Home Ondernemen & Business Bedrijven kunnen meer doen met hetzelfde IT budget

Bedrijven kunnen meer doen met hetzelfde IT budget

34
budget

Al sinds jaar en dag is het de corebusiness van Insight om zijn klanten te helpen een digitale strategie uit te werken en hun digitale roadmap uit te voeren. Zoals we allemaal weten, heeft de pandemie de digitale transformatie van bedrijven in een stroomversnelling gebracht: telewerk, e-commerce, online samenwerken … Dit alles is van vandaag op morgen geëvolueerd van ‘handig’ tot ‘onmisbaar’.

Maar niet alles kan tegelijk worden doorgevoerd. Het IT budget van bedrijven laat dit gewoon niet toe én er is onvoldoende mankracht om een echt digitale omgeving in één ruk te bewerkstelligen. De bedrijven moeten dus hun prioriteiten op lange termijn en op korte termijn uitstippelen. Hoe ziet de ideale digitale wereld eruit? En wat kunnen we nu al realiseren?

Korte termijn

We lezen veel over langetermijnstrategieën en -doelstellingen. Maar hoe zit het met de prioriteiten op korte termijn?

Insight legde het voor aan haar klanten en organiseerden ook een online-enquête (grote bedrijven, diverse sectoren, CIO/IT-managers). Dit leverde volgende informatie op over de kortetermijndoelstellingen:

  1. De bedrijven snoeien niet in hun IT-budget, maar evalueren en optimaliseren het.
  2. De belangrijkste IT-uitgaven op korte termijn zijn: betere hardware, betere beveiliging en een efficiënter gebruik van de bestaande cloudoplossingen.
  3. werken op afstand moet dringend beter. De laatste richtlijnen van de overheid aangaande telewerk maken deze prioriteit kristalhelder.

IT-budget geëvalueerd en geoptimaliseerd

Twee op de drie bedrijven in België geven nog altijd evenveel uit aan IT, maar kijken hoe en waar ze hun budget het beste kunnen benutten. Concreet zou dit andere prioriteiten of betere resultaten met hetzelfde budget kunnen opleveren. Er is ruimte voor verbetering in het gebruik van clouddiensten, waar een groot deel van het budget naar ongebruikte diensten gaat wat dus een verspilling is. Wat de cloudtoepassingen betreft, ziet Insight dat een grondige analyse tot een beter gebruik van de cloud en softwarelicenties leidt. Resultaat? De bedrijven betalen enkel voor de diensten die ze ook daadwerkelijk gebruiken.

Meerdere prioriteiten in IT-uitgaven maken kortetermijnkeuzes noodzakelijk

Updates van de hardware voor de medewerkers en een betere beveiliging kwamen als voornaamste korte termijn prioriteiten naar voren. Met het oog op telewerk waren ook de mobiele apparaten, schermen enz. dringend aan vervanging toe. Die prioriteiten werden op de voet gevolgd door ‘nieuwe cloudtoepassingen en een betere cloudinfrastructuur’ en ‘optimalisering van de softwarelicenties’. De bedrijfsactiviteiten beveiligen en wendbaarheid van de medewerkers zijn essentiële factoren voor de IT-investeringen op korte termijn.

Werken op afstand moet beter

De overheid besloot zowel tijdens de 1ste als nu ook tijdens de 2de coronagolf dat iedereen zo veel mogelijk van thuis moet werken.

Er kwamen 3 pijnpunten naar voren voor de IT afdeling:

  1. De mensen waren onvoldoende vertrouwd met al deze ‘remote’ applicaties.
  2. Netwerkproblemen brachten de samenwerking in het gedrang.
  3. Er waren onvoldoende softwarelicenties om op een correcte manier van thuis te werken.

‘Digitale transformatie’ is de kern van wat wij bij Insight doen. De eigen medewerkers waren dan ook van in het begin goed voorbereid om thuis of van op een andere plek te werken. Op basis van onze ervaringen als gevolg van de pandemie heeft Insight drie concrete tips:

  1. Zorg voor een functionele en uniforme digitale werkomgeving.
  2. Structureer de dag en begeleid je medewerkers.
  3. Train je managers in ‘remote’ leiderschap.

Elke bedrijf, elke organisatie zou haar eigen situatie onderde loep moeten nemen en een korte- en langtermijn strategie uitwerken die de digitale evolutie niet alleen een boost geeft maar simpelweg als het ‘nieuwe normaal’ installeert. Wie nu nog niet voldoende op de digitale weg zit zal het hard te verduren krijgen.

Marie del Marmol, country manager Insight Belux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here