Home Klantcases Zwarte Cross-bezoekers kunnen zorgeloos streamen

    Zwarte Cross-bezoekers kunnen zorgeloos streamen

    Extreme Networks,

    22 jaar geleden organiseerde de band Jovink in de Voederbietels de eerste Zwarte Cross: gewoon gezellig crossen in vaak absurde voertuigen, muziek en bier erbij en klaar was kees. De editie van 2018 trok 220.000 mensen en vond plaats op een 160 hectare groot terrein. Wifi is een randvoorwaarde, al is het maar omdat zonder wifi het telefoonnetwerk onmiddellijk plat zou gaan en de organisatie nooit een vergunning zou krijgen. Een kijkje achter de schermen met de ICT-manager van De Feestfabriek, de organisator van de Zwarte Cross.

    Maurice Haafs is in het dagelijks leven ICT-manager bij ADP. Daarnaast is hij al vanaf het begin verantwoordelijk voor de IT bij de Feestfabriek. “In de beginjaren stelde dat niet zoveel voor, maar toen we richting de 50.000 bezoekers gingen, konden we niet meer bellen. We hebben weliswaar antennes van alle grote telefonieproviders op ons terrein, maar dat was niet voldoende. We ontkwamen er niet aan om het dataverkeer te offloaden via wifi”, vertelt hij.

    Dat was niet alleen een geste aan de bezoekers. “Het was een voorwaarde die politie, brandweer en ambulancediensten stelden. De veiligheid is natuurlijk in het geding als medewerkers en bezoekers onderling niet kunnen communiceren bij een calamiteit.”

    End-to-end digitalisering

    De wifi op het terrein dient twee hoofddoelen. Uiteraard is het een service aan bezoekers, die dankzij de wifi vrijuit hun foto’s en video’s kunnen uploaden en zo het thuisfront kunnen laten meegenieten. En natuurlijk ook data kunnen downloaden. “Vorig jaar was iedereen op zondag de verrichtingen van Max Verstappen aan het volgen, dit jaar streamden mensen de halve finale en finale van het WK voetbal’, vertelt Haafs.

    Daarnaast zorgt wifi voor end-to-end digitalisering van processen zoals de ticketcontrole, de bevoorrading van de verkooppunten en de personeelsadministratie. “In tegenstelling tot de andere festivals doen wij alles in eigen beheer, van de ticketverkoop tot de catering. Er werken 44.000 mensen, waarvan 9.000 betaalde krachten en de rest vrijwilligers. Ze hebben allemaal een polsbandje dat we scannen zodra ze met hun werk beginnen. Zo weten wij precies waar iedereen is en hoeveel uren ze werken. De betaalde krachten hebben binnen anderhalve week hun salaris op hun rekening staan.” Ook de logistiek van food & drinks is end-to-end geautomatiseerd. Haafs: “We scannen alles en weten daardoor precies hoeveel voorraad er nog op de verkooppunten is en wanneer we wat moeten aanvullen.”

    Foto: Jessie Kamp

    Onvoorspelbaar gedrag

    Dergelijke voorzieningen zijn er ook bij andere evenementen, bijvoorbeeld stadionconcerten. Maar bij het automatiseren van een event op zo’n groot buitenterrein komen heel andere uitdagingen kijken, weet Patrick Groot Nuelend, solutions architect bij Extreme Networks, de leverancier van de wifi. “In een stadion weet je precies wat je wanneer kunt verwachten. Je weet ook precies hoeveel mensen er in welk vak staan. Daar kun je een planning op maken. Bij een festivalterrein van 160 hectare en een vier dagen durend festival kun je veel minder voorspellingen maken. Mensen lopen continu rond, je kunt niet vooraf berekenen hoeveel capaciteit je wanneer op welke locaties nodig hebt. Bovendien vindt de Zwarte Cross slechts een keer per jaar plaats. Dat betekent dat je pas volgend jaar wat kunt doen met de lessen van dit jaar. Maar volgend jaar ziet het festival er anders uit, en dus zijn ook die lessen maar van beperkte waarde. Je ziet hooguit het aantal verstuurde terabytes aan data ieder jaar groeien, in drie jaar tijd van 3 TB naar bijna 6 TB dit jaar.”

    Netwerkarchitectuur

    De backbone van het netwerk bestaat uit een glasvezelkabel die onder de straat loopt die het terrein zo ongeveer door midden splitst. Die verbinding kent enkele aftappunten. Daarnaast is er nog een tijdelijke glasvezelring van 10 kilometer. Beide zijn rechtstreeks aangesloten op de Internet Exchange in Arnhem en Amsterdam. Daarnaast is er nog een straalverbinding, die op het festivalterrein als back-up dient maar op de camping de hoofdverbinding is. Haafs: “Als je op de camping glas uit de grond laat komen, moet je maar afwachten hoe lang de apparatuur er staat. Daar nemen we geen risico mee.”

    Het volledige terrein wordt afgedekt door hotspots die op glasvezel of de straalverbinding zijn aangesloten en via een mesh verbinding in contact staan met elkaar. Ieder hotspot telt zeven access points, die allemaal ongeveer 100 meter ver kunnen stralen. “In principe kan de apparatuur verder stralen, maar telefoons hebben geen groter bereik. En het signaal moet ook weer terugkomen”, zegt Haafs. Op plekken waar veel mensen samenkomen, zoals de megatent en de main stage, is gekozen voor een high density oplossing. Het totale terrein wordt gecoverd door circa 200 access points, die allemaal 256 gelijktijdige gebruikers kunnen faciliteren.

    Het netwerk is tot op zekere hoogte self healing. Uiteraard wordt het daarnaast continu gemonitord door een team dat overdag en ’s avonds uit zestien mensen bestaat, ’s nachts uit drie. Ze zijn gehuisvest in een container. Het scherm dat de netwerkconfiguratie weergeeft wordt op een witte muur geprojecteerd. Alle calamiteiten lichten op als rode puntjes. “Kijk, hier staat een switch in de volle zon. Hij is nu 61 graden. We weten dat hij eruit klapt bij 71 graden, dus daar moeten we snel wat schaduw creëren”, zegt Haafs.

    Geen pay-per-use

    Deze extreme omstandigheden zijn een van de redenen waarom De Feestfabriek alle apparatuur zelf aanschaft en niet kiest voor een clouddienst met pay per use. “Er is geen enkele leverancier die dat tegen een aantrekkelijke prijs wil doen, want de omstandigheden waarin we de apparatuur inzetten zijn niet bepaald ‘garantiewaardig’.” De editie van 2018 gaat de boeken in als extreem heet en stoffig. Maar de Zwarte Cross heeft ook natte edities gekend en zelfs een extreme valwind tijdens de opbouw enkele jaren geleden, waarbij enkele brommers zo hoog werden opgeworpen dat ze in de boom hingen.

    Foto: Matthijs Mekking

    Het IT-team onder leiding van Haafs moet de editie van 2018 nog analyseren. “Technisch is alles goed verlopen, maar we nemen in onze analyse ook de ervaringen van de mysterie guests mee. Het komt wel eens voor dat het netwerk goed lijkt te functioneren, maar gebruikers toch een slechte dekking ervaren. Het gaat erom dat we de gebruikers de ruimte geven die ze nodig hebben, zonder te knijpen. Want de beleving van een festival wordt vandaag de dag ook bepaald door de beleving van de wifi.”

    Tekst: Mirjam Hulsebos
    Bovenste foto: Bart Heemskerk