Home Innovatie & Strategie Op weg naar digitale transformatie

Op weg naar digitale transformatie

124

Twee jaar geleden heeft IDC via een enquête ruim zeshonderd digitale stakeholders gevraagd naar hun eerste stappen op weg naar digitale transformatie en de rol die het netwerk speelt. IDC voorspelde dat eind 2017 bij twee derde van de stakeholders digitale transformatie een centrale plaats zou innemen in hun bedrijfsstrategieën. Is die voorspelling uitgekomen? We maken een sprong naar 2018.

In IDC’s nieuwste onderzoek – Digital Transformation: Discover the Right Path to Avoid Hype and Disappointment – komen 219 leidinggevenden aan het woord over de uitdagingen die gepaard gaan met het uitvoeren van digitale projecten. Daarnaast gaan zij in op de lessen die kunnen worden getrokken uit succesvolle initiatieven van andere leiders.

Digitale handel

Dat zeventig procent van de leidinggevenden van mening is dat netwerkmogelijkheden aan de basis liggen van digitale transformatie zal niemand verbazen. Er zijn echter drie belangrijke bevindingen die in het oog springen. De eerste is dat het aantal leiders dat netwerkmogelijkheden fundamenteel noemt voor transformatie met bijna twintig procent is gestegen. De tweede is dat CIO’s die middelen hebben geïnvesteerd in DX-strategieën het moeilijk vinden om initiatieven uit te voeren en erger nog, niet de voordelen van hun investering inzien. De studie voorspelt verder dat volwassen digitale bedrijven al in 2019 tenminste 45 procent van hun inkomsten uit digitale handel zullen halen.

Het kiezen van een netwerk kan worden vergeleken met het renoveren van een huis. Als je geld probeert te besparen op het bouwen van een goed fundament, dan zul je de gevolgen hiervan op het slechtst mogelijke moment ondervinden.

Netwerkleiderschap

De resultaten van IDC’s onderzoek laten zien dat er een duidelijk verband bestaat tussen digitaal leiderschap en netwerkleiderschap. Dit biedt alle organisaties die een digitale transformatie ondergaan handvatten op het gebied van organisatie, investeringen en het selecteren van technologie en partners. Dit zijn de zes belangrijkste lessen van digitale leiders:

  • Investeer in geavanceerde netwerkoplossingen. Een ruime meerderheid (83,5%) van de zelfbenoemde toonaangevende DX-organisaties geeft aan dat ze over toonaangevende netwerkoplossingen beschikt.
  • Netwerkleiderschap bevordert de effectieve implementatie van digitale initiatieven. Er is duidelijk sprake van netwerkleiderschap bij bedrijven waar initiatieven op het gebied van digitale transformatie in volle gang zijn.
  • Stem netwerkplanning en de planning van je digitale strategie op elkaar af. 92% van de netwerkleiders werkt in organisaties waar beide deel uitmaken van hetzelfde proces.
  • De juiste Cloud Solution Provider (CSP) kan een effectieve betrouwbare aanbieder van digitale initiatieven zijn. Zowel digitale- als netwerkleiders geven de voorkeur aan CSP’s (of netwerktechnologie-specialisten) als vertrouwde aanbieders van digitale initiatieven boven andere traditionele bronnen.
  • Netwerkleiders zijn ambitieuzer en voeren digitale initiatieven op een hoger niveau uit. Digitale initiatieven van netwerkleiders zijn over het algemeen geavanceerder en meer gericht op disruptie in vergelijking met andere marktspelers.
  • De juiste investeringen doen is essentieel voor de uitvoering van digitale initiatieven. Netwerkleiders investeren steeds meer en verhogen daarmee de totale uitgaven voor de volgende generatie digitale oplossingen. Daarnaast geven zij prioriteit aan investeringen in nieuwe netwerktechnologieën die essentieel zijn voor effectieve DX-processen.

Willem Jonkmansales director van Verizon in de Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in