Home Ondernemen & Business Meer mobiliteit: duurder of goedkoper?

Meer mobiliteit: duurder of goedkoper?

28
mobiliteit

Thuiswerken zit in de lift. Een ochtendvergadering via Skypen, een presentatie voorbereiden, een dossier uitpluizen: we doen het meer en meer van thuis. Vorig jaar nog werd vastgesteld dat één op de zes loontrekkenden in ons land soms van thuis werkt. Dat bleek uit cijfers van de Algemene Directie Statistiek van de FOD Economie. Het gaat om 628.000 werknemers op een totale populatie van 3.755.000 ofwel 16,7 procent.

Tegelijkertijd geeft 76% van de IT-managers in onderzoek aan dat IT-uitgaven dit jaar flink stijgen, veelal veroorzaakt door meer mobiliteit van medewerkers. Dan zou je je bijna afvragen of mobiliteit ons nu meer kost of meer oplevert. Onder aan de streep levert het ons vooral veel op. Mobiliteit is inmiddels de standaard. Maar niet zonder slag of stoot.

Steeds meer organisaties bieden hun medewerkers een laptop of tablet van de zaak aan. Duitse professionals zijn daarbij het beste af, zo leert ons onderzoek. 54% van de Duitsers krijgt mobiele apparatuur mee naar huis. In de Benelux doen we het ook niet slecht. Ook in ons land krijgt 51% van de werkende Belgen een laptop aangeboden. Helaas moeten 61% van de Spanjaarden een beroep doen op eigen aangeschafte computers.

Meer mobiliteit betekent voor de IT-afdeling wel meer zorgen. Dat verklaart meteen de stijging van de IT-budgetten. Mobiliteit gaat gepaard met druk op veiligheid. Zowel apparatuur als data moeten goed beschermd zijn. Dat valt niet mee in deze tijd van toenemende cybercriminaliteit en strengere privacy wetgeving. Daar komt nog bij dat we vaker de route naar de cloud maken. Ook dat vraagt om extra veiligheidsmaatregelen.

IT-budgetten economisch onhoudbaar

Het wordt een steeds grotere uitdaging om IT-budgetten economisch verantwoord te houden. De digitale transformatie van organisaties is onafwendbaar. Daarbij maken steeds meer digitale producten het verschil in de bedrijfsresultaten. Neem bijvoorbeeld het toenemende succes van de digitale klantenkaart Joyn. Zo kunnen we nog legio voorbeelden noemen. Maar digitale productontwikkeling vereist grote IT-investeringen voordat je daarvan gaat profiteren.

Een manier om kosten te besparen zonder dat je afbreuk doet aan mobiliteit, gemak, arbeidsproductiviteit en veiligheid is de inzet van zero clients. Ondersteuning en beheer van laptops kost veel geld. Met de inzet van mobiele zero clients worden kostenverhogende functies van het mobiele apparaat afgehaald. Gegevens, software of andere data worden centraal beheerd. Dat bespaart veel beheerkosten. Tegelijkertijd hebben mobiele werkers toegang tot alle functionaliteiten die ze gewend zijn van een moderne laptop.

Beheerders waarborgen hiermee ook de veiligheid van de flexibele werkplek. Zodra de laptop buiten de muren van kantoor gaat, zijn alle risico´s op diefstal, vermissing of hacking onder controle. Er staat immers niks op het lokale apparaat en ondersteuning en beheer vindt plaats via de Virtual Desktop Infrastructuur (VDI) of in de cloud.

Zero clients zijn bovendien sneller en makkelijker uitwisselbaar. Bij regelmatig instromende (tijdelijke) medewerkers is het een fluitje van een cent om de medewerker tijdelijk een nieuwe computer te geven. Je loopt geen enkel risico dat data van anderen op het apparaat staan. Of wat te denken van de zogeheten SWAP-service; gebruikers snel voorzien van een tijdelijke computer in de vorm van een zero client als de reparatie van de geavanceerde laptop langer duurt.

Kortom, ondanks groeiende mobiliteit is het nog altijd mogelijk te besparen op IT-kosten.

Ronald Ravel, Country Manager van Toshiba Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here