Home Ondernemen & Business Schaakmeester, hoe goed kent u uw markt?

Schaakmeester, hoe goed kent u uw markt?

38

De drukke decembermaand is achter de rug en u begint met een schone lei aan 2015. Welke beslissingen nam u de afgelopen maanden voor uw organisatie of afdeling? Veel strategische keuzes voor het nieuwe jaar komen in de laatste maanden van het voorgaande jaar op uw bureau te liggen. Dat zorgt voor veel werkdruk en misschien zelfs stress. De vraag is: in hoeverre baseert u met uw team belangrijke keuzes op keiharde gegevens? Oftewel, hoe goed kan u de zetten van uw tegenstander voorspellen, om zo de concurrentie een stap voor te blijven?

Kennis van de markt is essentieel voor het succes of falen van uw plannen. Een voorbeeld zijn productinnovaties. Als een organisatie een nieuwe update of zelfs geheel nieuw product uitbrengt, is het enthousiasme vaak groot om het ‘in de markt te zetten’. Vaak is de benadering op het eigen product gericht en ontstaat er een blinde vlek voor de werkelijkheid. Het enthousiasme waarmee een bedrijf aan de nieuwe oplossing heeft gewerkt, kan er toe leiden dat de behoeften van consumenten – of de markt als geheel – over het hoofd worden gezien.

Schaakmeester metooruitziende blik
Een schaakmeester manoeuvreert zijn stukken zo, dat ze niet in de val van de tegenstander lopen. Hij zorgt voor zelfreflectie: wat is nu écht de toegevoegde waarde van onze productlancering? Wat maakt het voor onze klanten mogelijk? Wat zijn de belangrijkste voordelen, en wat de nadelen? Antwoorden op bovengenoemde vragen vindt de schaker alleen als hij zich inleeft in datgene wat de (potentiële) klant bezighoudt. Hij maakt een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Oppurtunities en Threats) en kijkt daarbij niet alleen naar zichzelf (Strengths en Weaknesses) maar ook naar de externe factoren (Oppurtunities en Threats) die mogelijk van invloed zijn op het succes van zijn organisatie.

Momentopname
Het probleem is echter dat ook de grootmeester de waarheid niet in pacht heeft. Hij kent de eigen organisatie natuurlijk uitstekend. Van de externe factoren kan hij wel een beeld vormen, maar dat beeld is een momentopname. En juist daar wringt het: de markt, de concurrenten en veel andere en meer zichtbare economische ontwikkelingen zijn van invloed op de toekomst en belangrijk bij het maken van beslissingen. De IT-sector ontwikkelt zich nog steeds in een razendsnel tempo, dus juist voor IT-bedrijven is het van essentieel belang om verder te kijken dan het eigen innovatieve vermogen.

IT-trends en lokale marktkennis
Hoe kan u uw zetten aanpassen op uw toekomstverwachting? Elke CTO kan de IT-trends voor de komende jaren noemen. Zeker aan het einde van het jaar grossieren vakbladen en websites in ‘lijstjes’ voor de komende periode. Het nadeel van dit soort vakkennis is echter dat de lokale praktijk altijd anders is dan de theorie. Als u lokale marktkennis toevoegt, is dat goud waard. Stelt u zich eens voor: een saleskalender die inzichtelijk maakt wanneer de grote spelers toe zijn aan nieuwe hardware, software of een totaaloplossing. Of kennis van de internationale trends gecombineerd met een bewustzijn van de verwachtingen die lokale partijen hiervan hebben. Als u over die wetenschap beschikt, kunt u er met uw producten, diensten en marketing op inspelen. Op die manier blijft u, als een waar grootmeester in het schaken, uw tegenstander altijd minstens twee zetten voor.

Katleen Antonissen, Managing Partner Computer Profile België

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in