Home Ondernemen & Business Uw onderneming digitaliseren? Let op voor silo’s en routine

Uw onderneming digitaliseren? Let op voor silo’s en routine

26

Deel uitmaken van de digitale economie, daar droomt intussen zowat ieder bedrijf van. Maar tussen droom en daad staan niet zozeer wetten, maar wel bijzonder veel praktische bezwaren. En een gebrek aan samenwerking tussen verschillende afdelingen lijkt voorlopig het grootste obstakel. De gemiddelde onderneming die wil digitaliseren, heeft niet echt behoefte aan meer of betere technologie, maar wel aan samenzitten, overleggen en afstemmen. En dat blijkt vaak een grotere hinderpaal dan eender welke investering in technologie.

Versta ons niet verkeerd: ook op het vlak van technologie valt er nog een hele weg af te leggen. Uit een onderzoek van Unisys blijkt bijvoorbeeld dat slechts 41% van de ondernemingen gelooft dat hun technologie-infrastructuur klaar is om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen. Een resultaat dat nog slechter zou zijn als er geen Amerikaanse bedrijven aan het onderzoek hadden deelgenomen.

Iedereen betrekken van bij het begin
Maar als het aankomt op het samenwerken tussen verschillende afdelingen, valt er nog een veel grotere weg af te leggen. Dat merken we bijna dagelijks bij onze contacten met huidige en toekomstige klanten. Het begint al bij de contactpersonen waarmee we te maken krijgen bij het opstarten van projecten die moeten leiden tot een digitale transformatie. Bijna altijd zijn dit mensen uit de ICT-afdeling, en maar al te vaak komen pas helemaal op het einde mensen uit de business-afdelingen in beeld. Terwijl elk project dat moet leiden tot een verdere digitalisering bij uitstek een samenwerking vergt tussen de IT- en de andere afdelingen. Het succes van nieuwe technologie staat of valt met het gebruik ervan door werknemers en klanten. En dat kunt u enkel garanderen door te peilen naar hun behoeften en hiermee rekening te houden bij het invoeren van de technologie.

Weg met de silo’s

Wie succesvol wil evolueren naar digitaal zakendoen, zal ook met een ander oud zeer moeten afrekenen: het traditionele ‘silo-denken’ binnen de meeste ondernemingen. Enerzijds betekent dit: het afbreken van de Chinese muur tussen business en IT, die in het verleden al te vaak voor mislukte projecten heeft gezorgd. Anderzijds moeten ook alle business-afdelingen bereid zijn om beter met elkaar samen te werken, en de traditionele werkwijzen in vraag te stellen, ten voordele van meer efficiënte en klantgerichte processen. Want daar draait de digitale transformatie precies om: meer technologie maar ook en vooral meer tevredenheid, zowel bij klanten als bij werknemers.

CEO aan het roer
Tot slot: digitale transformatie is een ingrijpend proces, ook al wordt het gespreid over verschillende deelprocessen. Bij zulke ingrijpende processen moeten alle werknemers bereid zijn om hun werkprocessen en -gewoontes aan te passen aan de nieuwe realiteit. Ook dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan: sommige werknemers hebben het zeer moeilijk om hun oude gewoontes zomaar op te geven. Zonder voldoende uitleg over de noodzaak van deze ingreep en/of verplichting van bovenaf zal het in sommige organisaties zelfs nooit lukken. Daarom is het belangrijk dat de CEO en het volledige management team zich openlijk en zichtbaar achter het initiatief scharen. Nog beter is dat de CEO zelf het initiatief neemt, en dat ook duidelijk zo communiceert.

De weg naar de digitale onderneming ligt boordevol obstakels en praktische bezwaren. Maar wie dit onvermijdelijk traject beschouwt als een ideale aanleiding om alle bedrijfsprocessen te herzien, en de communicatie en samenwerking tussen afdelingen te bevorderen, zou hier wel eens als grote winnaar kunnen uit tevoorschijn komen.

Pierre Dagneau, Solutions Manager bij Unisys

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in