan hun klanten wat ze van de dienstverlening en -beleving vinden. De klant geeft dan een cijfer tussen 1 en 10. Als blijkt dat de klant ergens niet tevreden over is, dan kan hij dat aangeven en dan weet myBrand wat ze moeten verbeteren. De kwartaalevaluatie is voor myBrand ook een moment om vast te stellen waar hun klanten mee bezig zijn.

    “We bieden een geïntegreerde dienstverlening. Onze klanten zijn op zoek naar een centraal aanspreekpunt voor alles wat met SAP te maken heeft. Klanten kunnen bij ons de volledige stack onderbrengen: hosting, technisch beheer, functioneel applicatiebeheer en projecten. Omdat we een totaaloplossing aanbieden, ligt de verantwoordelijkheid in het geval van een mogelijk probleem bij ons. We lossen het probleem dan op. Een geïntegreerde dienstverlening is alleen mogelijk als je het hele proces beheerst.” Het bieden van een optimale prijs-kwaliteitverhouding van de dienstverlening vinden ze bij myBrand belangrijk. Ze zijn niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste aanbieder. myBrand laat klanten een eerlijke prijs voor de dienstverlening betalen.

    “We zijn ooit begonnen met functioneel en technisch beheer en onderhoud, maar klanten vroegen op een bepaald moment of we ook de hosting wilden verzorgen, want ze wilden een centraal aanspreekpunt hebben. Zo hebben we in 2006 ons eerste platform op basis van Fujitsu FlexFrame met NetApp technologie gerealiseerd. Bij de start van ons platform bestond public cloud nog niet, dus dit moesten we zelf organiseren. We wilden een platform met de hoogste kwaliteit neerzetten en hebben uiteindelijk een platform opgezet met 99,99% beschikbaarheid voorzien van synchrone datareplicatie. Op basis van dezelfde technologie heeft dat platform zich daarna verder ontwikkeld. Vanaf 2015 bieden we onze klanten ook steeds meer grote projecten in de vorm van implementaties en transformaties.”

    NetApp Storage

    Dataprotectie en wet- en regelgeving met betrekking tot de opslag van persoonsgegevens is voor een deel van de klanten een belangrijke reden om te kiezen voor de private cloud. Voor klanten die SAP willen draaien in de public cloud hebben ze een architectuurmodel ontwikkeld. Een belangrijke vraag voor myBrand in dit verband is: hoe zorg je ervoor dat je data synchroon kunt repliceren tussen meerdere locaties? Daar helpt NetApp mee, want met ONTAP zijn ze niet alleen in staat om die data veilig te stellen, maar ook om de back-up efficiënt te kunnen inregelen.

    “Het FlexFrame platform, een geïntegreerde oplossing inclusief orchestration, is de enige oplossing in de markt die out-of-the-box SAP-omgevingen kan hosten. NetApp storage is onderdeel van deze FlexFrame oplossing. De toegevoegde waarde van een storage oplossing zit niet zozeer in de hardware, maar in de wijze waarop deze wordt aangestuurd. De oplossing van NetApp zorgt ervoor dat we concurrerend in de markt kunnen optreden.”

    “SAP eist een minimale back-up retentie van 28 dagen. Dat betekent bij veel platformen (ook standaard public cloud) dat de productiedatabase 28 keer (of meer) is opgeslagen. Wij back-uppen vier keer per dag en in een periode van 28 dagen zijn dat 112 back-ups. Dat is veel opslagruimte. Als we met NetApp Snapshot technologie deze hoeveelheid back-uppen, dan kost dat ongeveer 2,5 keer de omvang van de productie. Dat is met geen enkele andere oplossing mogelijk. Met de technologie van NetApp kunnen we efficiënt de data van onze klanten beheren.”

    NetApp ONTAP

    Het maken van een snapshot kost een fractie van een seconde en ondertussen draaien de systemen bij myBrand gewoon door. Dat doen ze vier keer per dag en kunnen daarmee snel terug naar een back-up van een gewenste datum en tijd (inclusief log shipping). De back-up terugzetten is eigenlijk de snapshot terugzetten, wat een kwestie van minuten is, en komt gelukkig niet vaak voor. Het gebeurt echter wel eens in projectsituaties, want tijdens een upgrade of migratie is het wel prettig om op een back-up te kunnen terugvallen als dat nodig is.

    “Met NetApp ONTAP zijn we in staat om tijdens de productie volumes te verplaatsen. Dat geeft de mogelijkheid om in onze infrastructuur hardware te onderhouden of vervangen, terwijl we gewoon doordraaien. Met deze technologie zijn we in staat om near zero downtime maintenance voor onze klanten uit te voeren. NetApp heeft ons geholpen dat te realiseren.”

    Om aanvallen met ransomware te voorkomen, gebruikt myBrand de technologie van NetApp Cloud Insights. Zo kunnen ze continue de infrastructuur monitoren en checken of er ergens onverwachts encryptie plaatsvindt. Op het moment dat er encryptie plaatsvindt waar het niet hoort, sluiten ze die omgeving direct en sluiten ze die ook af van de rest van de wereld.

    Datacenters

    De infrastructuur van myBrand is ondergebracht in twee datacenters in Amsterdam, die gespiegeld zijn uitgevoerd. Als één van de twee datacenters uitvalt, kan de andere het overnemen. Voor de connectiviteit tussen de twee datacenters hebben ze een dark fiber ring laten aanleggen. Voor de meeste klanten repliceren ze de productiedata synchroon en die hebben zo altijd een back-up van hun recente data.

    “Met het oog op klanttevredenheid hebben we ondanks onze grote omvang een platte organisatie. We werken bewust niet met allerlei overheadsfuncties zoals delivery managers, contract managers en services level manager. In plaats daarvan hebben we klantteams die bestaan uit consultants en daarvan vervult de meewerkend voorman de functie van klantcoördinator. Die houdt zich bezig met het coördineren van de dienstverlening en zorgt ervoor dat de klant tevreden is en blijft. Onze consultants zijn elke dag inhoudelijk met SAP bezig. Op dit moment zijn we de meest gecertificeerde SAP-partner in Europa en willen we onze klanten optimaal bedienen. Met onze partners Fujitsu en NetApp zijn we in staat om kwaliteit te bieden. Voor de corporate mid-market bieden we een dienstverlening die op het niveau zit wat grote banken bieden. Dat is mogelijk door onze infrastructuur en daar helpen onze partners ons bij”, besluit Roel Knoppers tevreden.