Home Innovatie & Strategie Navigeren door de post-pandemische wereld

Navigeren door de post-pandemische wereld

51

Wanneer we terugkijken op 2021, denk ik dat de meeste leiders het erover eens zullen zijn dat het jaar grotendeels in het teken stond van reageren. De pandemie heeft de leiderschapsagenda opnieuw vastgesteld en echt getest op wat het betekent om flexibel te zijn.

En als we vooruitkijken naar 2022, komen we in de volgende fase van het post-pandemische herstel – waarin we de manier waarop we ons leven leiden proactief herdefiniëren en opnieuw vormgeven.

Dit nieuwe tijdperk zal voortbouwen op de verstoringen die we het afgelopen jaar in elk belangrijk ecosysteem hebben gezien. Van gezondheidszorg en onderwijs tot transport en logistiek, er ligt een overvloed aan kansen te wachten op degenen die dapper genoeg zijn om ze te grijpen.

We moeten natuurlijk de lessen die we uit de pandemie hebben geleerd, toepassen op het post-pandemische tijdperk. Een tijdperk dat ongetwijfeld zal worden bepaald door de manier waarop we samenwerken, technologie gebruiken en leidinggeven, opnieuw vormgeven.

Met dit in gedachten, zijn hier 5 principes die leiders zullen helpen in de komende 12 twaalf maanden en daarna.

De overstap naar digitaal versnellen 

De pandemie heeft vooral aangetoond welke invloed de technologie heeft op ons vermogen om in te spelen op perioden van onzekerheid en verandering. De komst van COVID-19 en de inherente beperkingen die daarmee gepaard gingen, hebben onze manier van werken, leven, leren en spelen fundamenteel beïnvloed.

Een van de belangrijkste lessen die ik uit de pandemie heb geleerd, is dat we de verschuiving naar het digitale tijdperk moeten omarmen. Hoe sneller mensen in staat zijn om technologie in hun organisatie te integreren, hoe gemakkelijker hun bedrijf zich aan nieuwe trends zal aanpassen.

Nu we het 5G-tijdperk binnengaan, zijn er bijvoorbeeld zoveel spannende toepassingen die gebruikmaken van realtime analyses, waaronder slimme fabrieken, slimme auto’s, slimme steden, IoT, en augmented en virtual reality.

We moeten onszelf afvragen:

  • Hoe zetten we technologie in om nieuwe ervaringen voor klanten en werknemers te creëren?
  • Hoe kunnen bedrijven hun kernaanbod transformeren en verder uitbouwen om meer waarde toe te voegen voor hun klanten en kosten te besparen?
  • Hoe maken we gebruik van de nieuwste innovaties om problemen op te lossen waar we nog geen antwoord op hebben?

Als je die vragen kunt beantwoorden, begin je te begrijpen waar technologie echt waarde kan toevoegen.

Identificeer het probleem, maak je eigenaar van de oplossing

We leven in een periode van ongelooflijke transformatie, waarbij elk aspect van ons leven momenteel op de een of andere manier wordt verstoord. Maar hier is het goede nieuws – technologie maakt het steeds eenvoudiger om problemen op te lossen op manieren die we ons nooit eerder hadden kunnen voorstellen.

Neem de gezondheidszorg en de recente verschuiving naar telegeneeskunde als voorbeeld. Patiënten die dat niet willen, hoeven nooit meer in een dokterspraktijk te zitten wachten. De pandemie heeft onze perceptie van wat het betekent om toegang te hebben tot medische zorg fundamenteel veranderd en ons de kans geboden om onderweg veel gezondheidsdiensten te stroomlijnen.

Vandaag de dag zien we dankzij 5G ook indrukwekkende innovaties op medisch gebied, zoals verbeterde diagnostiek die in een fractie van een seconde kan helpen bij het stellen van een diagnose. Zullen we ooit teruggaan? Nee, en dat is echt fantastisch.

Maar deze veranderingen hebben niet alleen betrekking op technologie – het betekent ook dat de manier waarop we onze werknemers betrekken bij het identificeren van problemen en het bepalen van de oplossing is veranderd. We moeten het accent verleggen van de producten die we verkopen naar de uitdagingen waar onze klanten voor staan. Begin bij het probleem waarmee zij te maken hebben en werk zo naar een oplossing toe.

Het toekomstige werken mogelijk maken

De pandemie heeft voorgoed veranderd wat het betekent om ‘op je werk’ te zijn. Werk is niet langer een plaats waar je naartoe gaat, het is wat je doet. Hybride werken en de mogelijkheid om overal vandaan te werken zijn niet meer weg te denken.

Een groot deel van deze verschuiving is mogelijk gemaakt door nieuwe manieren van werken uit te vinden die passen in het digitale tijdperk. Videoconferencing, de cloud, instant messaging, het maakt allemaal deel uit van hetzelfde verhaal – hoe technologie nieuwe gedragingen en patronen mogelijk maakt waar het personeel van kan profiteren.

Als voorbeeld gebruik ik Verizons Network as a Service oplossing. Simpel gezegd is NaaS een veilig, kosteneffectief, abonnementsmodel waarmee bedrijven van elke omvang hun netwerkinfrastructuur kunnen gebruiken wanneer en hoe ze maar willen.

Zie het als een thermostaat, waarbij je de temperatuur kunt verhogen of verlagen. Met een oplossing als NaaS kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun werknemers in een koffiehuis of thuis over dezelfde beveiliging en netwerkconnectiviteit beschikken als op kantoor.

Dit verandert fundamenteel wat het betekent om veilig, beveiligd en online te zijn – en werknemers kunnen vanaf elke locatie werken.

De ontwikkeling van je personeel staat of valt met levenslang leren

Verouderde systemen en verouderde processen zullen ons alleen maar tegenhouden. Ons vermogen om nieuwe uitdagingen aan te gaan wordt bepaald door de mate waarin we nieuwe vaardigheden en technologieën willenleren. Wist je dat 80% van de huidige 10-jarigen 100 jaar zal worden?

Nu mensen steeds langer leven, zal levenslang leren steeds belangrijker worden voor onze beroepsbevolking, omdat we nieuwe kansen willen benutten.

Of het nu gaat om Augmented Reality (AR)-lessen die kinderen naar het Colosseum in Rome brengen, of een nieuwe app die je helpt thuis in realtime reparaties uit te voeren, we evolueren naar een samenleving waar studeren nooit stopt. In het bedrijfsleven moeten we op dezelfde manier denken. Onthoud dat het altijd makkelijker is om op de trein te stappen voordat hij het station verlaat!

Geloof in jezelf en laat zien wat je wilt.

Mijn laatste principe is een strijdkreet, vooral voor vrouwen. Ik heb een groot deel van mijn carrière besteed aan het opkomen voor vrouwen in technologie en telecommunicatie, en nu is het gesprek belangrijker dan ooit. In de afgelopen 12 maanden is er een ongekend aantal banen verloren gegaan, waarbij vrouwen onevenredig zwaar werden getroffen. Inkomstentrends in zes landen (China, Italië, Japan, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en de VS) toonden aan dat vrouwen 24% meer kans hebben om hun baan permanent te verliezen dan mannen, terwijl vrouwen ook kunnen verwachten dat hun inkomen met 50% meer zal dalen dan mannen. Meer dan ooit moeten we deze ongelijkheden erkennen en concrete maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat – in deze nieuwe wereld – ongelijkheid wordt uitgeroeid.

Dit geldt ook voor de manier waarop leiders leiding geven. Ik zeg vaak: “Het maakt mensen niet uit wat je weet, totdat ze weten dat het jou iets kan schelen” – en dat is absoluut waar. De pandemie heeft een nieuwe stijl van leiderschap aan het licht gebracht – de meelevende, zorgzame en nieuwsgierige leider. Als je bedenkt dat simpele daden van vriendelijkheid in de afgelopen twaalf maanden zoveel effect hebben gehad, begin je te beseffen hoeveel impact je kunt hebben als je zichtbaar aanwezig bent en anderen helpt hun doelen te bereiken. Vooral vrouwen blinken uit in deze leiderschapskwaliteiten, en het is tijd dat we onze sterke punten omarmen.

Nu we naar de toekomst kijken, roep ik bedrijfsleiders op om de kansen te grijpen die voor ons liggen. Als het afgelopen jaar mij iets heeft geleerd, dan is het wel dat onze tijd op deze aarde te kostbaar is om aan de zijlijn te blijven staan.

Tami Erwin, Executive VP & Group CEO van Verizon Business Group

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in