In de komende vijf blogs willen we u graag meenemen in de ‘Schijf van Vijf’. Ofwel, de vijf meest voorkomende uitdagingen die wij bij onze klanten tegenkomen als we het hebben over de stap naar en adoptie van Microsoft Office 365.
Kennis is kracht
Vaak wordt gedacht dat de stap naar Microsoft Office 365 een begin en een einde heeft. Maar dat is een halve waarheid. Het gaat hierbij om een dynamisch platform waar continue functionaliteit aan wordt toegevoegd. Dus na de eerste stap naar Microsoft Office 365 rijst vaak de vraag: hoe houdt je de kennis up-to-date in de organisatie? Als organisatie heb je de juiste technische en functionele kennis nodig tijdens de twee belangrijkste fases van het overgangsproces: migreren en beheren.
De migratie naar Microsoft Office 365
De overgang naar Microsoft Office 365 is een eenmalige exercitie. Omdat men een migratie maar één keer doet, is het voor de meeste organisaties niet rendabel om zich alle kennis hiervoor eigen te maken. Daarom wordt dit vaak op projectbasis uitbesteed. Bovendien is geen migratie gelijk. Bedenk maar eens hoeveel soorten mailplatforms er zijn om vanaf te migreren. Er zijn uiteraard overeenkomsten, maar een handboek daarvoor schrijven is onmogelijk en een cursus “Migreren naar Microsoft Office 365” bestaat niet.
Ondanks de kosten bij het uitbesteden van een migratieproject aan een derde partij, biedt het grote voordelen. Een ervaren partij kent namelijk alle valkuilen en shortcuts. Dit biedt dus ook een enorme verlichting op de werkdruk van de IT-afdeling voor, tijdens en na de migratie.
Het beheer
Eenmaal gemigreerd begint de uitdaging eigenlijk pas echt qua benodigde kennis. U moet deze nieuwe omgeving dan echt gaan begrijpen en beheren. En geloof ons, deze is heel anders dan u gewend was. Ga er maar aan staan: Een compleet nieuwe beheeromgeving met elf portalen en talloze configuratieopties.
Elk kwartaal worden ruim 200 nieuwe features & opties uitgerold in het Microsoft Office 365 platform. Hierover moet een organisatie dus kennis opdoen, deze up-to-date houden en borgen dat het in je organisatie blijft. Het is namelijk een feit dat medewerkers met veel kennis over Office 365 zeer gewild zijn op de arbeidsmarkt.
Natuurlijk zijn er ook beheerwerkzaamheden die niet meer benodigd zijn als je Microsoft Office 365 in gebruik neemt. De rol van de beheerder verandert, en daarmee is en blijft het krijgen en vooral behouden van de juiste kennis een uitdaging.
What’s next?
De uitdagingen die organisaties hebben rondom het onderwerp ‘Kennis’ is slechts één van de vijf topics waarvoor wij onze dienst Unified Cloud Management hebben ontwikkeld. De overige 4 topics vind je hier: https://www.comparex-group.com/web/nl/nl/comparex/blogs/cloud/microsoft-office-365-de-schijf-van-vijf-beschikbaarheid.htm
Madeleine van de Rotten, Cloud Consultant bij Comparex