Home Ondernemen & Business Kennis is macht. Hoe een volwassen marketing-afdeling met ‘End of Life’ omgaat

Kennis is macht. Hoe een volwassen marketing-afdeling met ‘End of Life’ omgaat

34

Afgelopen maand werd bekend dat één van ’s werelds beroemdste logo’s binnenkort een wees zal zijn. De grote blauwe E, door elke (Windows-)pc-gebruiker binnen één seconde herkend, is over enkele jaren onderdeel van de geschiedenisboeken. Microsoft gooit het met Windows 10 over een andere boeg en neemt direct ook afscheid van Internet Explorer. Wat kunnen wij hier op marketinggebied van leren?

Alle marketeers en ondernemers dromen er van: een monopolie. Niet alleen bepalend en beslissend zijn in de markt, maar een marktaandeel vertegenwoordigen van (nagenoeg) honderd procent, zonder dat er noemenswaardige concurrentie mogelijk is. Een utopie die in de praktijk nauwelijks voorkomt. De markt voor webbrowsers lag er een aantal jaar geleden toch zo bij: aan het begin van de 21e eeuw waren de browsers van het eerste uur namelijk reeds vergeten en had Internet Explorer nog geen noemenswaardige concurrenten. Windows werd nu eenmaal standaard voorzien van een blauw icoontje op het bureaublad, en negen van de tien Windows-gebruikers wisten (en velen weten misschien nog steeds niet) van het bestaan van alternatieven voor deze webbrowser. Maar nu wordt Internet Explorer dus overboord gezet. Er zoemt een nieuwe naam rond, maar dat schijnt alleen nog een werknaam te zijn. Hoe dan ook, een nieuwe koers is ingeslagen. Wat kunnen marketeers leren van deze koers? Hoe neem je afscheid van één van de meest bekende (beeld-)merken en veel belangrijker nog, hoe zorg je voor opvolging?

Kennis is macht
Microsoft was ooit bij uitstek de meest bekende en succesvolle softwareleverancier. Nu is de concurrentie in kracht toegenomen, maar nog steeds weet dit miljardenbedrijf bepaalde deelmarkten te domineren. Gekscherend wordt wel eens gezegd dat Microsoft vooral een marketingspecialist is, meer nog dan softwareleverancier. Feit is in ieder geval dat het bedrijf een uitstekende kennis heeft van de (potentiële) klanten, de markten waarin ze actief zijn en het succes van hun producten. Ook de concurrenten zijn bekend en gekend. Door deze kennis is het bedrijf heel bewust bezig met het marktpotentieel.

Er wordt niet op de lauweren gerust. Internet Explorer was ooit de enige contender, tegenwoordig wordt de browser beoordeeld als langzaam en onveilig. Hoe sterk elke update de applicatie ook verbetert, ‘IE’ heeft afgedaan. Microsoft weet dat, en is aan het ontwikkelen geslagen. Niet om de bestaande variant nog sneller te verbeteren en zo weer markpotentieel terug te winnen, nee, ze beginnen bij het begin. De nieuwe browser krijgt natuurlijk wel een boost: de applicatie komt mee met de nieuwste Windows-versie. Maar er worden meer inspanningen gedaan. De oude browser wordt niet zomaar in een nieuw jasje gestoken. Microsoft wil laten zien dat het werk maakt van de bekende problemen en realiseert een nieuwe engine. Een nieuwe start dus, die door marketing en PR heel erg benadrukt wordt.

Voorbeeld
Welke lessen kunnen we hieruit trekken? 1: blijf niet te lang hangen in de veronderstelling dat jouw product zo onderscheidend en kwalitatief sterk is dat het zichzelf wel redt. 2: kill your darlings, durf afscheid te nemen van een dienst, product of activiteit die in het verleden succesvol was. 3: zorg voor opvolging, weet wat je gebreken zijn, en zorg dat het alternatief die gebreken van zich af heeft geschud. 4: kennis is macht. Als je de markt, je klanten en de concurrenten kent, kun je je moment strategisch kiezen en zo het initiatief nemen.

Katleen Antonissen, Managing Partner Computer Profile België

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in